מחר תאשר הממשלה החלטה להסדיר את עבודות ועדות האיתור אך דוקא תקבל הנחיית יועץ שכובלת את חופש המינוי של הממשלה. התנועה למשילות ודמוקרטיה: "ההנחיה מחזיקה את השרים כמושחתים"

כלים

מחר (יום ראשון) צפויה הממשלה לאשר הצעת החלטה להסדרת עבודת ועדות האיתור לתפקידים בכירים בשירות הציבורי. מטרתה של הצעת ההחלטה היא להרחיב את יכולת הבחירה של השרים במועמדים לתפקידים בכירים, לאחר שבשנים האחרונות ועדות האיתור המליצו לא פעם על מועמד יחיד למינוי ובעצם הפכו את הממשלה לחותמת גומי.

הממשלה תקבע כי מעתה כל ועדת איתור תגיש שלשה מועמדים בפני השר, אלא אם כן תמצא שני מועמדים מתאימים בלבד. רק במקרים מיוחדים בהם לא ימצאו גם שני מועמדים, תגיש הועדה מועמד יחיד למינוי.

אלא שבמסגרת הצעת ההחלטה, הממשלה תאשרר ותעגן הנחייה שנויה במחלוקת של היועץ המשפטי לממשלה שלדברי עו"ד שמחה רוטמן מהתנועה למשילות ודמוקרטיה "מחזיקה את השרים כמושחתים עד שיוכח אחרת ודוקא מצמצמת את יכולת הבחירה של השרים והממשלה". בהנח​יה זו של היועץ המשפטי לממשלה נקבע כי כשיש זיקה מצד מועמד לשר כלשהו משרי הממשלה, ולא רק לשר הממנה, לא תוכל וועדת האיתור להגיש יותר ממועמד אחד, וכך תיעקף החלטת הממשלה.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה שפנתה בסוף השבוע לשרים והסבירה להם את בעיית ההנחיה אומרים כי הגדרת "הזיקה" היא רחבה מאד והיועצים המשפטיים יוכלו בקלות למצוא זיקה של מועמדים לאחד השרים, וכך יוכלו למנוע מהשרים לבחור את המועמד המתאים ביותר לדעתם.

"אסור שהשרים יכירו בהנחיה הזו, של היועץ המשפטי לממשלה, שהנחת היסוד שלה היא שהשרים חשודים אוטומטית בשחיתות ובמניעים זרים, שבגללם לא יבחרו במועמד המתאים ביותר" אומר יהודה עמרני מהתנועה למשילות וקורא לשרים לדרוש את תיקון החלטת הממשלה ואת ביטולה של הנחיית היועץ הפוגענית. נטען כי משמעות קבלת ההנחיה בהחלטת ממשלה היא כבילת שיקול הדעת וצמצום חופש המינוי לתפקידים בכירים בשירות המדינה.

עוד אומרים בתנועה למשילות כי דוקא היועץ המשפטי לממשלה הקודם, ימים ספורים לפני עזיבתו את התפקיד, קיבל החלטות בעניינם של אנשים שהייתה לו זיקה אליהם, וזה לא היה נראה לו בעייתי, אבל כשנבחרי ציבור צריכים לממש את המדיניות שלהם ולמנות פקידים בכירים, כל שרי הממשלה מוחזקים כחשודים פוטנציאליים.​