הבוקר (ד'), התקיים מפגש של תעשיינים וחקלאים מבקעת הירדן ואזור יהודה ושומרון עם אנשי פרלמנט מאירופה * העניין סביבו התכנסו הוא ההתנגדות לסימון המוצרים והחרם על הבקעה * בין האורחים שלקחו חלק ונשאו דברים הגיע ראש מפלגת החופש באוסטריה, הנץ כריסטיאן שטראכה שהביע תמיכה בישראל וראה באירופה אחראית למצב

נציגי הפרלמנט האירופי בבקעת הירדן. צילום: מירי צחי
נציגי הפרלמנט האירופי בבקעת הירדן. צילום: מירי צחי

החקלאים בבקעה הציגו בפני חברי המשלחת את המציאות עמה הם מתמודדים. לדבריהם הדרישה לסימון תוצרת הבקעה פוגעת פגיעה קשה.

לדבריו של דוד אלחייני, ראש מועצה אזורית בקעת הירדן: " דורשים מאיתנו לסמן תוצרת חקלאית. אני רוצה לומר לכל אלה המבקשים להרע ולפגוע בנו, תקוותכם לא תתממש. אין לנו שום כוונה לעשות את מבוקשכם, אנחנו לא נסמן את התוצרת החקלאית שלנו, אנחנו נחושים להילחם בתופעה ולהיאבק כנגד האמירה הלא מוסרית והמפלה, אשר קשה שלא למצוא בה מרכיבים היסטוריים מתקופה אפלה שלא שכחנו ולעולם לא נשכח. לא נרים ידיים".

הנץ כריסטיאן שטראכה, ראש מפלגת החופש באוסטריה הביע תמיכתו: "זו הפעם החמישית שלי בישראל ואני מאוד שמח להיות כאן שוב. כמישהו שאינו יהודי, אנחנו לא יכולים לתאר לעצמנו עם מה יהודים מתמודדים. מדינות רבות לא מכירות בישראל ולא נותנות לה את זכות הקיום. במקום שבו השנאה גוברת נגד היהודים ושוב חוזרת האימרה שאת היהודים צריכים לזרוק לים, אנחנו במקום בו יום ביום צריך להתמודד עם הטרור ועם סכנות חיים, אז אני רוכש כלפיכם כבוד רב על האומץ והכוח של העם היהודי. האחריות כאן מוטלת על אירופה שיפעלו למען הפעלת לחץ על הכרה במדינת ישראל. לצערי פוספס העניין הזה בוועידה בווינה עם איראן. יש זכות לכל מדינה לייצר אנרגיה אטומית לטובת שלום. את ההסכם שנעשה עם איראן היה צריך לאחד אותו שאיראן תכיר בישראל. אנחנו נמצאים פה ביהודה ושומרות ובבקעת הירדן ואנחנו קטנים בסוגיית סימון המוצרים. המפלגה שלנו יוצאים כנגד זה בצורה ברורה מאוד. אנחנו נעשה כל שביכולתנו שנושא החרמות יוסר מסדר היום. הדבר הזה לא תורם לשלום . זה רק מוביל למחלוקות ולהגברת הקונפליקט. הבסיס הוא שהצד השני בראש ובראשונה יכיר בישראל.

לדברי אחד החקלאים שהשתתפו בכנס: "החרם עלינו פוגע בפלשתינים גם כן העובדים עם חקלאי המקום"

לדבריו של דוד לזר , חבר מועצת העיר המכהנת, וינה מפלגת החופש האוסטרית: "החוק האירופאי הדורש סימון מוצרים מבייש אותי. זה מאד חמור שהאיחוד האירופי מנחה לסימון מוצרים. זה מזכיר לי זמנים אפלים בהם מקומות של יהודים סומנו. ברור שהליך כזה לסימון לא תורם לשלום בישראל. ההחלטה של האיחוד האירופי לסימון מוצרים לא יביא לכך שיחסי ישראל והאיחוד ישתפרו. הנפגעים הם גם הפלשתינאים המוצאים פרנסתם כאן אצלכם בבקעת הירדן"

גם סגן ראש ממשלת אוסטריה עילית, התייחס: "זו הפעם הראשונה שלי בישראל ואחזור לכאן לבטח. חשוב מאד בפוליטיקה לא רק לשמוע כי אם לראות את הדברים ממקור ראשון ולכן באתי לכאן היום. ברכותי על עבודתכם כאן בבקעה. אתם תורמים בעשייתכם הרבה יותר מאשר האיחוד האירופי"