במהלך דיון בוועדת כלכלה הבוקר שיזמו ח"כ שפיר וגלאון תחת הכותרת: "משרד האנרגיה הסתיר במשך שנתיים דו״ח לפיו כמות הגז בלוויתן נמוכה ב20% מהמצופה" נגלע ויכוח בין מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור לח"כ סתיו שפיר.

שפיר הביעה ביקורת על כך שמשרד האנרגיה טרם הגיש תשובה לשאלות שהפנתה לפני חודשיים בעניין צוות מרידור
שפיר הביעה ביקורת על כך שמשרד האנרגיה טרם הגיש תשובה לשאלות שהפנתה לפני חודשיים בעניין צוות מרידור

שפיר הביעה ביקורת על כך שמשרד האנרגיה טרם הגיש תשובה לשאלות שהפנתה לפני חודשיים בעניין צוות מרידור בינהן: האם יצא צו הסמכה, מה היה הליך המינויים, מה היו מספר הפגישות של הצוות, דרישה לחשוף פרוטוקולים של אותן פגישות ומסמכים שהועברו לצוות משותפויות הגז וכל גוף לא ממשלתי אחר.

מרידור תקף את חברי הכנסת על שהם לא סומכים על עבודת הפקידים, ולאחר מכן ענה לשפיר כי "יש מחלוקת די עמוקה בינך לביני לגבי מה נכון להוציא מדיונים פנימיים של ממשלה ובכלל של דיונים שמתקיימים. אני לא חושב שיש יכולת לקיים דיון רציני עם הצד שני אם יש פרוטוקול."

שפיר תקפה את מרידור על כך שהוא נוזף בחברי הכנסת שדורשים מהפקידים דין וחשבון, ובאותה נשימה מסרב לחשוף מידע מהותי שאנחנו זקוקים לו כדי לקיים את תפקידינו בפיקוח על עבודת הממשלה. בהמשך הדיון צייצה שפיר בחשבון הטוויטר שלה הודיעה רשמית של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, המסמיכה את מרידור לעמוד בראש הצוות ליישום מתווה הגז - בניגוד להצהרת מרידור כי "פשוט אין צוות כזה" במהלך הדיון.

שפיר הוסיפה: "מעבר לעובדה שמשרד האנרגיה הסתיר במכוון מהציבור ומבית המשפט העליון מידע שהיה באמצעותו אודות עתודות הגז, כולנו משלמים ועוד נשלם על הטעויות של צוות קנדל שפעל במחשכים. צוות מרידור לא רק משחזר את הכשלים אלא מכפיל אותם."

ח"כ גלאון אמרה כי "שופטי בג"ץ התבססו, בדיוניהם בעתירות נגד מתווה הגז, על האומדנים האופטימיים ולא הוגש להם האומדן הפסימי". היא כינתה זאת "הטעייה בזדון של בג"ץ ושל הציבור, בהפרה בוטה של מנהל ציבורי תקין ובזהירות אגיד שאולי גם בשחיתות של ממש. תמוהה בעיני שמשרד האנרגיה השקיע מאמצים גדולים ומשמעותיים לגנוז את הדוח ולעכב פרסומו עד אחרי החלטת בג"ץ – מי שאחראי להסתרה חייב לתת על זה את הדין. אני לא מבינה את המוטיבציה של משרד האנרגיה להתיישר עם ברוני הגז. האומדנים המעודכנים מחייבים בחינה מחודשת של התירי הייצוא ועצירת כל יצוא גז עד שתתבצע בחינה רצינית ושקופה".

לדברים הצטרפו גם חברי הכנסת דב חנין, יעל כהן פארן ותמר זנדברג. לעומת זאת, ח"כ יעקב פרי אמר מנגד כי "תקפנו את הממשלה בצדק רב בעניין מתווה הגז, כולל בבג"ץ, אבל צריך להיזהר שהתקיפה לא תהייה רק לשם התקיפה ואני מקווה שנוכל לשמוע הסבר משכנע ואמתי".

מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, שאול מרידור, השיב ואמר כי "זה בסדר שרוצים להבין מה קרה אבל דיון שכותרתו הסתרה והאשמת משרתי ציבור בדברים פלילים של שחיתות אלה דברים לא ראויים. אף אחד במשרד לא עושה לכיסו או לטובת חברה כזו או אחרת, כולם עובדים בשביל הציבור". הוא אמר כי לא הייתה הסתרה של הדוח והוא פורסם שבוע לאחר שהונח על שולחנו ו-4 ימים לאחר שהונח על שולחן השר. לדבריו, האומדנים שנלקחו בחשבון מראש היו נמוכים יותר – 470-480 BCM – מכפי שפורסם בדוח שבו דובר על 500 BCM. "לדעת הממשלה המספר הנכון הוא 500 BCM והוא נמוך ב-20% מההערכה של חברות הגז, אז אני לא מבין איך זה כניעה לחברות או עבודה אצלן", אמר.

היו"ר כבל דרש לקבל את כל הנתונים בכתב לוועדה, וכן דרש תשובות לשאלות שהעלו חברי הכנסת במהלך הדיון. הוא הוסיף כי משרתי הציבור באים, רובם ככולם, לעבוד לטובת הציבור אך זה לא מונע מנבחרי הציבור לפקח על עבודתם. הוא הוסיף כי היה ראוי לעדכן גם את בג"ץ שמתבצעת בחינה מחודשת של כמות הגז בלווייתן, ואמר כי לאחר שיתקבלו התשובות יחליט אם לקיים דיון נוסף בנושא.

כאמור הוועדה עסקה גם בכוונת המשרד לתת בקרוב רישיונות חדשים לחיפושי נפט וגז טבעי, וביקשה לבחון את ההליכים למתן הרישיונות. ח"כ גלאון, שיזמה גם את הדיון הזה, אמרה כי "המועצה שמפקחת על מתן ההיתרים מתנהלת בחוסר שקיפות ובתיאום עם חברות הגז". לדבריה, מבקר המדינה כבר התריע כי הליך הרישוי והתנהלות מועצת הנפט היו עד היום לא שקופים ונתונים להשפעה של גורמים פוליטיים ואינטרסים של ברוני הגז. היא ביקשה לעצור את מתן ההיתרים החדשים ולהקפיא הארכת הקיימים עד לתיקון הכשלים. מרידור השיב ואמר כי בפועל הים סגור משנת 2011 ואם הטענה היא שמשרד האנרגיה גרם למונופול אז כדי לתק את זה צריך להזמין חברות חדשות שיחפשו, וימצאו ויגאלו את המשק מהמונופול.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי יזמן את היו"ר החדש של מועצת הנפט לדיון בוועדה, כדי להתרשם מעבודת המועצה. "הנושא הזה התנהל במשך שנים מאחורי הקלעים, אבל היום ברורה לכל חשיבותו ובכוונתי לקיים על כך דיון מעמיק ומשמעותי", אמר. באשר לטענות של חברי הכנסת כלפי משרד האנרגיה אמר היו"ר כבל כי הן לא הגיעו משום מקום. "יש מערכת יחסים מאוד ארוכה ומאוד עכורה בין הציבור ושליחי הציבור לבין המשרד, והחשדנות לא נולדה סתם כך מהאוויר אלא היא פועל יוצא של יחסים עכורים של הסתרה. הממשלה הרוויחה את הטענות כלפיה ביושר", אמר.