קבוצה ראשונה של 14 עובדי סיעוד מנפאל נחתה אתמול בישראל במסגרת פיילוט להעסקת עובדים זרים בסיעוד כחלק מהסכם בילטראלי בין מדינות וכחלק מהמאבק למיגור התופעה הפסולה של גביית דמי תיווך מעובדים וסחר בבני אדם. רשות האוכלוסין וההגירה השלימה חתימה ויישום של הסכמים בילטראליים בכל הענפים בהם מאשרת הממשלה להביא עובדים זרים

כלים
קבוצה ראשונה של 14 עובדי סיעוד מנפאל נחתה אתמול בישראל
קבוצה ראשונה של 14 עובדי סיעוד מנפאל נחתה אתמול בישראל

קבוצה ראשונה של 14 עובדי סיעוד מנפאל נחתה אתמול בישראל במסגרת פיילוט שנערך בימים אלה להעסקת עובדים זרים בסיעוד כחלק מהסכם בילטראלי בין מדינות וכחלק מהמאבק למיגור התופעה הפסולה של גביית דמי תיווך מעובדים וסחר בבני אדם. את פניהם של עובדי הסיעוד קיבלו נציגי רשות האוכלוסין והמרכז הבינלאומי להגירה וקליטה CIMI))

כזכור, בשנת 2011 התקבלה החלטת ממשלה לפיה עובדים זרים יגויסו במסגרת הסכמים בילטראליים בלבד, כאשר ההסכמים מאפשרים פיקוח, בקרה וליווי העסקת עובדים זרים החל מיום גיוסם ועד לסיום עבודתם בישראל וחזרתם לארצם.

עד היום נחתמו הסכמים עם ממשלות תאילנד (חקלאות), מולדובה (בניין), בולגריה (בניין) ורומניה (בניין). הפיילוט עם ממשלת נפאל יאפשר פתיחת מסלול גיוס מפוקח גם בענף הסיעוד.

הפרויקט, בהובלתו של מנהל אגף היתרים ברשות האוכלוסין, משה נקש, נועד לייצר מסלול הבאת עובדים זרים בסיעוד באופן מוסדר, מבוקר תוך צמצום דרמטי וחיסול עלויות דמי תיווך לא חוקיים בסכומים עצומים אותם שילמו העובדים.

במסגרת הליך הגיוס נערך למועמדים קורס הכשרה מקצועית בארצם במטרה להקנות להם כלים מקצועיים נוספים הרלוונטיים לעבודה בענף הסיעוד בישראל. בשבועות הקרובים צפויים להגיע עובדים נוספים כחלק מהפיילוט ובמקביל נבחנים בימים אלה מסלולים מול מדינות נוספות.

היו"ר והמייסד של המרכז הבינלאומי להגירה, ארנון מנטבר בירך על הצעד הראשון והמהלך הכולל של מאבק למיגור התופעה הפסולה של גביית דמי תיווך מעובדים וסחר בבני אדם כמו גם סיוע למטופלים הסיעודיים וגם למטפלים הזרים. לדבריו קיום הכשרה מקצועית ופיקוח על התהליך יאפשר לעובדים המתאימים ביותר להגיע לישראל ללא צורך בתשלומי עתק לתיווך. שהגיעו לפעמים לסכומים של 10,000 דולר ויותר.

את יישום החלטת הממשלה מובילה רשות האוכלוסין וההגירה ובמסגרת יישום זה, נערכים כלל התיאומים והפעולות בין גורמי הממשלה והמקצוע הנדרשים לקידום הנושא.

בין גורמי המקצוע התומכים ביישום הפיילוט בישראל ובנפאל, בולטת בפעילותה העמותה של המרכז להגירה בינלאומית וקליטה CIMI)). מדובר בעמותה עצמאית ללא מטרות רווח שנוסדה על ידי ג'וינט ישראל בשנת 1998. מטרת העמותה לסייע בפיתוח תחום ההגירה בישראל תוך יישום סטנדרטיים בינלאומיים בטיפול בקשת רחבה של תחומי הגירה. היו"ר ארנון מנטבר מדגיש כי CIMI מפתחת ומפעילה כיום במקביל מספר פרויקטים העוסקים בתחומי הגירה שונים ובהם מניעת סחר בבני אדם, מאבק בעבדות מודרנית, יישום ופיתוח הסכמים בילטראליים העוסקים בהגירת עבודה לישראל, סיוע לרשויות מקומיות, סיוע למבקשי מקלט, פיתוח יחסי תפוצות ממדינות שונות וסיוע בחזרה מרצון למהגרים. במקביל CIMI פועלת להגדלת המודעות לזכויות מהגרים בישראל באמצעות הפצת מידע והכשרות מקצועיות. מנכ"ל העמותה הוא אילן כהן ועימו פועל צוות של כתריסר עובדים מקצועיים ברחבי הארץ.