פטנטים הם הליבה הקשה של הקניין הרוחני. למרות שביום-יום אנו מתייחסים ל"איחוד האירופי" כמנגנון אחד, הרי שניהול האיחוד האירופי נעשה על ידי אין-ספור אמנות והסכמים שלעיתים אינם קשורים באופן מוחלט למנגנון הליבה של האיחוד האירופי. למרבה המזל, מערכת הפטנטים באיחוד הוא דוגמא מובהקת לעניין

כלים
עורך הדין ועורך הפטנטים עמית צוקרשטיין
עורך הדין ועורך הפטנטים עמית צוקרשטיין

מערכת הפטנטים באיחוד אינה מנוהלת על ידי מערכת החקיקה של האיחוד האירופאי אלא באמצעות אמנה נפרדת ששמה "European Patent Convention". באמנה חברות גם מדינות שאינן חלק מהאיחוד כגון נורווגיה, שוויץ וטורקיה.

מאוד לא סביר שיציאת בריטניה מהאיחוד האירופי תוביל לפרישה מאמנת הפטנטים, עניין שיפגע גם בבריטיים בעלי פטנטים בצורה אנושה וללא צורך. הישארותה הצפויה של בריטניה באמנת הפטנטים האירופאית משמעה שמבחינת פטנטים המצב הנוכחי ישמר כמו שהוא.

בשונה מפטנטים, סימני מסחר ומדגמים באיחוד האירופי מנוהלים על ידי מערכת החקיקה של האיחוד האירופי ולכן לא משנה מה תהיה אסטרטגית היציאה של בריטניה, כל בעלי סימני המסחר האירופאיים יפגעו.

עזיבת האיחוד משמעה שהחקיקה האירופאית בעניינים אלו לא תחול עוד על בריטניה ועל כן סימני מסחר ומדגמים אירופאיים לא יכסו עוד את בריטניה ולא יאפשרו הגנה על המותגים והעיצובים בבריטניה. בעלי סימני מסחר ומדגמים אירופאיים שיהיו מעוניינים שזכויותיהם ישמרו בבריטניה ידרשו להגיש בקשות מקומיות בבריטניה.

זכויות יוצרים

היקף ומהות השלכות העזיבה בתחום זה אינן ברורות שכן מצד אחד זכויות היוצרים מתבססות על חקיקה מקומית בכל מדינה בנפרד אך מצד שני חקיקה זו שונתה כך שתהיה בהרמוניה מוחלטת בין המדינות ותוך הסתמכות מתמשכת על הפסיקה והפרשנות של בתי המשפט של האיחוד.

יבוא מקביל

במדינות החברות ב-European Economic Area (EEA)ובמסגרת הרצון לעודד מסחר ישנו עקרון שנקרא "Exhaustion of Rights " שמהווה הגבלה על בעלי זכויות כגון סימני מסחר, מדגמים ופטנטים. העיקרון אינו מאפשר לבעל הזכויות למנוע שימוש במוצרים מוגנים (לדוגמא מכירה חוזרת, השכרה, השאלה וכו') כל עוד הופצו במקור על ידי בעל הזכויות או באישורו ברחבי ה-EEA.

עם עזיבת בריטניה עיקרון זה לא יחול עליה עוד והמשמעות היא שייבוא מקביל מבריטניה ואל בריטניה עלול להיפגע אנושות שכן בעלי הזכויות עלולים להגיש תביעות ובקשות לצווי מניעה כנגד מי שעושה שימוש במוצרים המוגנים ובפרסום המוצרים.

תפיסת מוצרים באמצעות המכס

החקיקה האירופאית מאפשר למכס במדינות החברות לתפוס, לעכב ולהשמיד מוצרים המפרים זכויות קניין רוחני אירופאי, בדגש על סימני מסחר ומדגמים.

לא צפוי שינוי בפרקטיקה הזו במידה ובריטניה תעזוב במודל הנורווגי אולם במידה ותבחר בריטניה במודל WTO הרי שהיא תהיה חופשית להתעלם מהחקיקה האירופאית ולהפך.

סודות מסחריים

האיחוד האירופאי נמצא בשלבי הטמעת דירקטיבה מיוחדת לעניין סודות מסחריים שתוביל להרמוניזציה של החוקים המקומיים ברחבי האיחוד. הדירקטיבה מגדירה מה מהווה סוד מסחרי ומהם האמצעים לפעול כנגד מי שחושף סוד מסחרי.

בחירת אסטרטגית היציאה תשפיע מהותית על עניין זה בבריטניה והאם הנחיות הדירקטיבה יחייבו את הבריטים (במודל הנורווגי) או האם בריטניה תחליט לא לקבל או לשנות את הכללים שנקבעו בדירקטיבה (במודל WTO).

פסיקות בענייני קניין רוחני בבתי המשפט בבריטניה

מאחר וחלקים אדירים מדיני הקניין הרוחני בבריטניה הם תוצאה ישירה של חקיקה ופסיקה אירופאית, הרי שבחירת אסטרטגית היציאה תשפיע בצורה משמעותית מאוד על אופי הפסיקה בתחום הקניין הרוחני בבריטניה.

במידה ותבחר בריטניה במודל הנורווגי, הרי שדירקטיבות האיחוד לעניין קניין רוחני יחייבו את בתי המשפט הבריטיים וכן פסיקות ופרשנות בית המשפט האירופאי. אולם תחת מודל WTO בתי המשפט הבריטיים יהיו רשאים לפסוק בשונה ואף בניגוד לגישה, לפרשנות ולפסיקה האירופאית.

הכותב הוא עורך הדין ועורך הפטנטים עמית צוקרשטיין