אפשר לדבר ולכתוב הרבה על מה שקרה פה בקיץ ההוא של 2011. אפשר גם למצוא עשרות, אם לא מאות, תגובות לכאן או לכאן בדבר הסיבות, ההשלכות והמשמעות של האירועים האלו. אחד הדברים שכנראה כן אפשר להסכים עליהם הוא שהכותרת שניתנה לדבר הזה מתחילתו ועד היום היא "המחאה החברתית". מאות אלפי הישראלים שיצאו לרחובות לא ידעו בדיוק מה הם רוצים להשיג. מה שכן ידעו שהם רוצים להוציא קול צעקה. אולי לא רצו וזה פשוט יצא.

כלים
כפרי הסטודנטים של עמותת איילים
כפרי הסטודנטים של עמותת איילים

איילים - איך הכול התחיל?

מבלי לשפוט ולחלק ציונים, היו כאלו שהתעוררו קצת קודם, זיהו את תמונת המצב ובחרו בדרך שונה לחלוטין. ב-2002 התגלגלה בין חבורת צעירים ירושלמים, משוחררים טריים מהצבא, שיחה שאפילו הם לא דמיינו לאן תוביל.

זה התחיל בהתרפקות על החלום הציוני של ראשית המאה, דור הסבים והסבתות שלהם, והמשיך בשיחת עומק על תפקידם של צעירים כיום במדינת ישראל. מהר מאוד התחדדה אצלם ההבנה כי מדינת ישראל אמנם נוסדה בה' באייר 1948 אבל נמצאת עדיין מאז בתהליכי התגבשות והקמה.

הם הבינו כי הציונות ויישוב הארץ זה לא רק סיפור שצריך לספר לילדים, אלא משימה שגם בדור שלנו עדיין רלוונטית מתמיד. בשלב ראשון חלמו על יישוב הנגב. וכך, ברכישת קראוונים למגורים מכספי הפיקדון הצבאי שלהם והצבתם בישוב אשלים שבהר הנגב, התחילו את המסע המופלא לשינוי מפת ההתיישבות במדינת ישראל.

איילים - החזון וההגשמה

מאז ועד היום הרעיון הגדול נשאר בעינו, רק שעל הדרך התחדדו הדרכים שבעזרתם ניתן להשיג אותו. במשך 12 השנים האחרונות הקימה העמותה 12 כפרי סטודנטים מתוך התפיסה כי בעזרת פיתוח חיי קהילה ויצירת משמעות למשימת ההתיישבות בפריפריה, ירצו לבסוף אותם צעירים להישאר במקומות שאליהם הגיעו ללמוד. הרעיון שהתחיל בנגב התגלגל במהירות לחלקים האחרים של הארץ, מקריית שמונה שבצפון ועד ירוחם בדרום.

לראשונה מזה עשרות שנים חזרו צעירים אל אותם יישובי ספר, אל השכונות בעיירות הפיתוח ואל המושבות הוותיקות שהחלו מזדקנות וגוססות מפנים. אלפי הצעירים שעברו מאז בכפרי הסטודנטים של "איילים" הכתיבו שיח חדש – לא עוד בכייה על הפקרותה של הפריפריה הגיאוגרפית של ישראל. לא עוד ריצה בלתי פוסקת אחרי רכישת הדירה במרכז. להיפך.

בראשם עמדה המטרה של יצירת קהילות איכותיות, שמחות ואידיאליסטיות שמגיעות כדי לשנות. את כפרי הסטודנטים שלהם בנו בעצמם בימי עבודה מרוכזים ואילו את מרכזי הבילוי המוכרים החליפו בפינות ישיבה מול השקיעה, ערבי תרבות שהפיקו בעצמם וארוחות שבת משותפות.

רוצים להצטרף לקהילה באיילים? מלאו פרטיכם כאן

איילים- משנים את המציאות

ואם חשבנו שכאן הסתיימו המשימות אז באה המציאות והכתיבה כמה משל עצמה. לאחר שבנו את הכפרים וגיבשו את הקהילות, נחשפו בפניהם הפנים האמתיות של הפריפריה. והפעם, לא רק זו הגיאוגרפית, אלא גם זו החברתית. בישובים שאליהם הגיעו פגשו מקרוב את עומק הפערים בכל תחומי החיים – חינוך, בריאות, תרבות, כלכלה ועוד. וכך, משנה לשנה מצאו את עצמם הסטודנטים של "איילים" מעורבים יותר ויותר בחיי הקהילה של העיר או הישוב דרך חוגים, עזרה לימודית לילדים, יצירת אירועי תרבות מקומיים ועוד.

איילים - עושים צדק חברתי

כיום לוקחת עמותת "איילים" בעזרת הסטודנטים ומתנדבי שנת השירות שלה תפקיד חשוב בעיצובה של מדינת ישראל. כפרי הסטודנטים משמשים כמודל להתיישבות מסוג אחר בפריפריה. כזו שבאה מרצון ובחירה ומביאה את האנרגיות של הצעירים שבתוכה לתוך העשייה.

הם נמצאים שם כי מצאו את היתרונות של החיים מחוץ לגוש דן. השקט, החום האנושי והקהילה שיכולה לקום רק שם. התנועה שהוקמה על הרעיון האידיאולוגי הציוני משמשת כיום גם כתנועה חברתית שמשנה יום-יום, שעה-שעה את פניה של החברה. כזו שמרגישה שוב גאווה להיות בקצוותיה של מדינת ישראל. כזו שלא מחכה שיביאו לה או שיבקשו ממנה לעשות. שפועלת בכל אותם המקומות ששנים לפני שהוקמה העדיפו רק לכסות את העיניים ולהתעלם מקיומם.

איילים - מחכים לכם

ואם לחזור לסיפור המחאה החברתית, אז ב"איילים" מאמינים שדברים לא משתנים מלדבר על הבעיות ולהמשיך לנהוג באותה הדרך. את המציאות משנים אנשים. אנשים שמבינים שאפשר גם אחרת, מצטרפים לאחרים כמותם ומזיזים הרים.

12 כפרי הסטודנטים וסך הכול 22 מתחמי ההתיישבות שפזורים בארץ, יחד עם אלפי צעירים שפעלו ועדיין פועלים חברתית, מוכיחים זאת בצורה הכי טובה.

רוצים להיות חלק מהדבר המדהים הזה, רוצים להיות סטודנטים באיילים? מלאו פרטיכם כאן

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.