ועדת הכלכלה מסכמת כנס חורף מוצלח במיוחד: מאות שעות ישיבות, יוזמות פרלמנטריות חדשניות ושורה של חקיקה ורפורמות כלכליות וחברתיות. היו"ר הוועדה ח"כ כבל: "אני גאה על כך שהובלנו בכנס האחרון תהליכים תקדימיים וקבענו נורמות חדשות של פרקטיקה פרלמנטרית שיכנסו לפנתיאון של כנסת ישראל והדמוקרטיה הישראלית"

שני תהליכים תקדימיים קיימה ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל בכנס החורף – הראשון הוא הליך ההיוועצות על מתווה הגז הטבעי לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. בסיומו של ההליך קראה הוועדה לראש הממשלה ושר הכלכלה שלא לחתום על הפעלת סעיף 52. בפסיקת בג"צ לאחרונה, התברר ששני אדני הברזל בהמלצת הוועדה אומצו על ידי בג"צ – ראשית, הקריאה לראש הממשלה ושר הכלכלה לבחור ב'דרך המלך' ולעגן את הסוגיה בחקיקה בכנסת ולא בהחלטת ממשלה. שנית, עמידה נחרצת נגד פסקת היציבות, שרק עתה קבע בג"ץ שיש לבטלה.

בנוסף, לראשונה בדברי ימי הכנסת ביצעה ועדת הכלכלה שימוע פרלמנטרי בנושא בלימת הקטל בדרכים, וזאת ביוזמת היו"ר כבל. השימוע נמשך עשר ישיבות והוא הביא את שר התחבורה והבטיחות בדרכים ואת השר לביטחון הפנים להתגייס למאמץ המשותף לבלימת הקטל הנוראי הזה ולהתחייב על שורה צעדים. בשבועיים הקרובים יתפרסמו המלצות הוועדה בנושא, כולל תוכנית עבודה למעקב ופיקוח אחר יישום ההמלצות.

בנוסף לכך, הוועדה סיימה להכין שלוש הצעות חוק מרכזיות, כבדות משקל ורבות השפעה על המשק והחברה בישראל. הצעת חוק חיבור מפעלי תעשייה לגז הטבעי שבבסיסה עמד הצורך לחתוך בבירוקרטיה שמונעת וחוסמת את חיבורם של מפעלים רבים לגז הטבעי – חיבור שלעיתים מהווה את ההבדל בין מפעל חי למפעל מת, בין פרנסה לאבטלה. זאת בנוסף ליתרונות הסביבתיים שעומדים לזכותו של הגז הטבעי לעומת מקורות אנרגיה מזהמים אחרים.

הצעת חוק נתוני אשראי אשר יוצרת הסדר חדש להקמה ופעילות של מערכת לשיתוף בנתוני אשראי של יחידים, וכן הגברת התחרות בשוק האשראי, צמצום האפליה במתן אשראי ויצירת בסיס מידע לא מזוהה שיסייע לבנק ישראל לבצע את משימותיו. הוועדה שינתה באופן ניכר ומהותי את הצעת החוק המקורית שהממשלה הגישה, כך למשל ביוזמת הוועדה נקבע כי ימונה אחראי על פרטיות וכן תוקם קרן מיוחדת למודרי אשראי של 50 מיליון שקלים לפחות. הצעת חוק רישוי שירותים לרכב מהווה את התשתית החוקית החדשה לפתיחת התחרות בשוק הרכב בישראל, שתביא עמה הוזלה במחירי הרכבים החדשים, וכן הסדר ענייני יבוא הרכבים, הטיפול במוסכים וחלפים, כמו גם את הגברת הבטיחות בדרכים.

הוועדה עסקה גם במגוון רחב של נושאים מרכזיים למשק ולחברה בישראל, כך למשל, המחסור במזון שהורגש בחגי תשרי ופעולה מרוכזת מול החקלאים והממשלה כדי שמחזות של מדפים ריקים לא יחזרו על עצמם. במסגרת זאת עסקה גם הוועדה במצב החקלאות והחקלאים, מצב המשק המשפחתי ופערי התיווך בענף – וכן בסוגיות הנלוות כמו משק החלב, הביצים, הפטם והבקר.

חלק נכבד מדיוני הוועדה הוקדשו לנושא הצרכנות והגנת הצרכן. במסגרת זו טיפלה הוועדה בעוולות צרכניות, אישרה הצעה שנועדה לחייב בעלי עסקים לשלוח מסרון המודיע על סיום עסקה, קיימה מעקב אחר התקדמות הרפורמה בפס הרחב באינטרנט והחלה לדון בהצעה לחייב גישה מהירה למענה אנושי במוקדי השירות.

הוועדה אף ליוותה את תהליך סגירתה של רשות השידור והקמתו של תאגיד השידור הישראלי ויו"ר הוועדה אף תיווך בין נציגי משרד התקשורת, התאגיד החדש וההסתדרות למען הסדר הוגן, צודק ומוסכם בנוגע לעתיד העובדים. הוועדה החלה לדון בהצעת החוק לאיחוד מועצת הרשות השנייה והמועצה לשידורי כבלים ולוויין, על מנת לפשט את הבירוקרטיה והרגולציה בענף השידורים המסחריים.

יו"ר הוועדה איתן כבל סיכם ואמר: "זה היה כנס עמוס וגדוש בפעילות. ועדת הכלכלה של הכנסת נמצאת בעיצומה של מהפכה שבאה לידי ביטוי ביוזמה ובביצוע מעקב ופיקוח שיטתי, מתמשך ומקצועי אחר פעולות הממשלה וביצוע החלטותיה. הוועדה עובדת באופן צמוד עם גורמי הממשלה, ארגונים חוץ פרלמנטריים ושחקנים נוספים מהמגזר הפרטי והחברה האזרחית. אני גאה על כך שהובלנו בכנס האחרון תהליכים תקדימיים וקבענו נורמות חדשות של פרקטיקה פרלמנטרית שיכנסו לפנתיאון של כנסת ישראל והדמוקרטיה הישראלית".

ליאור רותם

דובר ועדת הכלכלה

נייד: 050-6200143

משרד: 02-6408063

דוא"ל: liorr@knesset.gov.il

הכנסת שומרת על איכות הסביבה. אנא המנע\י מהדפסת המייל שלא לצורך