מחר (ד') בשעה 9:00 יתקיים דיון בבג"ץ בעתירת התנועה לאיכות השלטון על הליך אישורן של עמותת "חיבור חדש" ועמותת "אופק לקידום צעירים מתנדבים בישראל" לקבלת הכרה כגופים מוכרים לצורך השירות הלאומי-אזרחי. לטענת התנועה ההליך נעשה במחשכים ובהעדר שקיפות, תוך חריגה מסמכות ותוך הפרת כללי מנהל תקין והמשפט המנהלי

כלים

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נוכח הליך אישורן של שתי עמותות חדשות (או מחודשות) כגופים מוכרים לצורך השירות הלאומי – אזרחי. הליך אישור זה אשר נעשה במחשכים ובהעדר השקיפות המתחייבת מרשות ציבורית, נעשה בחריגה מסמכות על ידי השר הממונה, תוך הפרת כללי המנהל התקין והמשפט המנהלי. שינוי מדיניות רבת שנים של רשות השירות הלאומי נעשה מבלי להניח כל תשתית עובדתית, מבלי לדון בהשלכות, ומבלי להביא נימוקים והצדקות למתן אישור זה.

לטענת התנועה, קבלת החלטה לאשר את העמותות, נגועה במשוא פנים, מעדיפה שיקולים זרים, נעשתה בחריגה מסמכות ותוך פגיעה בעקרון השוויון, התחרות והשקיפות שהם בנשמת אפה של הרשות הציבורית, ובחוסר סבירות קיצוני.

התנועה מבקשת מבית המשפט צו על תנאי כנגד שר החקלאות לבטל את ההכרה שנתן לעמותות כגופים מוכרים על פי הגדרתם בתקנות הביטוח הלאומי (בנות בשירות לאומי בהתנדבות). במסגרת ביצוע שירות לאומי – אזרחי.כמו כן התנועה מבקשת גם מתן צו על תנאי כנגד ראש השירות הלאומי אזרחי, מר שלום ג'רבי ורשות השרות הלאומי המורה לבטל המלצתם אשר ניתנה למשיב לשר אורי אריאל על כך שיכיר בעמותות כגופים מוכרים על פי הגדרתם בתקנות הביטוח הלאומי במסגרת ביצוע שירות לאומי – אזרחי.

התנועה מבקשת גם מתן צו ביניים כנגד ראש השירות הלאומי אזרחי, שר שלום ג'רבי, רשות השירות הלאומי אזרחי והעמותות המורה להם להימנע מלנקוט בצעדים, להעניק או לקבל זכויות מכוחה ו/או לפעול על פיה וזאת עד להכרעה בעתירה.

בפרט, מבקשת התנועה מתן צו ביניים כנגד ראש רשות השירות הלאומי שר שלום ג'רבי ורשות השרות הלאומי המורה להם להימנע מלכנס את וועדת המכרזים אשר דנה בתוצאות המכרז לגיוס והפניית מתנדבים/ות לשירות לאומי וזאת עד להכרעה בעתירה.