שגריר ארה"ב לאו"ם לשעבר בולטון היום בכנס שורת הדין: אם קלינטון תיבחר לנשיאות, היא תצרף מחדש את האמריקאים לICC. דיכטר ליו"ר האופוציזיה הרצוג בכנס שורת הדין באשר למסמך ההבנות בין הרצוג ואבו מאזן : "'איפה השיעור שלמדנו מהטעויות שעשינו בעבר? זו בדיחה. זו לא הדרך שבה אנו מצפים ממנהיגינו לקדם שיחות שלום.'

ג'ון בולטון. צילום : עודד האנטמן
ג'ון בולטון. צילום : עודד האנטמן

שגריר ארה"ב לאו"ם לשעבר, ג'ון בולטון, נאם היום, יום שני ה-20/6/2016, בכנס השנתי הבינלאומי "דיני המלחמה ושדה הקרב העכשווי" של ארגון שורת הדין ואמר: "איראן למדה שאם היא תחכה מספיק זמן האמריקאים יתייאשו, יסירו את הסנקציות ויעשו מה שהם רוצים. הסנקציות הבינלאומיות למדינות תומכות טרור הן לא משמעותיות בפרט שכל הזמן מסירים אותן".

בולטון הוסיף ואמר בנוגע לICC:" אסור לשתף פעולה עם הICCשיתוף פעולה נותן להם לגיטימציה. בית הדין של הICCהוא אשליה. חבורה של אנשים עם גלימות שחורות לעולם לא יוכלו לעצור את הדיקטטורים המטורפים המבצעים רצח עם".

בולטון הוסיף ואמר ביחס לICC: אין שום לגיטימציה לicc, איש לא בחר בהם, אין שם איזונים ובלמים. זה למעשה טריבונל אד הוק לדפוק מנהיגים אפריקאים. היום הכי שמח בשירותי בממשלת ארה"ב הוא היום שבו דאגתי להסיר את חתימתה של ארה"ב מאמנת רומא (של הicc). למזלנו אובמה לא החזיר אותה עד עתה כי הוא ידע שלא יהיה לו רוב של הסנט לזה. אם קלינטון תיבחר היא תצרף מחדש את האמריקאים לICC ותחתום מחדש על אמנת רומא".

בולטון עקץ בנאומו את ממשל אובמה בנוגע לאיראן ואמר: "יש אנשים המאמינים שברגע שארה"ב לא תאיים על איראן האחרונה תוותר על הנשק הגרעיני שלה. יש מהם שאפילו יושבים בחדש הסגלגל".

על המשפט הבינלאומי אמר בלוטון: "רוב הדברים שמחשיבים אותם היום כמשפט בינלאומי – הם בכלל לא משפט. אין לזה שום לגיטימציה דמוקרטית. זה פוגע בריבונותיהן של מדינות ונקבע על ידי אנשים שלא נבחרו על ידי אף אחד".

גם יו''ר ועדת החוץ והביטחון, ח''כ אבי דיכטר, נאם היום בנאומו בכנס 'שורת הדין' והתייחס למסמך הבנות בין הרצוג ואבו מאזן: 'איפה השיעור שלמדנו מהטעויות שעשינו בעבר? זו בדיחה'

''רק אתמול שמענו על כך שיו''ר האופוזיציה סיכם עם מחמוד עבאס שאם הוא יהיה ראש ממשלה הוא יחתום מיד על הסכם שלום. הוא ייתן לו בחזרה מאה אחוז מהשטחים בקווי 1967 עם 4 אחוזים בחילופי שטחים, ירושלים בפיקוח בינלאומי, וזהו, 'עם ישראל חי'. ואני אומר, מה זאת אומרת, מה לגבי עזה? היום אנחנו ביוני 2016, ביוני 2007 חמאס השתלט על עזה בהפיכה צבאית. הביקור האחרון של אבו מאזן לעזה היה לפני 9 שנים וחצי. האם ראיתם אי פעם שנשיא לא מבקר את 45 אחוזים (תושבי עזה) מהאזרחים שלו? איך אפשר לשאת ולתת איתו כשהוא לא שולט בשטח? מה עם הסכמי אוסלו? האם אחרי 23 שנה תקראו להם הצלחה? מדברים פה על פתרון מדינה אחת, שתי מדינות, אבל בעצם יש פה שלוש מדינות. אז איפה השיעור שלמדנו מהטעויות שעשינו בעבר? אני אומר לכם, זה 'חסמבה'. בדיחה. זו לא הדרך שבה אנו מצפים ממנהיגינו לקדם שיחות שלום.

בנוסף לבולטון ודיכטר נאמו בכנס גם חבר הכנסת יאיר לפיד, חברת הכנסת ציפי לבני, חברת הכנסת רויטל סויד, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, נציג ממשלת קניה, כל אלה לצד מומחים רבים בתחומים השונים של המשפט הבינלאומי והמדינתי מן הארץ ומחו"ל.

את הכנס פקדו השנה כ-1000 משתתפים לאורך היומיים, חלקם הגדול עורכי דין וחוקרי משפט בינלאומי.

הכנס עסק בסוגיות המשפטיות אל מול אתגרי הביטחון הלאומי והבינלאומי בעידן הנוכחי ומטרתו – לעורר שיח חדש בקרב קובעי המדיניות בתחום הדין הבינלאומי בעולם.

כנס שנתי זה, המתגבש ככנס משפטי-בטחוני משמעותי, מטביע חותם באחת הזירות המשמעותיות עמן מתמודדת כיום מדינת ישראל, לצד העולם המערבי כולו - הזירה המשפטית של דיני המלחמה.

הכנס השנה העלה על נס נושאים מרכזיים ודילמות משמעותיות העולים מתוך דיני המלחמה בהיפגשם עם שדה הקרב ועם המרחבים המדיניים כיום. בין היתר דנו בסוגיות הבאות: סוגיות משפטיות מתחומי לוחמת הסייבר; כסף כגורם מניע טרור והדרכים המשפטיות לסכלו; המאבק המשפטי בהסתה ברשתות החברתיות; דיונים על התפר שבין זכויות אדם והתערבות בריבונות מדינה סביב האירועים בסוריה ועלילות דעאש; שאלת מעמדם של שטחי יהודה ושומרון במשפט הבינלאומי והאמצעים למיגור הטרור באותם אזורים; הגדרת התנאים הנדרשים לצורך ההכרה במדינה במשפט הבינלאומי; וכן דיון אודות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג – ICC נוכח ריבונותן של מדינות.

ארגון שורת הדין הינו ארגון זכויות אדם ישראלי המוביל מאבק בינלאומי נגד ארגוני הטרור ותומכיהם, והפועל באמצעים משפטיים להגנה על מדינת ישראל והעם היהודי. הארגון עומד זה למעלה מעשור בחזית המאבק המשפטי בטרור, והוא עושה זאת מתוך היכלי המשפט ברחבי העולם, במגמה לרושש את ארגוני הטרור, לשחוק את פעילותם עד לעצירתם, ובכך להביא צדק לקרבנות הטרור ובני משפחותיהם. כמו כן, ניצב הארגון בחזית המשפטית כנגד אלו הקוראים לדה-לגיטימציה כנגד מדינת ישראל והמאשימים אותה בהפרת החוק הבינלאומי.