גורמי הטיפול והשיקום יעודכנו לפני כל פעילות אכיפה כנגד זנות – כך התחייבו היום נציגי המשטרה בפני יו"ר ועדת המשנה, ח"כ עליזה לביא. בדיון בהשתתפות מנכ"ל משרד הרווחה, סוכם כי הצעת החוק של ח"כ לביא, להכללת נשים משתקמות מזנות במסגרת הזכאות להבטחת הכנסה, תיבחן ותקודם על ידי המשרד

מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך
מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך

ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, בראשות ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), קיימה היום (ג') דיון על הערכות גורמי טיפול ושיקום לקראת סגירת בתי בושת באזור התחנה המרכזית הישנה בת"א, בהשתתפות מנכ"ל משרד הרווחה והשירותים החברתיים, עו"ד אליעזר יבלון.

כדי לקבל את תמונת המצב העדכנית ביותר לקראת הדיון, סיירה ועדת המשנה, בשעות הלילה של יום חמישי האחרון, במוקדי זנות באזור התחנה המרכזית הישנה בת"א, בליווי ארגונים וקציני משטרה הפועלים באזור. לסיור התלווה גםהמשנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים, אליעזר רוזנבאום.

בסיור פגשו חברי ועדת המשנה נשים במעגל הזנות, נחשפו לתנאים בהם הן עובדות, ולהיקפי פעילות הזנות באזור התחנה המרכזית הישנה.

יו"ר ועדת המשנה הבהירה בפתח הדיון כי המטרה איננה להתערב בשיקולי הדעת המבצעיים של המשטרה לגבי אכיפה וסגירה של בתי בושת, אלא לוודא כי אלה מתבצעים כאשר קיימת מערכת שיקומית וטיפולית אשר תקלוט את הנשים, וכי אינן נותרות ברחוב ללא חלופה. "גולת הכותרת היא יצירת תיאום מערכתי כולל, בין גורמי האכיפה, ארגוני השטח ורשויות הרווחה. בהיעדר שיתוף פעולה המבוסס על אסטרטגיה ארוכת טווח, נשוב וניפגש כאן לדון באותן בעיות שאכיפה נקודתית לא מצליחה לפתור".

נעמה ריבלין, מנהלת פרוייקט סלעית, הדגישה את החשיבות של מתן סל שיקום בסיסי, שקיים למשל עבור נגמלים מסמים, אולם כשזה מגיע לזנות, אין סל כזה. "הארגונים יכולים לעבוד לילות כימים במסירות אין קץ, אך בלי כלים מהמחוקק ומשאבים תקציביים מהמדינה, לא נתקדם".

שרון טימר, מאגף השיקום של הביטוח הלאומי ציינה כי נשים בזנות לא זכאיות לקצבת נכות, אמנם, אך ישנן ועדות מיוחדות אליהן ניתן לפנות, בהן יושבים רופאים שעברו להכשרה לרגישות לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, ובשל הפגיעה, אם יוכרו 20% נכות רפואית, ניתן לקבל שיקום מקצועי, שהוא כלי מצויין לאפשר לנשים אלה להשתלב בשוק העבודה.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת): "מלחמה בזנות דרך אכיפה והפללת לקוחות, לא תועיל ללא שיקום. משרד הרווחה חייב להקים צוות לתכנית אסטרטגית גם לגבי של השיקום וגם לגבי הרצף השיקומי-טיפולי. צוות כזה, שיכלול גם את משרד האוצר, ויפעל עם לו"ז ברור, יכול להביא לשינוי".

ח"כ יהודה גליק (הליכוד), סייר גם הוא באזור ביום חמישי, וגילה מעורבות ועניין רב בנושא: "מדובר בנשים שסובלות כל חייהן מתחושת ביזוי, חוסר כבוד וחוסר הערכה עצמית. לא ייתכן שהמפגש הראשון שלהן עם המדינה יהיה רק מול שוטר במהלך פשיטה. הן זקוקות לחיזוק ולחיבוק מערכתי, הן זקוקות למילה טובה, וליחס חם ואוהב".

עו"ד יבלון אמר לוועדה כי אם אכן יש הערכות למהלך אכיפתי כלשהו, הרי שמשרד הרווחה לא שותף בזה, ובהחלט יש מקום לכך. עוד אמר המנכ"ל הוא בהחלט רואה לנכון להקים ועדה משותפת לכל הגורמים הרלוונטיים, אשר תכלול אתכל בעלי הסמכויות האופרטיביות מכלל המשרדים, במטרה לקדם את שיתוף הפעולה ביצירת מענה נכון שיאפשר את יציאתן של נשים ממעגל הזנות.

יו"ר ועדת המשנה אמרה כי משרד הרווחה חייב להיות הקטר מאחורי ועדה אסטרטגית שכזו, אך גם לא ניתן לחכות למסקנות שלה, ויש לספק גם פתרונות מיידים, ופנתה אל נציגי המשטרה על מנת שלא יבצעו כל מהלך לפני שיידעו את כלל גורמי הטיפול – מהממשלה ומארגוני השטח – בכדי שיהיו ערוכים לכך.

סנ"צ שחר חמדי, מפקד תחנת שרת, אמר כי הוא מתחייב לשבת עם כלל הגורמים לפני כל פעילות, ואף לכלול אותם בפעילות אם יתאפשר. "זה האינטרס שלי שהנשים הללו יפגשו עובדות סוציאליות או מתנדבות מארגונים בפשיטות ולא שוטרים", אמר סנ"צ חמדי.

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ לביא, אמרה בסיכום הדיון: "דווקא בשבוע בו התבשרנו כי מחלקת המדינה האמריקנית השאירה את ישראל בדרג הראשון של המדינות הנאבקות בסחר, חשוב לזכור כי במקביל לצמצום הסחר, מתרחשת עלייה בהיקפי הזנות"

"על מנת שישראל תמשיך להוות מגדלור מוסרי, אתגר מרכזי של הוועדה בראשותי הוא להתמודד גם עם תופעת הזנות, שברור כיום שהיא בעיה חברתית ולא רק של נשים. הדרך לעשות זאת היא שילוב של חקיקה מתקדמת, שיקום נשים ושל הטמעת מודעות במערכת החינוך".

"משרד הרווחה ייבחן תיקון חקיקה לגבי סל שיקום לנשים אשר יצאו ממעגל הזנות, ויחד עם הרצון הטוב ששמענו פה מכל הארגונים ונציגי משרד הממשלה, אפשר לעלות את רמת הפעילות המערכתית שלנו לשלב הבא, ולתת סיוע טוב ומקיף יותר לאותן נשים שהן קורבן של הנסיבות ושל החברה".