כשתורמים למטרה טובה יש לעיתים נתק בין התורם לנתרם. מרכז שיקום חדש וראשון מסוגו בארץ לאנשים עם מוגבלויות נחנך בפארק אפק בראש העין, ומאפשר לציבור לפגוש את העובדים ולראשונה גם לרכוש באופן ישיר את עבודותיהם.

כלים

המרכז שייך לאנד ג'וי שפעל עד כה כסטודיו ליצור זרי פרחים וחבילות שי, ומכירתם בעזרת שרותי שליחים. כעת המרכז החדש פתוח למבקרים שיוכלו לפגוש את המשתקמים בעת שהם עוסקים במלאכת היצירה ושיקום. להכיר את האדם שהרכישה ממנו מסייעת באופן ישיר לתהליך שיקומו, לתת אפשרות לשוחח עימו וללמוד איך הוא ושאר המשתקמים מתגברים על מוגבלותם.

ראש עיריית ראש העין, שלום בן משה, חנך את המכרז לצד המייסד והמנהל נדב עטיה, שהציג בפניו את מודל הפעילות של אנד ג'וי שעובדיו מסרבים לקבל תרומות, תקציבי ציבור או קרנות. כל הכנסותיהם ממכירת המוצרים שהכינו בלבד. המשתקמים מועסקים בהעסקה ישירה, בשכר שעתי מלא עם כל התנאים הנלווים.

תנאים אלו נשמעים כזכות בסיסית של כל עובד, אך שמדובר בעבודה שיקומית שמירה על זכויות העובד נתונה להחלטת המעסיק. כך רבים בוחרים שלא לקיימן ולהגדיל רווחים על חשבון המשתקמים.

נדב עטיה אמר לראש העיר שהם אינם מבקשים מעיריית ראש העין כל תמיכה, אלא רק קבלת פטור מארנונה כפי שניתן למרכזי שיקום בעיר וברחבי הארץ. הסטודיו עומד במכסת 85% עובדים עם נכויות ומשמש מרכז שיקום לכל דבר. הנתון היחיד שמונע את הזכות לפטור זה העובדה שאנחנו לא מקבלים את התקציבים מהמדינה במסגרת "סל שיקום". כך נוצר מצב אבסורדי שמי שלא מקבל תקציבי ציבור ומשלם בצורה הוגנת לעובדיו נענש על כך באפליה בתחום הארנונה. ראש העיר הבטיח לבחון את הדברים ולעדכן בהקדם.

לדברי נדב עטיה, תיקון האבסורד יעמיד את ראש העין בשורה הראשונה של הרשויות בארץ מבחינת עידוד תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בשכר ראוי. יהיה בכך סיוע חשוב למגזר הרביעי ההולך ומתפתח של עסקים חברתיים שתרומתם לכלכלה ולחברה עצומה.