בנט בכנס שורת הדין: "מדינת ישראל צריכה להקים ארגון למלחמה בדה לגיטימציה". באשר לפתרון שתי המדינות אמר בנט: "יש שחשבו שנאום בר אילן היה טוב, אני לא מסכים"

נפתלי בנט בכנס שורת הדין.  צילום: עודד אנטמן
נפתלי בנט בכנס שורת הדין. צילום: עודד אנטמן

שר החינוך נפתלי בנט נאם היום (יום ג') בכנס שורת הדין, ארגון לזכויות אדם יהודי הפועל משפטית נגד ישויות טרור וגופים המממנים טרור ואמר: "אי אפשר לנצח את הקרב אם לא נלחמים. זהו קרב מהותי עבור ההישרדות שלנו, אבל אנחנו לא מקדישים את המשאבים הדרושים כפי שאנו עושים בטנקים, מטוסים ורובים. אבל תדמיינו מצב שבו רק 30% מהטנקים עובדים - בגלל שלא השקענו כאן. תדמיינו שעל כל 10 נשקים שקונים רק 3 יורים בזמן אמת - בגלל הדה לגיטימציה".

השר בנט הוסיף ואמר בחריפות: "יש למדינה את השב"כ, את המוסד, את צה"ל. הגיע הזמן להקים גוף רשמי שינהל את הלחימה בזירות המשפטיות, כלכליות ואקדמאיות, ארגון שיפעל בצורה מסודרת - עם המשאבים הדרושים - כנגד הדה לגיטימציה. אולי צריך להשקיע חצי, אולי חלק מהמשאבים במלחמה הזו? למה שסטארט-אפ ניישן יילחם כמו דינוזאור?"

באשר לפתרון 2 המדינות אמר בנט: "עלינו לשנות את זירת הקרב. הזירה הנוכחית, של פתרון שתי המדינות הוא המקום הלא נכון להיות בו. יש שחשבו שנאום בר אילן היה טוב, אני לא מסכים. צריך להפסיק לדבר על הדברים הלא פתירים ולעבור לדבר על החוזקות שלנו. צריך להעביר את הקרב לזירה שטובה לישראל".

בנט הוסיף ואמר: "ישראל היא המדינה הכי מאויימת בעולם, מוקפים אויבים וארגוני טרור מכל הכיוונים ועדיין מצאנו דרך לחיות כמו שצריך. משהו עובד. יש כאן איזון נכון בין מלחמה בטרור לבין חיים עם זכויות אדם ואזרח. למרות הספורט הלאומי של התבכיינות פסימית, אנחנו מצליחים. איך אפשר לצפות מהעולם לדבר בזכותנו ולנצח בשבילנו אם אנחנו לא עושים זאת? אם נתעקש, העולם יכבד זאת. העולם מכבד אומות שמכבדות את עצמן".

הכנס השנתי הבינלאומי "דיני המלחמה ושדה הקרב העכשווי" של ארגון שורת הדיןעסק בסוגיות המשפטיות אל מול אתגרי הביטחון הלאומי והבינלאומי בעידן הנוכחי ומטרתו – לעורר שיח חדש בקרב קובעי המדיניות בתחום הדין הבינלאומי בעולם.

כנס שנתי זה, המתגבש ככנס משפטי-בטחוני משמעותי, מטביע חותם באחת הזירות המשמעותיות עמן מתמודדת כיום מדינת ישראל, לצד העולם המערבי כולו - הזירה המשפטית של דיני המלחמה.

בכנס השתתפו השנה חוקרים ומרצים בתחום המשפט המדינתי והבינלאומי מן השורה הראשונה בארץ ובחו"ל, שרים, חברי כנסת, ועוד. משתתפי הכינוס דנו במהלך הכנס על הסוגיות המשפטיות העולות נוכח המלחמות הא-סימטריות מולם ניצב העולם המערבי כיום, ונוכח אתגרים נוספים שמעמיד השדה האסטרטגי הנוכחי.

בין השאר נאמו בכנס גם חבר הכנסת יאיר לפיד, חבר הכנסת אבי דיכטר, חברת הכנסת ציפי לבני, חברת הכנסת רויטל סויד, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שגריר ארה"ב באו"ם לשעבר ג'ון בולטון, נציג ממשלת קניה, כל אלה לצד מומחים רבים בתחומים השונים של המשפט הבינלאומי והמדינתי מן הארץ ומחו"ל.

את הכנס פקדו השנה כ-1000 משתתפים לאורך היומיים, חלקם הגדול עורכי דין וחוקרי משפט בינלאומי.

הכנס השנה העלה על נס נושאים מרכזיים ודילמות משמעותיות העולים מתוך דיני המלחמה בהיפגשם עם שדה הקרב ועם המרחבים המדיניים כיום. בין היתר דנו בסוגיות הבאות: סוגיות משפטיות מתחומי לוחמת הסייבר; כסף כגורם מניע טרור והדרכים המשפטיות לסכלו; המאבק המשפטי בהסתה ברשתות החברתיות; דיונים על התפר שבין זכויות אדם והתערבות בריבונות מדינה סביב האירועים בסוריה ועלילות דעאש; שאלת מעמדם של שטחי יהודה ושומרון במשפט הבינלאומי והאמצעים למיגור הטרור באותם אזורים; הגדרת התנאים הנדרשים לצורך ההכרה במדינה במשפט הבינלאומי; וכן דיון אודות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג – ICC נוכח ריבונותן של מדינות.

ארגון שורת הדין הינו ארגון זכויות אדם ישראלי המוביל מאבק בינלאומי נגד ארגוני הטרור ותומכיהם, והפועל באמצעים משפטיים להגנה על מדינת ישראל והעם היהודי. הארגון עומד זה למעלה מעשור בחזית המאבק המשפטי בטרור, והוא עושה זאת מתוך היכלי המשפט ברחבי העולם, במגמה לרושש את ארגוני הטרור, לשחוק את פעילותם עד לעצירתם, ובכך להביא צדק לקרבנות הטרור ובני משפחותיהם. כמו כן, ניצב הארגון בחזית המשפטית כנגד אלו הקוראים לדה-לגיטימציה כנגד מדינת ישראל והמאשימים אותה בהפרת החוק הבינלאומי.