בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע מתח ביקורת חריפה על התנהלות חברת ביכורי השקמה וקבע כי החברה בבעלותו של רמי לוי, נקטה בפעולות שנועדו לסכל את התארגנות העובדים *** עוד נקבע בהחלטה כי לא מן הנמנע שההחלטה לסגור את פעילות החברה ולמזג אותה לחברה האם, רשת רמי לוי, תוך פיטורי העובדים, נבעה ממניעים זרים הקשורים להתאגדות

כלים

הרכב בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בראשות השופט יוחנן כהן, קיבל בהחלטה מפורטת את בקשת ההסתדרות לקבוע כי חברת ביכורי השקמה השייכת לאיש העסקים רמי לוי פגעה בהתארגנות עובדיה, התנכלה למובילי ההתאגדות וביצעה פעולות אסורות על פי חוק לשבירת שביתה.

בית הדין מתח בהחלטה ביקורת נוקבת על החברה, שפעלה במכוון לסיכול התארגנות העובדים, תוך הצרת צעדי מובילי ההתאגדות, ניסיון לפטרם, איומים ושיח לא ראוי כלפי העובדים השובתים.

כן נקבע כי החברה נקטה בפעולות אסורות לשבירת שביתת העובדים על מנת לייאש אותם ולהניא אותם מהמשך ההצטרפות להתאגדות. במסגרת ההחלטה, נתן בית הדין צווי מניעה המונעים מהחברה להעסיק עובדי קבלן או עובדים חיצוניים כלשהם במקומם של העובדים השובתים, ככל שיינקטו סכסוכי עבודה נוספים. בנוסף, בית הדין אסר על החברה לנקוט בכל פעולה שיש בה כדי לפגוע בכל דרך שהיא במעמדה של ההסתדרות בקרב עובדי החברה.

בית הדין לא הסתפק בקבלת הבקשה בלבד, וקבע בהחלטה באופן תקדימי כי "לא מן הנמנע כי החלטת החברה לסגור את פעילותה ביום 31.12.15 והחלטתה על העברת הפעילות לתוך חברת האם, רשת רמי לוי, ובד בבד להורות על פיטורי עובדי החברה, נבעה ממניעים זרים, הקשורים להתאגדות העובדים".

בתום ההחלטה הפנה בית הדין את הצדדים לנהל משא ומתן לפתרון המצב שנוצר, ולכריתת הסכם קיבוצי, באינטנסיביות ובתום לב. בית הדין קבע כי עד 30/12/15 יוגש לבית הדין דיווח בדבר משא ומתן והתקדמותו. את ההסתדרות ייצגו בהליך עורכי הדין אלעד מורג ואורית לרך, ממשרד אהוד שילוני ושות'.

180 עובדי ביכורי השקמה, חברה בת של רשת רמי לוי, התאגדו בהסתדרות לפני כחודשיים על רקע רצונם להסדיר את תנאי העסקתם ולהבטיח לעצמם ביטחון תעסוקתי. במהלך תהליך ההתארגנות, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בביכורי השקמה לאחר שהנהלת החברה זימנה לשימוע לפני פיטורים שני עובדים ותיקים ומוערכים שהובילו את מהלך ההתאגדות.

מוועד עובדי ביכורי השקמה נמסר: "אנו מברכים ושמחים על החלטת בית הדין. ההחלטה מהווה חיזוק חיוני לכלל העובדים שבוחרים לממש את זכותם להתארגנות. כולנו תקווה כי הנהלת החברה ומר רמי לוי יכבדו את בית המשפט ויבואו לשולחן המו"מ בלב פתוח ובנפש חפצה. אנו רוצים להודות ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות במרחב אשדוד חיים שייב, ולעורכי הדין אלעד מורג ואורית לרך, שעזרו להתאגדות הזו לקרום עור וגידים ומלווים אותנו כל הדרך להסכם הקיבוצי".