בכינוס היסוד של פורום ראשי הרשויות בגבעת חביבה, הבהיר שר הבינוי והשיכון כי הוא פועל להסטת הקו הכחול של יישובים במגזר הערבי. "נקבל עוד שטח לבנות והקרקע תהיה קרקע מדינה", אמר גלנט.

צילום: ראוף אבו פנה
צילום: ראוף אבו פנה

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, הודיע היום (חמישי) כי יפעל לשינוי תכניות המתאר של יישובים ערביים, כך שתתאפשר הרחבתם. "הסטת הקו הכחול מקנה לנו שני כלים: עוד שטח לבנות ובנוסף הקרקע, בניגוד לרוב הקרקעות במגזר הערבי, היא קרקע מדינה", אמר גלנט בכנס הייסוד של פורום ראשי רשויות יהודיות וערביות בגבעת חביבה.

בכינוס השתתפו נציגים ממועצות מגידו, מעלה עירון, אום אל פאחם, עארה-ערערה, בסמה, כפר קרע, מנשה, פרדס חנה-כרכור, באקה אל גרבייה, ג'ת, עמק חפר, זמר, אלונה ובנימינה-גבעת עדה. הפורום הוקם במטרה לקדם פרויקטים משותפים, לרווחת התושבים ולקידום חברה משותפת.

"רוב מכריע של האזרחים הערבים בישראל רוצים לחיות כאן חיים של שלווה, עבודה, יצירה ושגשוג כלכלי", הוסיף גלנט. "הדבר הזה ניכר לעין לאורך 68 שנות קיום המדינה. שתי האוכלוסיות עברו מבחנים לא פשוטים יחד לאורך השנים ועמדו בהם בצורה לא רעה בכלל. המפתח לכך שהדברים יצליחו הוא הצלחה כלכלית ורווחה לאוכלוסייה הערבית. ככל שהמצב של האוכלוסייה הערבית היה יותר טוב, המצב של האוכלוסייה היהודית יהיה יותר טוב".

שר הבינוי הודיע כי הוא מקדם באינטנסיביות את הקמת העיר הערבית החדשה בגליל. "העיר תכיל ארבעה רובעים, על שתי גבעות, ותכיל כ-15 אלף יחידות דיור", פירט השר. "העיר תיראה כמו מודיעין או חריש - עיר חדשה, מודרנית, עם רחובות רחבים, בנייה לגובה, אזורי תעשייה. היא נמצאת על ציר הרוחב העיקרי של הגליל. אנחנו מפתחים את זה במשותף עם רמ"י וזה ייכנס לפסים מעשיים בקרוב".

בנוסף, גלנט אמר כי החלטת הממשלה להעברת 15 מיליארד שקלים לחיזוק המגזר הערבי חשובה ובכוונתה לעמוד בה. את המפגש פתח סגן שר הפנים, ח"כ משולם נהרי, שהתרגש מאוד מהיוזמה. "מני מתרשם מהפסיפס האנושי של מי שנאסף כאן. נוכל לתכנן ולהתקדם יחד. אני מברך ששיתופי הפעולה האלו רק ילכו ויעמיקו ויהוו מודל להרבה רשויות אחרות", איחל נהרי.

בפורום השתתפו גם חברי הכנסת אייל בן ראובן (המחנה הציוני) ויוסוף ג'בארין (הרשימה המשותפת), ראשי השדולה לחיים משותפים בכנסת. כמו כן השתתפו בו גם מאזן גנאיים, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, ואיימן סיף, מנהל הרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי.

גבעת חביבה מפעילה את פרויקט "שיתוף קהילות", בו חברות רבות מהמועצות שהשתתפו בפורום. במסגרת הפרויקט נציגי המועצות השכנות נפגשים ומקדמים פרויקטים כמו אזורי תעשייה, מתקני טיהור שפכים, הקמת אצטדיון כדורגל ועוד.