ועדת הפנים קוראת למנוע הסתה של גורמים שרוצים ללבות מלחמת דת ודורשת לאבטח בתי כנסת, גם אם הם שוכנים מחוץ לגדר היישוב

ח"כ שרן השכל"ועדת הפנים מגנה בכל תוקף את כל ההצתות במקומות קדושים וקוראת לנסות למנוע הסתה של גורמים שרוצים לגרום למלחמת דת", אמר מ"מ יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב בן צור בתום דיון על הצתת בתי כנסת וספרי קודש ביוזמת ח"כ שרן השכל. "הוועדה מבקשת לדעת איך ניתן לאבטח גם מבנים מחוץ לגדר היישובים, גם אם מדובר במבנים שעדיין בהליכי אישור".

ח"כ שרן השכל: "יש מגמה גוברת של שריפת בתי כנסת ופגיעה במקומות קדושים. אני לא שומרת מצוות אבל כשהציתו ספרי קודש בגוש ולאחר ששרפו את קבר יוסף ואגרו פצצות בהר הבית, הרגשתי שהם מצאו דרך לפגוע בנו לא רק פיזית אלא בזהות שלנו. אסור שזה יימשך או יתפתח. מדינת ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון שיש בה חופש דת לכל המיעוטים ואסור שבה דבר כזה יקרה".

ח"כ אמיר אוחנה: "הצתת בית כנסת וספרי קודש מוגדרת בחוק כעבירות שנאה. אני מעלה שאלה למשרד לביטחון פנים - האם נעשה שימוש בסעיף זה בכתבי האישום. צריך להגדיר זאת כפשע שנאה ואז הדין הוא 10 שנות מאסר. מה לנו כי נלין על מציתים כשבבית הזה אחמד טיבי מעלה לפייסבוק תמונת בן 19 שדקר בן 15 ונורה למרבה המזל, עם כיתוב 'נרדפתי בידי מתנחלים כשהמשטרה הוציאה אותי להורג' ".

רפ"ק זאב חכים, קמ"ד חקירות במשטרה: "במהלך 2014-2015 נפתחו 20 תיקים בגין שריפות בבתי תפילה יהודים ולא יהודים. לא כולם הצתות. היה גם מקרה שהשריפה נגרמה מנרות נשמה. אנו לא מזדרזים לקבוע שמדובר בהצתה אלא אם כן יש ממצאים תומכים. ארבעה תיקים מתוך העשרים הללו נמצאים עכשיו בפרקליטות".

אליהו בן הרוש, יו"ר התאחדות בתי הכנסת: "הצתת בית הכנסת בכרמי צור אינה הדיון. היו 20 מקרי הצתות בתי כנסת. לרוב מדובר בבתי כנסת קטנים, לא בעמותות ואין להם פיצוי. שהמדינה תיתן את דעתה. אם זה פשע שנאה מגיע להם". משה דגן, סמנכ"ל המשרד לשירותי דת: "רשויות מקומיות יכולות להגיש בקשה לתמיכה במקרים חריגים כמו שריפה. אמנם צריך לחכות לסוף השנה, אבל שריפה היא בהחלט אחד הקריטריונים לאישור חריג".