בצורות ממושכת לצד גשמים עזים ופתאומיים חיבלו קשות ביבולים במדינות רבות. הנפגעים העיקריים הם הילדים, הסובלים ממחסור במזון. נתוני יוניסף מצביעים על משבר תזונה חמור ביותר ביבשת השחורה וללא התערבות העולם גורלם של הילדים מוטל בספק

כלים
צילום: יוניסף/UNICEF
צילום: יוניסף/UNICEF

תופעת האקלים אל-ניניו הביאה כמיליון ילדים במזרח ודרום אפריקה למצב של תת-תזונה חריפה, כך הודיעו היום (רביעי) ביוניסף, ארגון האו"ם למען ילדים. שנתיים של בצורות ארוכות, לצד הצפות ושיטפונות, פגעו קשות בייצור המזון של מדינות רבות והותירו את התושבים רעבים וצמאים.

באתיופיה , למשל, שנתיים של בצורת הותירו כששה מיליון ילדים הנזקקים לסיוע במזון, בהם גם כאלה הסובלים מתת-תזונה חריפה. בקניה, לעומת זאת, גשמים כבדים הקשורים לתופעת אל-ניניו גרמו להצפות ולהתפשטות מחלת הכולירה.

את משבר האקלים החריפו מחירי המזון הגבוהים, שמאלצים משפחות רבות לדלג על ארוחות ולהוציא את הילדים מבתי הספר, כדי שיסייעו בפרנסת המשפחה. כך, בעוד שהתופעה האקלימית צפויה לחלוף, השלכות משבר המזון במזרח אפריקה יורגשו עוד שנים רבות בעתיד.

"אל-ניניו יחלוף, אבל המחיר שנגבה מהילדים – שרבים מהם חיו גם קודם מהיד לפה – עוד ייגבה", אמרה ליילה גאראגוזלו-פקאלה, נציגת יוניסף במזרח אפריקה. "הממשלות מגיבות באמצעים הזמינים להן, אבל המצב הוא חסר תקדים. הישרדותם של הילדים האלה תלויה בהירתמות העולם היום".

מדינות נוספות שנפגעו בצורה קשה מהמשבר הן סומליה, זימבבואה, לסוטו, אנגולה ומלאווי, בה נרשם משבר המזון החמור ביותר בתשע השנים האחרונות. אלו מדיניות מהעניות ביותר בעולם גם בלי קשר למשבר הנוכחי, חלקן נמצאות במצב מלחמה, כך שהיכולת שלהן להתמודד עצמאית עם משבר המזון קטנה מאוד.