לרגל ציון היום הבינלאומי למען זכויות אנשים עם מוגבלות בכנסת, וועדת והטכנולוגיה של הכנסת קיימה היום דיון בנושא הנגשת אתרי אינטרנט ושרותי מידע לאנשים עם מוגבלות. יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב אמר "כולנו בעלי מוגבלות. יש יותר מוגבלים ויש פחות. אוכלוסיית בעלי המוגבלות, בעלת זכויות לא פחות מאחרים. צריך להנגיש שירותים לכולם ולאו דווקא לבעלי מוגבלות. השימוש באתרי אינטרנט של בעלי מוגבלות, מגיע לאחוזים גבוהים, ולעיתים הצורך שלהם גדול יותר מהצורך של שאר האוכלוסייה. אנו שואפים להגיע למצב בו לא יהיה הבדל בין שירותים מונגשים לאנשים רגילים, משירותים לבעלי מוגבלות. הטכנולוגיה מאפשרת את הפתרונות, עם רצון טוב, ניתן להנגיש את כל השירותים לכלל האזרחים".

כלים

ח"כ עליזה לביא אמרה "לקראת סוף השנה מעבירים בוועדת הכספים מיליונים ומסתבר שיש כסף. צריך להנגיש את כל אתרי האינטרנט הממשלתיים. מאידך, צריך להתאים את המחויבות להנגשת אתרים לעסקים פרטיים".

ח"כ קארין אלהרר אמרה "מדינת ישראל טרם הונגשה כראוי למוגבלים. יש הרבה מקום לעשייה. אלהרר סבורה כי "החוק הישראלי טוב ומאוזן, בעולם באים ללמוד מאיתנו ומדברים על כך שעפ"י החוק הישראלי מדינת ישראל היא המדינה הטובה בעולם עבור מוגבלים. אולם נושא המודעות לקוי". נציג לשכת עורכי הדין עו"ד איתן עמרם אמר כי הגדרת החוק מחייבת להתאים את כל אתרי האינטרנט למוגבלים.

נציג נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עו"ד פאריד מחאג'נה אמר "הנטל על עסקים קטנים, כבד מידי. אני קורא לעסקים בעלי מחזור קטן מחצי מיליון ₪, להגיש לנו בקשה לפטור מחובות החוק להנגשת אתרי האינטרנט, מפני שלא הצלחנו למצוא נוסחה ראויה שתחול על העסקים הקטנים".

בפני הוועדה הופיעו מוגבלים שונים ובהם עיוורים אשר השמיעו בכאב את המצוקה ממנה הם סובלים כתוצאה מחוסר בנגישות. ומנגד, הופיעו נציגי חברות שפתחו יישומים שמתאימים אתרים למוגבלים.

נציגת ארגון האינטרנט הישראלי עו"ד מיטל שוורץ אמרה "התקנות נכנסו לתוקף, ואולם התגלו קשיים ביישום. יש צורך בביצוע התאמות. חשוב להנגיש את כל אתרי האינטרנט, אולם העלות יקרה. אנשי המקצוע המעטים בתחום, מרשים לעצמם לגבות סכומים גבוהים. לדבריה, עלות התאמת אתר למוגבלים עולה כ-50,000 ₪. יותר זול לפתח אתר חדש מלהנגיש אתר קיים" .

עולה כי למרות דרישת החוק, חלק נכבד מאתרי האינטרנט של הממשלה אינם מותאמים למוגבלים. אף אתר מן האתרים שנסקרו לא זכה בציון מלא על נגישותו הכללית או על עמידה בסטנדרט. חמישה מן האתרים בסקירה זכו בניקוד מלא על האפשרות לגלוש בהם באמצעות מקלדת. רק שישה מהאתרים קיבלו ציון כולל הגבוה מ- 50. אתר הנהלת בתי המשפט זכה בציון הנגישות הגבוה ביותר מן האתרים שנסקרו. גם אתרים שחלק מהותי מעיסוקם במתן שירות, דוגמת אתרי רשות המיסים והמוסד לביטוח לאומי, זכו בציוני נגישות נמוכים מאוד.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון ואמר "אני קורא למשרד הממשלה לדאוג לכך שכל אתרי האינטרנט הממשלתיים יהיו נגישים למוגבלים, יש לנו חובות יתר כלפי מוגבלים. ואנו צריכים לשמש דוגמא".