במבצע אכיפה ארצי של המשרד להגנת הסביבה נגד עסקים המחזיקים בחומרים מסוכנים, נבדקו ללא הודעה מראש 110 בתי עסק ברחבי הארץ בו-זמנית • ב-18 עסקים שנבדקו נמצאו ליקויים, וייפתחו כנגד מנהליהם הליכי אכיפה • זהו המבצע הארצי השלישי שמובילה המשטרה הירוקה מאז תחילת השנה, במסגרת תוכנית המבצעים השנתית של המשרד. • ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, שהוביל צוותי פיקוח במחוז צפון וחיפה: "כחלק מהגברת הפיקוח והאכיפה מול גורמי זיהום, יצאנו למבצע פתע ארצי במטרה לאתר מוקדי סיכון ולנקוט בהליכים נגד המפירים את החוק ומסכנים את האוכלוסיה. נמשיך לפעול בנחישות נגד כל מי שמסכן את אזרחי ישראל, ולא נהסס לנקוט בהליכים"

כלים
נזילת חומר מסוכן במפעל במחוז חיפה (צילום: המשטרה הירוקה)
נזילת חומר מסוכן במפעל במחוז חיפה (צילום: המשטרה הירוקה)

יותר ממאה אנשי מקצוע, פקחים ואנשי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה יצאו בסוף חודש מאי למבצע ארצי לפיקוח על עסקים המחזיקים בחומרים מסוכנים, המחויבים בהיתר רעלים. במבצע השתתפו גם נציגי יחידות סביבתיות, אגף ים וחופים, אנשי רשות הטבע והגנים והמדור להגנת הסביבה במשטרת ישראל.

במסגרת המבצע נבדקו כ-110 עסקים המחזיקים בחומרים מסוכנים, ונגד 18 מהם ייפתחו הליכי אכיפה בעקבות ליקויים שנמצאו בתנאי החזקת החומרים המסוכנים או בשל אי עמידה בתנאי היתר הרעלים – בדגש על בתי עסק הסמוכים למקום מגורים או ריכוזי קהל.

בין המפעלים שנפתחו נגדם הליכי אכיפה נמצא מפעל ציפוי מתכות במחוז צפון, שבו מתבצע הציפוי באמצעות הטבלה באמבטיות של חומצות. המפעל פועל בסמיכות למוקדי אוכלוסיה ובמבצע האכיפה נמצאו שאריות של ציאניד בחביות פלסטיק בחצר וכן פסולות אחרות של חומר מסוכן. כמו כן, למפעל אין היתר רעלים תקף. כנגד המפעל יבוצעו הליכי אכיפה מנהליים כדי להסדיר את עבודתו כחוק, ואם ימשיך לעבור על החוק, האכיפה תעבור למישור הפלילי.

במפעל נוסף בקיבוץ באזור חיפה, המייצר מוצרי הלחמה ממגוון גדול של סגסוגות ואף קיבל בעבר עיצום כספי מהמשרד על עבירות חוק אוויר נקי, זיהה מפקח של המשטרה הירוקה חביות ובתוכן פסולת מתכות, שמהן דולף חומר החשוד כבדיל לא נקי. המפעל קיבל קנס כספי במקום, והחביות הונחו במאצרה, כמתחייב בחוק.

בעת ביקורת שביצע צוות האכיפה במפעל בעתלית, התגלה כי באחד מהמתקנים משאבה ומפוח לא עבדו, והודגמה פליטה גבוהה מן המותר בנתוני הניטור הרציף. הליכי אכיפה נפתחו נגד המפעל, ותישקל הוצאת עיצום כספי ואף אכיפה פלילית נגדו.