בעקבות החמרה במצבה הסביבתי והבטיחותי של תעלת הקינט באילת הוציא השבוע המשרד להגנת הסביבה למפעלים באזור שורה חדשה של דרישות שיביאו לשיפור במצב התעלה והמים המוזרמים אליה. בין הדרישות: ביטול ההזרמות אל התעלות הצדדיות, פעילויות ניקיון תקופתיות והגברת בדיקות מעבדתיות של המים

כלים
תעלת הקינט באילת. צילום ד''ר אילן מלסטר- המשרד להגנת הסביבה
תעלת הקינט באילת. צילום ד''ר אילן מלסטר- המשרד להגנת הסביבה

בהודעה שנשלחה השבוע למפעלים באזור אילת, מבהירה הועדה למתן היתרים להזרמה לים של המשרד להגנת הסביבה, כי כיום תעלת הקינט מהווה מפגע סביבתי ובטיחותי משמעותי, כאשר מתרחש בה גידול מאסיבי של אצות, חלקן לא שייכות לאזור.

הצטברויות האצות על פני המים מהוות מצע גידול לזבובונים, איזור מוצא הקינט, הן בקינט עצמה והן במי הים מלא אצות, חלק האצות אף מתות ונודף מהן ריח חריף של ריקבון.

מוצא הקינט מלא דגים קטנים בצפיפות גדולה מאוד, גם הם כנראה ממינים לא מקומיים, מצב המהווה סיכון רבתי להתפתחות מחלות העלולות להתפשט לדגי מפרץ אילת ולדגי השוניות וכן להחדרה של מינים זרים למפרץ.

המפל לאחר הגשר בקרבת המוצא גורם להתפתחות של מערבולות חזקות בשלולית המהוות סכנת חיים לילדים שעלולים ליפול למים ומי הים בקרבת המוצא הינם עכורים.

בעקבות שורת המפגעים הללו החמיר השבוע המשרד להגנת הסביבה את התנאים למפעלים המזרימים מים לתעלת הקינט. בהתאם להנחיות החדשות מעתה על המפעלים להאריך את הצינורות מהמפעלים עד התעלה – וכך לבטל את ההזרמות אל התעלות הצדדיות של הקינט המהוות מקור לדגירת האצות, לבצע פעולות ניקיון בתעלה לפחות כל 3 חודשים, לבחון שיפור נוסף של איכויות המים המוזרמים לקינט, להגביר את הבדיקות המעבדתיות של המים הנשפכים לקינט וכן של המים בכניסה למפעלים ולהתקין מערכת חיטוי למי פלט של מפעלי גידול דגים ואצות ועוד.

במשרד להגנת הסביבה צופים כי הדרישות החדשות יביאו לשיפור משמעותי במצבה של התעלה והסביבה באזור מפרץ אילת.

תעלת הקינט הוקמה במקור כתעלת ניקוז לשטפונות וכיום היא משמשת כתעלת הזרמה למים עשירים במינרלים או מי פלט של גידול דגים ואצות ממפעלים לגידול דגים ואצות, ממכון התפלת המים של העיר אילת וממפעל מלח הארץ שמפיק מלח מאידוי מי ים.