שליש מהתלונות של עובדים זרים נגד מעסיקיהם הם בנושא פגיעה בשכרם ועוד 28% מהתלונות הן בנושא התנהלות המעסיק כלפיהם – כך עולה מניתוח אלפי תלונות מצד עובדים זרים שתלונותיהם התקבלו בקו החם שמפעיל המרכז להגירה בינלאומית

כלים
עובדים זרים. אילוסטרציה
עובדים זרים. אילוסטרציה

מאז הקמתו של הקו החם לשירותם של עובדים זרים שהגיעו במסגרת הסכמים בילטראליים לישראל ביוני 2012 התקיימו בקו החם כ 40,000- שיחות טלפוניות, זאת בעקבות כ 5,000- פניות ותלונות של 3,421 עובדים זרים. הקו החם ממיין ונותן מענה ראשוני לשיחות הרבות המתקבלות כך שהן מועברות בצורת פניות ותלונות עם המידע הנדרש והמלא מהעובדים, לטיפול גורמי האכיפה השונים. יו"ר ומייסד המרכז להגירה בינלאומית וקליטהCIMI)), ארנון מנטבר, מדגיש כי מספר הפניות הגדול מעיד על חשיבותו וביסוסו של הקו החם הפועל כיום בחמש שפות ככתובת מרכזית לעובדים זרים המגיעים לישראל באמצעות הסכמים בילטראליים.

מנטבר מגלה כי בישראל שוהים כיום כ- 77,000 עובדים זרים חוקיים, כ- 16,200 עובדים זרים לא חוקיים וכ - 81,600 עובדים פלסטינים וירדנים. סך-הכל כוח עבודה זר בישראל (הכולל את שלוש אוכלוסיות אלה) מונה מעל 174,000 איש. בנוסף להם קיים מספר משוער של 91,000 תיירים שנשארו בישראל לאחר שפגה אשרתם.

ניתוח התלונות של העובדים הזרים בקו החם במהלך שנת 2015 מגלה כי מתוך 1557 פניות ותלונות שהתקבלו ב-2015, 1,405 תלונות הגיעו מעובדים זרים מתאילנד (מתוך כ- 17,325 עובדים מתאילנד במסגרת ההסכם הבילטרלי ששהו בארץ בדצמבר 2015), עוד 119 פניות ותלונות הגיעו מעובדים זרים ממולדובה, 19 מעובדים בולגרים ו-14 תלונות מעובדים זרים מרומניה.

מניתוח נתוני הקו החם עולה כי האחוז הגבוה ביותר מתוך סך כל נושאי התלונות – 33%- היה בנושאי פגיעה בשכר של העובדים הזרים (שכר ללא חוק, שכר ללא תלוש, שכר שלא משולם בזמן ועוד) וכי עוד 28% מהתלונות התייחס לאופן התנהלותו של המעסיק (תנאי מגורים, יחס המעסיק, פיטורים בעקבות תלונה ועוד). פניות אחרות לקו החם היו בבקשה לברר מידע על אשרת שהייה, קרובי משפחה ותנאי העסקה ותלונות רבות הגיעו גם בנושא בטיחות כגון שימוש בחומרי הדברה ללא מיגון.

את הקו החם לקבלת תלונות של העובדים הזרים השוהים בישראל מפעילה עמותת המרכז להגירה בינלאומית CIMI)). הקו החם הוא חלק מיישום תהליך גיוס מיודע ומפוקח של רשות אוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, להבאתם והעסקתם של עובדים זרים באמצעות התקשרות עם מדינות המוצא בהסכמים בילטראליים. הקו החם מעסיק תשעה עובדים, ביניהם מתורגמניות ומתורגמנים הנותנים שירות ומענה לאלפי הפניות בחמש שפות: תאית, בולגרית, רוסית, רומנית ונפאלית. הקו החם פועל בימים א'-ה' בשבוע, מתעד ומעביר את הפניות והתלונות לגורמי האכיפה באמצעות מערכת ממוחשבת.

המרכז להגירה בינלאומית וקליטהCIMI)) הינה עמותה עצמאית ללא מטרות רווח שנוסדה על ידי ג'וינט ישראל בשנת 1998. מטרת העמותה לסייע בפיתוח תחום ההגירה בישראל תוך יישום הסכמות ותקנות בינלאומיות בטיפול בקשת רחבה של תחומי הגירה.היו"ר והמייסד של העמותה, ארנון מנטבר מדגיש כי CIMIמפתחת ומפעילה כיום במקביל מספר פרויקטים העוסקים בתחומי הגירה שונים ובהם מניעת סחר בבני אדם ומאבק בעבדות מודרנית, יישום ופיתוח הסכמים בילטרליים העוסקים בהגירת עבודה לישראל, סיוע לרשויות מקומיות בטיפול בנושאים שונים בתחומי הגירה, סיוע למבקשי מקלט, פיתוח יחסי תפוצות ממדינות שונות וסיוע בחזרה מרצון למהגרים. במקביל CIMI פועלת להגדלת המודעות לזכויות מהגרים בישראל באמצעות הפצת מידע והכשרות מקצועיות. מנכ"ל העמותה הוא אילן כהן ועימו פועל צוות של כתריסר עובדים מקצועיים ברחבי הארץ. המחקר הוא חלק מפרויקט הממומן על ידי האיחוד האירופי.