הערב עברה בקריאה שלישית הצעת החוק של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, המאפשרת לניצולי השואה לתבוע את עורכי דינם בגין גביית שכר טרחה מופרז. ח"כ שולי מועלם רפאלי: "לאפשר תיקון המצב בו עורכי דין ניצלו את הקושי של ניצולי השואה בהתמודד עם הבירוקרטיה בדרישה לקבלת זכויותיהם."

כלים
ח"כ שולי מועלם רפאלי
ח"כ שולי מועלם רפאלי

מליאת הכנסת אישרה היום ללא מתנגדים את הצעת החוק של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי המקנה לניצולי שואה את האפשרות לתבוע את עורכי דינם בגין גביית שכר טרחה מופרז.

על פי הצעת החוק, ניצולי שואה ששכרו עורכי דין למימוש זכויותיהם שגבו סכומי עתק העוברים את תקרת שכר הטרחה שהוגדרה על ידי המדינה, יוכלו לתבוע החזר בסך 25%. התקרה הוגדרה בשנת 2013 לאור מציאות בה עורכי דין רבים ראו פוטנציאל כלכלי בקושי של ניצולי שואה להשיג את זכויותיהם ורבים מהם דרשו שכר טרחה מופרז. התביעה תוכל להתבצע באופן רטרואקטיבי עבור תיקים שנפתחו החל מינואר 2010.

על פי אומדן מספר ניצולי השואה, טרם מומש הפוטנציאל של המבקשים לממש זכויותיהם להשבת שכר טרחה עודף. יודגש כי מדובר באנשים מבוגרים המתקשים בניהול הליכים בירוקרטיים, לכן קיים קושי עבורם בפתיחת הליכים כנגד גורמים מטפלים אשר גבו שכר טרחה מופרז. על כן הצעת החוק של חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי מאפשרת לניצולי השואה להגיש תביעה להחזרת עודף שכר טרחה עד סוף שנת 2016. משרד המשפטים שהעניק סיוע משפטי לניצולי שואה שלא יכלו לממן את התביעה בכוחות עצמם, ימשיך לספק את השירות גם לאורך שנת 2016.

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי : "מספר ניצולי השואה הולך ופוחת מידי יום. עלינו לאפשר תיקון העוול בו עורכי דין ניצלו את הקושי של הניצולים, שנובע בעיקר מחמת הגיל, להתמודד עם הבירוקרטיה לקבלת זכויותיהם. רבים טרם הספיקו להשלים את הליכי התביעה ולמען הצדק והחסד עימם, יש להאריך את תוקף הזמן בו יוכלו לתבוע את מי שגבה מהם שכר טרחה מופרז."