ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת ביקר בסכנין, עראבה וטמרה עם צוות עמותת סיכוי במטרה לקדם תחב"צ ביישובים. במסגרת הסיור בשלושת היישובים נמסר לח"כ חנין כי משרד התחבורה והרשויות יתחילו להפעיל קווי תחבורה פנימיים בטמרה בתוך כחצי שנה. ·ח"כ דב חנין: "יש הזדמנות אמיתית לקדם את התחבורה הציבורית בישובים ערבים, יש עכשיו תקציבים המופנים לנושא וחייבים להפעיל לחץ של הרשויות והתושבים כדי להשיג התקדמות אמיתית". ·ראונק נאטור, מנכ"לית שותפה של סיכוי: " בכוונתנו לעקוב אחר יישום החלטת הממשלה האחרונה לקידום כלכלי של החברה הערבית ובעיקר על פיתוח תחבורה ציבורית"

כלים
ח"כ חנין ערך סיור בסכנין עראבה וטמרה לקידום תחבורה ציבורית בישובים ערבים
ח"כ חנין ערך סיור בסכנין עראבה וטמרה לקידום תחבורה ציבורית בישובים ערבים

יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת, ח"כ דב חנין, קיים ביום חמישי האחרון במשותף עם עמותת סיכוי לקידום שוויון אזרחי, סיור בנושא תחבורה ציבורית בישובים ערבים. הסיור התקיים בערים סכנין, עראבה וטמרה והשתתפו בו גם נציגים של משרד התחבורה ושל האגודה לזכויות האזרח.

הסיור כלל ביקור בשלושת היישובים בצפון ומפגש עם ראשי הרשויות ומהנדסי היישובים. במסגרת הסיור ראש הועדה ונציגי משרד התחבורה סקרו את מצב התשתיות ואת הצרכים התחבורתיים של כל אחד מהיישובים וקיבלו מאנשי עמותת סיכוי מידע רב בנוגע לחסמים לפיתוח תחבורה ציבורית נאותה בחברה הערבית בכלל ובייחוד ביישובים בהם ביקרו.

הסיור התחיל בביקור בסכנין ומפגש עם ראש הרשות ויו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות מאזן גנאים ומנכ"ל העירייה קאסם אבו-ריא ולאחר מכן סיור ברחבי העיר בהדרכת מהנדס העיר סולימן עותמאן שפירט למשתתפים בנוגע למצב התשתיות בעיר, לביצוע תוכניות העירייה לקידום התחבורה והכבישים במקום ולצרכים הנוספים שעדיין לא קיבלו מענה.

לאחר מכן המשיכו לעראבה שם קיבל אותם ראש הרשות עלי עאסלה ומנכ"ל העירייה חאתם יאסין שדיברו על הצורך בשיפור התחבורה הציבורית בתוך היישוב שכמעט ולא קיימת כיום, על אף שהיישוב מונה 25 אלף תושבים והוכרז לאחרונה כעיר. הקו היחיד שעובר כיום בתוך היישוב הוא קו בינעירוני משולב המחבר את דיר חנא עם כרמיאל. עקב חוסר בתחבורה הציבורית היישוב סובל מעומסי תנועה ובעיות חנייה רבות. לאחר המפגש נערך למבקרים סיור בחלקים השונים של היישוב, הסובל מבעיות בתשתית הכבישים ובעיקר תופעה של עמודי חשמל הניצבים במרכז דרכים סלולות וכבישים ומהווים מפגע מסוכן ומקשים על הכשרת המקום למעבר תחבורה ציבורית.

הסיור הסתיים ביישוב טמרה שם נפגשו עם ראש העיר ד"ר סוהיל דיאב ומהנדס העיר אמין סהלה שפירטו בפני המבקרים את הצרכים התחבורתיים הרבים של טמרה בתחום התחבורה ובעיקר את המחסור הקשה בדרכי תחבורה ציבורית עבור הסטודנטים הרבים ביישוב למכללות ומוסדות לימוד אקדמאים שונים בצפון. על פי דיווח אנשי המקצוע ברשויות השונות, בתוך כחצי שנה צפויה להתחיל לפעול תחבורה ציבורית פנימית בטמרה ובעראבה.

לאחר הסיור אמר ח"כ דב חנין: "תחבורה ציבורית היא לא מותרות. היא דבר חשוב ובסיסי לניהול החיים הקשור ומשפיע על היכולת לרכוש השכלה, להתפרנס, לפתח עצמאות כלכלית ועוד. קשה לקדם שינוי אמיתי בלי תחבורה ציבורית טובה. ההתבססות על רכב פרטי גורמת לפקקים ולזיהום וגם משאירה בבית את מי שאין לו רכב.שמחתי לראות בסכנין קווי אוטובוסים שכבר פועלים ומשרתים את התושבים ואת ההתקדמות שנעשית. טוב לראות רשויות שמבינות כמה נחוצה תחבורה ציבורית ותושבים שמתחילים לדרוש את השירות המגיע להם. נדרשת עוד השקעה רבה בתשתיות בישובים הערבים כדי שתהיה בהם תחבורה ציבורית עם רמת שירות בסיסית, כדי שאנשים ובעיקר נשים לא יישארו בבית בהעדר מכונית. ישנה כרגע הזדמנות אמיתית לקדם את התחבורה הציבורית בישובים ערבים, יש תקציבים המופנים לנושא ואנשי מקצוע המסורים לעניין במשרד התחבורה. את הרגע הזה חייבים לנצל כדי להשיג התקדמות אמיתית. אני מתכוון ללחוץ היכן שצריך כדי שהבעיות האלה יפתרו. אבל כדי שבאמת דברים יזוזו צריך להרגיש את הלחץ גם מלמטה. לכן אני קורא לציבור לפנות אלי או לראשי הרשויות ולהצביע על הצרכים. האנשים יודעים הכי טוב מה דרוש ורק אם יתחילו לדרוש דברים באמת יקודמו.

ראונק נאטור, מנכ"לית שותפה של עמותת סיכוי: "עמותת סיכוי מקדמת את נושא התחבורה הציבורית ביישובים הערבים מזה מספר שנים בגלל התרומה המכרעת של הנושא הזה גם לתחומים חיוניים אחרים כמו תעסוקת נשים, השכלה גבוהה, בריאות הציבור ועוד. בכוונתנו לעקוב אחר יישום החלטת הממשלה האחרונה לקידום כלכלי של החברה הערבית ונשים דגש מיוחד על נושא תשתיות תחבורה ובעיקר פיתוח תחבורה ציבורית ביישובים הערבים. בשנים האחרונות אנו רואים התקדמות מסוימת בפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית ביישובים הערבים אך עדיין מדובר במעט מדי וקיימים פערים גדולים מול המצב הקיים ביישובים יהודים בעלי סדר גודל דומה. אין סיבה שאזרח ערבי יקבל נגישות פחותה לתחבורה ציבורית לעומת אזרח יהודי שכן, בעיקר שצרכיה התחבורתיים של החברה הערבית גדולים עד מאוד".

מחמד חליליה, רכז פרויקט תחבורה ציבורית של עמותת סיכוי: "במסגרת פרויקט התחבורה הציבורית של סיכוי אנו עורכים סדרה של מפגשי ציבור ביישובים ערבים שונים ברחבי הארץ על מנת למפות את הצרכים והחוסרים הרבים הקיימים בתחום זה כפי שרואים אותם תושבי היישובים השונים בעצמם. על בסיס מפגשים אלה ומחקרים שעשינו על היקף שירות התחבורה הציבורית בכל יישוב ויישוב אנו מכינים מסמך צרכים מקיף הכולל המלצות מדיניות למשרדי התחבורה על מנת להביא לשינוי משמעותי במצב".