חומה שהוקמה ללא היתר ובניגוד לחוק על אדמות מדינה בבסמת טבעון, על מגרש המיועד למגורים, נהרסה ע"י מסיגי הגבול שהקימו אותה כדי לגדר לשימושם קרקע ציבורית שלא הוקצתה להם, בעקבות פעולות אכיפה של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל

כלים

פלישה לאדמות המדינה בבסמת טבעון פונתה ע"י מסיגי הגבול, זוג תושבי שכונת חילף, המתגוררים במגרש הצמוד. בני הזוג הקימו חומה והאריכו אותה בעשרה מטרים נוספים לתוך המגרש הצמוד כדי להרחיב את חצרם על חשבון קרקעות מדינה המיועדות למגורים - בניגוד לחוק וללא היתר.

הפלישה אותרה על ידי מפקחי רשות מקרקעי ישראל במסגרת הפעילות השוטפת שמקיימת החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל לאיתור עבירות מקרקעין על אדמות המדינה.

מפקחי רשות מקרקעי ישראל הגישו לפולשים התראה והזהירו אותם כי מדובר בעבירה פלילית של הסגת גבול במקרקעי ציבור שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, וכי אם לא יפנו את הקרקע בעצמם יפונו.

המפקחים הבהירו לפולשים כי אם הרשות תיאלץ לפנותם מהקרקע יוגשו נגדם אף תביעות כספיות בהן יידרשו להחזיר לקופת המדינה את דמי השימוש הרטרואקטיביים בקרקע ואת עלויות הפינוי, הכוללות את עלויות הפעלת כוח האדם והציוד המכני הנדסי.

בעקבות ההתראה הפולשים החליטו לפנות את הקרקע בעצמם והודיעו מיד כי יהרסו את החלק שמהווה פלישה לאדמות המדינה וישיבו את הקרקע חזרה למפקחים.

הפולשים הרסו את החומה בעצמם, פינו את ההריסות, ניקו את השטח והשיבו את הקרקע לידי המפקחים, אשר תפסו חזקה בקרקע והשיבו אותה לקדמותה ולמאגר הקרקעות הציבורי. הקרקע צפויה לצאת לשיווק למגורים.

מזייד פארס, סגן מנהל מרחב שמירה צפון-חיפה ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "מדובר במסיגי גבול שהאריכו את החומה שתוחמת את השטח שלהם ותוך כדי פלשו לתוך המגרש הסמוך שאמור לצאת לשיווק למגורים. כאשר מפקחי רשות מקרקעי ישראל פנו אליהם, הם טענו כי מדובר בטעות ושיתפו פעולה כאשר הרסו אתאת החומה והשיבו את השטח לקדמותו ולידי המפקחים. כעת יחלו בהליך שיווק המגרש למגורים. נחישותם של המפקחים ומדיניות האכיפה המחמירה מביאה לכך שמדי שנה מאות מסיגי גבול מחזירים לידי המדינה קרקעות בערך של מאות מיליוני שקלים אותן הם מפנים בעצמם".