"אמנסטי אינטרנשיונל": על ישראל לאפשר את קיום הצעדה מחר למען פתיחת רחוב השוהדא בחברון ולהסיר מיידית את המגבלות החמורות על האוכלוסיה הפלסטינית בעיר

תנועת זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" ישראל קוראת לכוחות הישראליים בחברון לאפשר את קיומה של צעדת המחאה שתתקיים מחר למען פתיחת רחוב השוהדא בעיר, שמארגנת קבוצת "נוער נגד התנחלויות" המחוייבת לפעולה לא אלימה. ישראל מחוייבת על פי החוק הבינלאומי, ככוח הכובש בחברון, לכבד את זכויות האוכלוסיה הפלסטינית בעיר לחופש תנועה ולחופש הביטוי והמחאה

מחר, יום שישי 26 בפברואר 2016, תתקיים צעדת מחאה בחברון שיוזמת קבוצת "נוער נגד התנחלויות", אשר מחוייבת לפעולה בלתי אלימה, בקריאה לפתוח את רחוב השוהדא בעיר לכל התושבים. כמו כן, המפגינים ידרשו מהכוחות הישראליים בחברון לכבד את החוק הבינלאומי ואת זכויות האדם של הפלסטינים בעיר, להסיר את המגבלות השרירותיות שמפלות בין יהודים ללא-יהודים בעיר ולסיים את המשטר הצבאי בכל השטחים הפלסטינים הכבושים.

"אמנסטי אינטרנשיונל" ישראל קוראת לכוחות הישראליים בחברון לאפשר את קיומה של צעדת המחאה ולהסיר את המגבלות החריפות על האוכלוסיה הפלסטינית בעיר באופן מיידי.

בהודעת התנועה נכתב: "אנו מדגישים כי על הכוחות הישראליים בחברון חלה החובה לכבד את זכות ההפגנה והמחאה שמובטחות כחלק מסעיף 19 באמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות של האו"ם, אשר קובע את הזכות לחופש הביטוי והבעת המחאה. כמו כן, יש לאפשר את קיומה של הצעדה על סמך סעיף 12 באמנה שקובע את חופש התנועה, אשר מופר דרך קבע בחברון, ועל הכוחות הישראליים לכבד אותו. ככוח הכובש אשר שולט בחברון, ישראל מחוייבת לסעיף 33 באמנת ז'נבה הרביעית אשר אוסר על ענישה קולקטיבית. לפיכך, על הכוחות הישראליים בעיר אסור להיאחז בנימוקים ביטחוניים כעילה לאיסור על קיומה של הצעדה.

התנכלויות ל"נוער נגד התנחלויות" מצד חיילים ומתנחלים

לטענת אמנסטי מאז החלה ההסלמה באלימות באוקטובר 2015 הרשויות בישראל החריפו באופן דרסטי את המגבלות השרירותיות והמפלות על תנועת פלסטינים בחברון. בנוסף, נמנעת כניסתם של פעילי זכויות אדם פלסטינים ובינלאומיים, לרבות משקיפים, לאזור רחוב השוהדא ולתל-רומיידה, והם סובלים מהתנכלויות חוזרות ונשנות מצד הכוחות הישראליים ומצד מתנחלים.

בין היתר, אזור תל-רומיידה הוכרז כשטח צבאי סגור, וביתו של עיסא עמרו, מנהל קבוצת "נוער נגד התנחלויות", אשר נמצא באותו השטח, כבר לא יכול לשמש כמטה שלה וכמרכז החינוך שלה, שכן רק לעמרו עצמו מותר להגיע אל המקום.

לטענת אמנסטי, "בתחילת נובמבר האחרון פשטו הכוחות הישראליים בליווי מתנחלים על הבית ותפסו אותו ל-24 שעות, במהלכן החיילים בזזו את המקום ושברו ציוד צילום. בסוף אותו חודש פשטו חיילים פעם נוספת על הבית ועצרו את עיסא עמרו ונער בן 16 שפעיל בקבוצה, אשר מחוייבת לפעולה בלתי-אלימה."

עמרו סיפר ל"אמנסטי אינטרנשיונל" כי החיילים החזיקו אותו במשך יותר מארבע שעות בחדר שירותים מצחין בתחנת המשטרה בעיר, כשעיניו מכוסות וידיו כפותות מאחורי גבו, טרקו את דלתות החדר לסירוגין, קראו לעברו קריאות שונות ואיימו לירות בו. עמרו והנער שוחררו לאחר מכן בלא כל אישום שהוא.

פעילים נוספים בקבוצת "נוער נגד התנחלויות" נתקלו בהתנכלויות דומות מצד הכוחות הישראליים ומצד מתנחלים. כך נמסר בהודעה תקשורת העולמית אשר הוציא מטה "אמנסטי אינטרנשיונל" בלונדון על המצב בחברון.

במקביל להתרת קיומה של הצעדה מחר, תנועת זכויות האדם "אמנסטי אינטנשיונל" קוראת לכוחות הישראליים להסיר מיידית את כל המגבלות המתמשכות על האוכלוסיה הפלסטינית בחברון.