תכנית ״סיכויים״ הגישה היום לנשיא המדינה את מחקרה העוסק בהשפעה הכלכלית של התכנית למניעת עבריינות חוזרת בקרב בני נוער בישראל. נשיא המדינה: "חשוב שלכל אדם תינתן ההזדמנות להיות מועיל לחברה". תוצאות המחקר לאחר מעקב של 5 שנים מסיום התכנית כי שהוצגו על ידי החוקרים: על כל שקל שהתכנית משקיעה בבני הנוער, המדינה חוסכת 10 שקלים. 100% משולבים במסגרות עמלניות- לימודים, עבודה או שניהם. 79% לא חזרו לפשיעה כלל. ישנה ירידה בחומרת העבירות של יתר המשתתפים. 56% התגייסו לצה"ל, יותר מאחוזי הגיוס בכלל האוכלוסייה

תכנית ״סיכויים״ הגישה היום לנשיא המדינה את מחקרה העוסק בהשפעה הכלכלית של התכנית למניעת עבריינות חוזרת בקרב בני נוער בישראל.  צילום : מארק ניימן / לע"מ
תכנית ״סיכויים״ הגישה היום לנשיא המדינה את מחקרה העוסק בהשפעה הכלכלית של התכנית למניעת עבריינות חוזרת בקרב בני נוער בישראל. צילום : מארק ניימן / לע"מ

תכנית ״סיכויים״ הגישה היום, יום חמישי, כ"ה אייר, 2 ביוני, לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, את מחקרה העוסק בהשפעה הכלכלית של התכנית למניעת עבריינות חוזרת בקרב בני נוער בישראל. תכנית "סיכויים"הינה מודל ישראלי לטיפול בנוער עולה וותיק עובר חוק. את נתוני המחקר, המשלים סדרת מחקרים המלווה את התכנית מזה חמש שנים, הציג לנשיא פרופ' אביה ספיבק מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטת בן גוריון. עיקר המחקר מראה את השפעת התכנית ותועלתה הכלכלית לחברה ולכלכלה בישראל.

"קראתי את פרטי המחקר ואני מלא הערכה לכם על פועלכם המשותף." אמר הנשיא לנוכחים, והוסיף: "אני זוכר את דברי המחנך יאנוש קורצ'אק שאמר 'אין ילדים רעים יש ילדים שרע להם.' על כן כשאני עוסק בחנינות אני נותן את ליבי לנערים שפשעו ובגרו והפכו לטובים ומועילים לחברה." הנשיא הדגיש: "כשאדם צעיר עדיין לא עיצב אישיותו או את סדרי העדיפות שלו יש להתחשב בכך. רבים מהתיקים שמגיעים אלי הופכים מיותרים כי אתם, בעודם באיבָּם, מונעים אותם ומצילים נפש. זה חשוב ברמה הלאומית וכמובן ברמה האישית לכל נער ונערה. אני חושב שהעבודה והצורך שלנו להדריך ולהנחות, כך שלכל אדם תהיה ההזדמנות להיות מועיל לחברה, חשובים ביותר."

במהלך המפגש סיפר לנשיא א', קצין בחיל האוויר שנעזר בתכנית בתקופת לימודי התיכון שלו, על החוויה האישית שלו. "בגיל 16 וחצי ביצעתי עבירה עם נערים נוספים". סיפר א' והוסיף שעל כך נפסקו לו שנה וחצי מאסר בית. "שירות המבחן הפנה אותי ל'סיכויים'." המשיך א' ואמר: "הוצמד לי חונך איתו אני בקשר עד היום, הוא כמו אח גדול בשבילי. הוא עזר לי עם הגיוס לצבא".

א' סיפר בהתרגשות על המשמעות של הליווי של החונך ומדוע בחר להפוך לקצין: "אחרי שהתגייסתי, אחת הסיבות שיצאתי לקצונה היא כי רציתי להחזיר למדינה את מה שנתנה לי. המזל שלי שבעזרת החונך סיימתי עם בגרות ורישיון. היום אני כמעט שנתיים בצה"ל וקצין כבר חמישה חודשים. בלי שנתנו לי הנחות."

הנשיא הקשיב לדבריו ואמר לו בגאווה: "כשתהיה חבר כנסת, תזכור את הדרך שעשית ועד כמה חשוב להמשיך לעבוד עבור החברה בישראל. אנחנו גאים בך."

תכנית "סיכויים" למניעת עבריינות חוזרת של בני נוער פועלת מזה כעשור בשיתוף משרד הקליטה, משרד הרווחה, משטרת ישראל וארגון ידידים למען הנוער והחברה. כיום פועלת התכנית ב- 34 ישובים ברחבי הארץ עם כ-600 בני נוער עוברי חוק מכל מגזרי האוכלוסייה בישראל, עולים וותיקים, חילונים, דתיים, חרדים וערבים.