ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת המשיכה לדון בהצעת חוק השעיית חברי כנסת, ובהצעות השונות ליישומו המעשי של הליך ההדחה. פרופ' ברק מדינה מהאוניברסיטה העברית אמר "אפשר להסכים שהבעת דברים שיש בהם הסתה לגזענות ולטרור פסולה, אולם השאלה היא האם הדרך המוצעת היא הדרך הראויה, והאם ההסדר המוצע יעיל. לדעתי, אמר מדינה, העלות גבוהה והתועלת מועטה. מדינה הציע להחליף את הצעת החוק, בהרחבת הצהרת חברי הכנסת.

זהבה גלאון אמרה לחברי הכנסת מהאופוזיציה "זה חוק שאסור לשתף איתו פעולה, אני מציעה לא להגיש ההסתייגויות לחוק, ולא לתת לו לגיטימציה". צילום: עדי כהן צדק
זהבה גלאון אמרה לחברי הכנסת מהאופוזיציה "זה חוק שאסור לשתף איתו פעולה, אני מציעה לא להגיש ההסתייגויות לחוק, ולא לתת לו לגיטימציה". צילום: עדי כהן צדק

ח"כ יוסף ג'בארין טען "הרשימה המשותפת לא תגיע ל-30 ח"כים ולכן בנסיבות מתלהמות תחת אירוע בטחוני, ימצאו 90 ח"כים שיתמכו בהדחה." ג'בארין הציע להתאים את החוק, למציאות הפוליטית הישראלית.

לעומת ג'בארין, היועצת המשפטית של הוועדה אמרה "אני חושבת שתיתכן סיטואציה בה ימצאו 90 ח"כים שישמחו להיפטר מח"כ. אולם אני חוששת מפני הליכים פיקטיביים שייצרו דם רע של ניסיונות הדחה."

ח"כ עודד פורר טען כי אין סיכוי שהחוק יופעל. "אני לא מבין את הרעש הגדול שמייצרים מתנגדיו. החוק אולי יגרום לח"כים לחשוב פעמיים לפני שיעשו את המעשים הללו. יש ח"כים ששוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ולכן, לדעתי, צריך לתקן את כרטיס הכניסה לבניין הזה."

ח"כ רחל עזריה הציעה שהדיון ייערך בוועדת האתיקה ובדלתיים סגורות. כשהדיון פתוח, ח"כ חושב על המתפקדים ועל המצביעים שלו ואיך לזקק כותרת תקשורתית מהדיון." ח"כ זהבה גלאון הטיחה בעזריה "את מציעה חיסול סגור."

ח"כ זהבה גלאון תמכה בהצעת פרופ' מדינה לגנוז את הצע"הח ולהרחיב את הצהרת הנאמנות של חברי הכנסת. גלאון אמרה לחברי הכנסת מהאופוזיציה "זה חוק שאסור לשתף איתו פעולה, אני מציעה לא להגיש ההסתייגויות לחוק, ולא לתת לו לגיטימציה."

גם ח"כ חיים ילין אמר שהוא מתלבט האם להימנע מלהגיש הסתייגויות, או להפציץ אותו (כלשונו) באלפי הסתייגויות. ילין אמר כי המשפט הפלילי ועבודת ועדת האתיקה, שלובים ומשלימים זה את זה."

ח"כ רויטל סויד הביעה חשש מכך שהחוק ישמש ככלי להתעמרות בח"כים. לדבריה, "צריך לקבוע מספר מינימלי של חברי אופוזיציה שיתמכו בפתיחת ההליך."

ח"כ אוסמה סעדי הציע שהליך ההדחה יתחיל בוועדת האתיקה של הכנסת. יתכן ויהיה ניתן להסתפק בעונש שהוועדה תגזור. סעדי הציע שהחוק יחול רק מהכנסת הבאה. נוכח החוק הזה, אולי חבר הכנסת היה שוקל שנית את חברותו בכנסת." יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי השיב לסעדי "מי שהתנאי לא מתאים לו, שיתפטר."

ח"כ בני בגין הציע שההליך יפתח בתמיכת 70 ח"כים מתוכם 10 מהאופוזיציה, וכי ההצבעה במליאת הכנסת תהיה חשאית. בגין אמר "אני חושש שהליך הדחה, יפתח בהתרחש אירוע חריג שיצדיק פתיחת הליך הדחה, והצבעת חברי הכנסת, תהיה תחת אווירה אשר תזין את הרשתות החברתיות בטוקבקים של פסיכופטים קליניים שמפציצים ומזינים את התקשורת. יש לא מעט אנשים מבוגרים שמצפונם נקי כיון שהם לא השתמשו בו. לכן יש צורך להעניק לח"כ המועמד להדחה, תחושה שיש מוצא, ולקחת פסק זמן של 30 יום עד פתיחת בהליך."

מנגד, ח"כ יעל גרמן טענה כי בעידן של שקיפות, צריך שההליך יהיה גלוי. גרמן הציעה לקבוע מספר שערים עד רגע ההחלטה לפתוח בהליך ההדחה. השער ראשון יהיה קבלת אישור ועדת האתיקה, והשער השני יהיה תמיכת 70 ח"כים.

נציג המכון הישראלי לדמוקרטיה ד"ר אמיר פוקס הציע לקבוע שהקואליציה לא תורשה להטיל משמעת קואליציונית בנוגע להצבעה על הדחת ח"כ. עוד הציע פוקס שהיועמ"ש של הכנסת, יאשר את תחילת הליך ההדחה.

עו"ד שמחה רוטמן מהתנועה למשילות ודמוקרטיה התייחס לטענה על חוסר היכולת של חברי כנסת לשפוט ולהדיח חבר כנסת "הטענה כי שפיטה היא מקצוע נפרד, ולחברי הכנסת אין יכולת כזו, אינה עולה בקנה אחד עם המצב החוקתי. שיפוט משמעתי נעשה על ידי עמיתים שונים. עורכי דין שופטים את חבריהם עורכי הדין, כך גם רופאים, רואי חשבון, וגם חברי הכנסת שופטים היום את חבריהם במסגרת וועדת האתיקה"