בסוף השבוע הקרוב, בו גם מתחילה השנה האזרחית החדשה, נערכים בגליל, בגולן ובכינרת למזג האוויר הסוער ולשלג הצפוי וכן מצפים לאחר תקופת היובש שהורגשה בצפון לגשמים שימלאו את הנחלים ויעלו את מפלס הכינרת. נרשם ביקוש גדול בחדרי האירוח והמלונות בגליל ובגולן. בקיבוץ מרום גולן נערכים למצב של שלג בכבישים עם מפלסות, מחפרונים ושופלים, המוכנים לכל תרחיש. כמו כן מלאו את מחסן החירום בשקי מלח שיפוזר על הכבישים למניעת החלקה עקב הכפור.

כלים

התושבים תודרכו להשאיר ברז מים חמים מטפטף בכדי למנוע התפוצצות צינורות, לוודא תקינות מערכות החימום ולהצטייד בתנור חימום שאינו מופעל על ידי חשמל, לנקות תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות, לגזום עצים וענפים בגינות ובסמוך לכבלים, לפנות חפצים העשויים לעוף ברוח או ליפול ממקום גבוה, להימנע משהייה תחת סככות, פרגולות או מבנים ארעיים שנערם עליהם שלג מחשש לקריסה, להצטייד בתאורת חירום, תרופות חיוניות, מים וכד' וכמובן לגלות ערנות למצב השכנים והקשישים ולעדכן את הגורמים הרלוונטיים בהתאם לצורך.

גבי קוניאל, רכז המטעים והכרמים בקיבוץ מרום גולן ,מציין כי החקלאים מצפים בכיליון עיניים למשקעים הצפויים בסוף השבוע ומוסיף: "לאור העובדה שבצפון הארץ כמעט לא ירדו עדיין משקעים ומורגש היובש, נערכו בשבועות האחרונים תפילות לגשם על-ידי מגדלי הגולן כולו, דתיים וחילוניים כאחד. כולנו תקווה שהשנה האזרחית החדשה תאיר לנו פנים ויתמלאו מאגרי המים מהם ישקו את השטחים החקלאיים בעונת הקיץ השחונה. אנו זקוקים לגשם והרבה מנות קור שהמהוות את התנאים אידיאליים לגידולי מטעי הפירות בצפון הגולן: תפוח, קיווי, אפרסק, נקטרינה, דובדבן וכמובן כרמי היין".

בכפר הנופש מרום גולן, הממוקם 1,000 מטר מעל פני הים, מצפים לנופשים ומטיילים רבים שיגיעו בסוף השבוע לחגוג את השנה האזרחית החדשה, לחזות ביופיו של הטבע במזג אויר חורפי. שפי מור, מנהל התיירות בקיבוץ מרום גולןאומר, כי על פי התחזיות, מצפים לשלג שיצבע הכל בלבן וימשוך את המטיילים להגיע צפונה ולקבל את השנה האזרחית החדשה בלבן. מור מזמין למרום גולן ליהנות מחוויה חורפית אמתית ואטרקטיבית בכפר הנופש המציע לינה בבקתות עץ, חדרי סטודיו חדשים, לובי ענק עם אולמות התכנסות ואח מחממתומוסיף כי כפר הנופש מצוייד בגנרטור אשר יופעל במידת הצורך.

במסעדת הבוקרים הבשרית, הכשרה, במרום גולן, מציעים מנות בשריות חורפיות של שף יפתח צפריר ויין טוב (המסעדה פתוחה ביום שישי עד השעה 14:00) ובבית הקפה קופי ענן הממוקם 1,200 מטר מעל פני הים, כבר מתכננים את תפריט סוף השבוע המושלג עם מרקים, משקאות ומאפים חמים. מכפר הנופש ניתן לצאת לחוויית חורף מרגשת, לחוש את עוצמת הטבע הסוער- בטיולי טומקארים המתאימים לכל המשפחה, המשתתפים לובשים חליפות סערה ונהנים מסיור במאגרי המים, שלוליות ועוד. הטיולים מתאימים גם לילדים והטומקארים מותאמים מבחינה בטיחותית. יש לתאם הגעה מראש ולהגיע לחוויה אמיתית של חורף!

המרכז הרפואי זיו בצפת נערך לקראת השלגים והטמפרטורות הנמוכות- ולתפקוד מלא גם בשלג ותנאי מזג אוויר קשים. אל"מ (במיל) ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיואומר, כי בבית החולים נערכים לקראת האפשרות של חסימת כבישי הגישה למרכז הרפואי וכי בית החולים ייעזר בשרותי חברות המפעילות רכבי שטח בעלי יכולת עבירות בסופות ובשלגים, וכן מתנדבים עם רכבי 4X4 - לסיוע בימים של שלג וסופות, בכדי לתת מענה להגעת הצוותים הרפואיים לעבודתם וכן לחולי דיאליזה וכאלו הנזקקים לטיפולים דחופים.

עוד אומר ד"ר זרקא, כי במקרה של שלג מתקיים קשר רציף עם מרכז החירום של עיריית צפת, וכי מבחינת העירייה, כביש הגישה למרכז הרפואי הינו בסדר עדיפות ראשון לפינוי השלג בסיוע פיזור מלח ומפלסות אזרחיות וצבאיות. בנוסף, תוגבר מלאי המזוט לחימום, מלאי החמצן ומלאי התרופות והמזון, במידה והגישה למרכז הרפואי תחסם. חדר המיון במרכז הרפואי זיו נערך לקבלת חולים עם מכות קור והיפותרמיה, ולצורך כך תוגבר מלאי עירויי הנוזלים החמים ומלאי שמיכות החימום לגוף.

רופאי המרכז הרפואי זיו בצפת מזהירים מפני סכנות הקור ומזכירים, כי על הורים, בני משפחה של קשישים ומטפלות, לגלות ערנות מוגברת לתופעת ההיפותרמיה ולהקפיד ולשמור על טמפרטורה מתאימה בבית ועל לבוש מתאים בחוץ. היפותרמיה הינה תופעה שכיחה בחודשי החורף ומדי שנה נפגעים בארץ מקור קשישים ותינוקות, כאשר פגיעות חמורות מסתיימות לעיתים במוות.

עוד מזכירים ומדגישים רופאי המרכז הרפואי זיו, כי בשל תנאי הראות הלקויים והכביש החלק, ישנו סיכון גבוה לאבד את השליטה על הרכב ולהיקלע לתאונת דרכים, לכן יש להקפיד על נהיגה בזהירות מרבית תוך הקפדה מלאה על כללי הנהיגה בחורף, ומומלץ שלא לבצע נסיעות שאינן הכרחיות.

ברשות הכינרת נערכים למערכת החורפית. הרשות ביצעה בשבועות האחרונים עבודות תחזוקה ותשתית הכוללות ניקוי מעברי מים וסחף, הגבהת סוללות בתעלות המים השונות, גיזום צמחיה, פינוי מכשולים, איסוף פסולת, בניית מתקנים הידראוליים וכן מגוון עבודות עפר. כלל העבודות התבצעו מתוך מאמץ לשמור על תקינות התעלות והמתקנים השונים, במצב של גשמים עזים כצפוי במערכת הקרובה.

צוותי פיקוח וניהול החופים של רשות הכינרת עמלו בימים האחרונים על ביצוע גיזום בטיחותי בעצים בחופי הכינרת. לצורך ביצוע עבודות הגיזום מתקיים מידי שנה סקר עצים על ידי אגרונום מוסמך מטעם משרד החקלאות, במהלכו ממוספרים, מסומנים ומצולמים כל העצים בחופי איגוד ערים כינרת, נערך להם מיפוי, ומעודכנת תעודת הזהות הממוחשבת של כל עץ. בהתאם לסקר מטופלים העצים בהרמת נוף, גיזום בטיחותי ואף כריתה של עצים מסוכנים בהתאם לצורך, תוך קבלת אישור מהקרן הקיימת לישראל.

דנה בכר, מרשות הכינרת אומרת, כי כל החופים שבאחריות הרשות מטופלים באופן שוטף מבחינה בטיחותית על מנת למנוע ככל הניתן נפילת ענפי עצים וקריסת של עצים. "נערכנו לקראת אירוע מזג האוויר הסוער הצפוי בסוף השבוע, צוותים שלנו עובדים לאורך כל השנה בתחזוקה והפעלת החופים. כולנו תפילה כי המערכת הקרובה תביא גשמי ברכה ותעלה את מפלס הכינרת".

רן מולכו, מהנדס רשות כינרת אומר, כי הצוותים הטכניים של רשות הכינרת ביצעו בחודשים האחרונים הכנה של התשתיות למניעת אירועי הצפה ושיטפונות בעונת החורף וכן בכדי לצמצם את האפשרות לנזקים בעקבות ריבוי משקעים ושפיעה עודפת של הנחלים ותעלות הניקוז. "עבודות השיקום, התחזוקה והפיתוח בנחלים ותעלות המים בגליל העליון ועמק החולה, מתבצעות לאורך כל השנה במטרה להיערך בצורה הטובה ביותר לאירועי גשם משמעותיים. אנו לומדים מכל אירוע, מחזקים ומשפרים את תשתית הניקוז בעמק וכך ננהג גם בהמשך. קשה לחזות במדויק מפגעי מזג אוויר, אך אנו עושים את המיטב על מנת להתכונן לכל אירוע מראש ולתת מענה, באם יידרש, לתושבי האזור והחקלאים גם במהלך האירועים עצמם" אומר מולכו.

עופר ברנע, מהמחלקה החקלאית של ג"ג אגש"ח של החברה לפיתוח הגליל אומר, כי החקלאים בגליל העליון ועמק החולה מצפים לבואה של המערכת החורפית המשמעותית הראשונה המגיעה לגליל העליון בשמחה רבה. "עצירת הגשמים בגליל העליון ובעמק החולה הביאה לכך שספיקת מקורות המים בצפון נמוכה במיוחד. נתון זה, בשילוב עם רוחות חזקות (שרקיות) שהיו באזור, הביאו להתייבשות הקרקע ושימוש מוגבר בהשקיה. אנו מקווים כי מערכת ראשונה זו הינה סימן לבאות ולעוד מערכות גשם רבות נוספות שימלאו את הנחלים ומקורות המים וישפרו את מאזן המים באזור כולו לטובת החקלאות והחקלאים" אומר ברנע.

ברק מאירי כורם ביקב הרי גליל , ביראון- אומר כי מזג האוויר הגשום והקר בסוף השבוע הקרוב טובים ומטיבים הלכרמים, הן מבחינת מנות קור המאפשרים טיפוח ענבים איכותיים והן מבחינת משקעים. ככל שירד יותר גשם וירטיב את האדמה כך יחסכו בהשקיית הכרמים. לשתילי הגפן בכרמים מאד חשוב מנות קור ושעות קור, מכיוון שכל עוד הגפן בתרדמה נספגות מנות הקור וככל שיש יותר זה טוב לענבים איכותיים וטובים. ביקב הרי גליל מקווים לחורף גשום וקר ולשלג בכרמים.