תכנית שיזמה רשות מקרקעי ישראל לשכונה המחברת בין החלק המזרחי והמערבי של הישוב טורען, אשר תוסיף כ- 940 יח"ד לישוב, פורסמה בסוף השבוע שעבר למתן תוקף במסלול ותמ"ל

השכונה המחברת בין החלק המזרחי והמערבי  של הישוב טורען
השכונה המחברת בין החלק המזרחי והמערבי של הישוב טורען

הישוב טורעאן שוכן באזור גליל תחתון , סמוך לכביש 77 ליד צומת גולני ומונה כיום כ 13,000 נפש מוסלמים ונוצרים . בחלקו הצפוני של הישוב ובמסגרת תכנית האב אותרה חטיבת קרקע ברובה בבעלות מדינה לצורך פיתוח לטובת מחוסרי דיור.

מרחב עסקי צפון ברמ"י, הגב' הוברמן עידית וראש המועצה מר עימאד דאחלה הובילו יחד את התכנית המפורטת בשטח של 382 דונם, אשר יפותחו וישווקו בשלביות.

השכונה עתידה לקום בחלקו הצפוני ותכלול תמהיל מגורים מגוון, המהווה איזון בין בניה פרטית המקובלת בישוב ובין בניה יזמית, והוא מותאם לאפשרויות השיווק. במסגרת התכנית נכללים שטחים למבני ציבור, לשטחי ציבור ולשטחים מסחריים.

טיפוסי הבניה המותאמים לטופוגרפיה (במעלה ההר או במדרון ההר) מנצלים את השיפועים למתן איכויות מגורים גבוהות הכוללות, גינות/מרפסות לרוב היחידות, עם מבטים לנוף הפתוח. כל זאת תוך כדי צמצום הקירות התומכים ועבודות העפר המיותרות בשלב הביצוע. לפחות 20% מסך הבניה הרוויה יוקצו לדירות קטנות בשטח של עד 100 מ"ר.

תכנון הבינוי ומערכת הכבישים משתלב גם הוא בטופוגרפיה ומאפשר נגישות טובה למבני הציבור ולשטחים הפתוחים. הרחוב הראשי של השכונה משלים כביש טבעת היקפי עירוני שבו מתנהלת התחבורה הציבורית ועליו ממוקמות הפונקציות השכונתיות והעירוניות הראשיות. בתכנית כלולים גם בית ספר יסודי, ומתוכנן שטח נוסף לקריית חינוך וספורט במזרח השכונה, אשר ייתן מענה לצרכים הכלל ישוביים החסרים.

התכנון המוצע כולל שלביות ביצוע , כאשר איכלוס הקטע המזרחי יותנה בהסרת המגבלות הסביבתיות של מחצבת גולני הסמוכה.

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, ציין כי מדובר בסנונית ראשונה של תכניות שאושרו בוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור המיועדות עבור המגזר הערבי בישראל. מטרתן של תוכניות אלו לענות על מצוקת הדיור הקיימת במגזר זה. קידום התכנית נעשה בשיתוף מלא עם ראש הרשות המקומית וצוותו, רמ"י מרחב צפון וצוות התכנון ועל כך אנו מברכים בחום ומאחלים להמשך שיתוף פעולה פורה בתכנית זו כמו באחרות.