לראשונה: הוקרה ליוצרים אשר תרמו תרומה משמעותית לתרבות היהודית. אביהו מדינה ונעמי חשמונאי- חתן וכלת פרס השר לתרבות יהודית בתחום המוזיקה היהודית לשנת תשע"ו

כלים
שר החינוך נפתלי בנט. צילום: עדי כהן צדק
שר החינוך נפתלי בנט. צילום: עדי כהן צדק

שר החינוך נפתלי בנט הודיע היום, ג', על זכייתם של חתן וכלת פרס השר לתרבות יהודית בתחום המוזיקה לשנת תשע"ו, מר אביהו מדינה וגב' נעמי חשמונאי. השר בנט אישר את המלצת חברי ועדת הפרס: שאול מייזליש, ליבנת בן חמו ויקי הפשטיין.

השר בנט בירך הבוקר את הזוכים על תרומתם רבת השנים למוזיקה היהודית: "הפרס בתחום יצירה יהודית מוענק למי שמראים קודם כל שהיצירה היהודית מתאימה את עצמה לכל דור מחדש, עתיקה ומודרנית, ראשונית אבל מעודכנת. יצירת חיים, יצירה שבונה עתיד ולא רק מבוססת על העבר. אני נרגש להעניק פרס זה על יצירה יהודית, ומקווה שיעודד עוד ועוד יוצרים להביא לידי ביטוי את עצמם לאור מקורות ישראל".

פרס שר החינוך לתרבות יהודית ניתן ליוצרים בתחומי התרבות היהודית: ביצירה מתחום התיאטרון, קולנוע, מוזיקה, מחול, ספרות ושירה. הפרסים נועדו לבטא את הוקרת עם ישראל ליוצר בתרבות היהודית.בנוסף יוענק פרס מפעל חיים – למי שוועדת השיפוט תחליט כי תרם תרומה חשובה לתחום התרבות היהודית בישראל.

באשר לנעמי חשמונאי ועדת הפרס ציינה בנימוקיה:נעמי חשמונאי מביאה איתה חידוש מרענן לגזרת המוזיקה היהודית - החל מהכתיבה, דרך השירה ועד להפקה המוזיקלית. חשמונאי כותבת ברגישות ובפתיחות אמיצה על המקומות היותר עמוקים בנפש ולא מהססת לגעת גם בנושאים כמו משפחה, אמונה וקשיי היומיום. שיריה מתכתבים עם המקורות היהודיים אך גם עם עולמה הפנימי העשיר שמביא תהיות, כמיהות ושאלות. בעבודתה ניכר במיוחד הדגש על איכות מוזיקלית ברמה הגבוהה ביותר, כזו שמהדהדת את המרחב הישראלי אך גם מיישרת קו עם מגמות מוזיקליות בעולם.

באשר לאביהו מדינה ועדת הפרס ציינה בנימוקיה:אביהו מדינה – זמר, פזמונאי ומלחין בולט ומרכזי במוזיקה הישראלית. מדינה הוא קודם כל חלוץ שמתחילת דרכו בשנות ה-70 נשא בגאון את הזמר הישראלי. הוא כתב והלחין עשרות שירים, רבים מהם מתכתבים עם מסורת ישראל, כגון "אל תירא ישראל", "כינור דוד", "שבחי ירושלים", "אל תשליכני לעת זקנה" ועוד. שירים אלה ועוד רבים אחרים הם חוד החנית של יצירה יהודית מודרנית, והם אף מהווים עדות נצחית לתרומתו הגדולה של מדינה להחזרת הפיוט למרכז הבמה של התרבות העברית.