ה"חצר האחורית" הפכה ל"חלון ראווה": על השטח המזוהם של נחל זוז נסלל שביל השובלים: " שדרת טיולים מטופחת ומוקד תיירות מקומית"

תושבי המועצה האזורית מרחבים מתלוננים מזה כמה שנים על הזוהמה והפסולת שזרוקה בסמוך לאפיק נחל זיז שבין הישוב שדה צבי לקלחים. מקבצי אשפה ענקיים, הפכו את החיים במצוד לאפיק נחל זיז לבלתי אפשריים, הן מבחינת הריח, הן מבחינת הרס הנוף והן מבחינת היתושים והמזיקים שהגיעו לאזור.

הקרן הקימת לישראל מנהלת שיתוף פעולה ארוך שנים עם המועצה האזורית מרחבים ויחד הוחלט שקק"ל תיקח תחת חסותה את שיקום הנחל . לפני כשנתיים עלו הדחפורים הראשונים על השטח והחלו מפנים את הפסולת (אנושית ותעשייתית). שבילים נסללו מחדש ועצים נטעו באזור.

לאחר שנסתיימו עבודות הפינוי, החלו עבודות הסלילה מחדש והשיקום. באזור נטעו לימנים של צל וישיבה והנחל המשוקם הפך לחלק משביל האופנים- "שביל השובלים", שביל אופניים באורך 13 ק"מ היוצא משער המושב ניר משה ומסתיים בקלחים. השביל הרחב והנוח לרכיבה עובר בין שדות מעובדים למטעים, יערות נטועים ובתרונות. בדרכו הוא חולף על פני תחנת יכיני הישנה, חלק ממערך המוביל הארצי בעבר, שדה התעופה "אבק 1" שבו השתמשו במלחמת העצמאות ועמדת תצפית יפה על כל הסביבה.

דני בן דוד מנהל אזור נגב מערבי במרחב דרום של קק"ל: נחל זיז המשוקם הפך לחלק בלתי נפרד משביל השובלים היפיפה של קק"ל. הוא מחבר בין שדה צבי וקלחים, אזור שבקרוב אף יצבע עצמו אדום בפריחה נהדרת של כלניות. עד היום תושבים מספרים על הריח הנורא והזיהום שעלה מהנחל לפני השיקום שלו. אנחנו בקק"ל גאים שהפכנו את הנחל המזוהם והמלוכלך לשדרת טיולים מטופחת ומוקד תיירות מקומית".