היה זה השר ליצמן שבשנת 1976 החליט לחתום על אותן תקנות שנוגעות לקריטריונים של יזמים שמבקשים להשלים בניית דירה חדשה. עם זאת, שנים רבות חלפו והדברים לא השתנו, לא נקבע שמסירת דירה ישירות מהניילון כרוכה בהשגת טופס אכלוס (לצד חיבור לחשמל ומים). עם זאת, לאחרונה סוף סוף החליטו לעשות סדר, לחדש את אותן תקנות ישנות. אז מה הן כוללות ומהן המשמעויות העקיפות? בואו נעשה סדר!

 

מה עומד מאחורי הסטטוס "דירה מוכנה"?

כיום דירה מחזיקה בסטטוס של "מוכנה למגורים" רק לאחר שהרשות המקומית מנפיקה טופס 4 ותעודת גמר, וקיים הכרח לחבר את הדירה לתשתית חשמל (זמנית או קבועה) ולקבל אישור מטעם הרשות המקומית וח"ח, כאשר אותו הדבר תקף לחיבור למים, רק שבמקרה זה האישור ניתן מטעם תאגיד המים העירוני ומטעמה של הרשות המקומית.

מהיום רוכשי הדירות יכולים להיות רגועים

בהתאם לתקנות החדשות, כיום יזמים נוהגים מעט אחרת, הם מוסרים את הדירה רק לאחר שהנכס כבר מחובר למים ולחשמל ורק לאחר שהנכס מחזיק בטופס אכלוס. שתי פעולות אלו אינן חדשות עבור רוב העוסקים בנדל"ן שמקפידים להעניק רמה גבוהה של שירות, אך מהיום לא ניתן לפעול אחרת, עובדה שמשרתת נאמנה את ציבור רוכשי הדירות. מהיום מי שרוכש נכס יכול להיכנס אליו מעכשיו לעכשיו, ללא עיכובים מטעם הרשויות.

מהנדס מקצועי מחליף את היזם

אלו חידושים נוספים נכנסו לאחרונה מבחינת קהל רוכשי הדירות? ובכן מהיום היזם כבר אינו אחראי על תקינות הדירה שעומדת למסירה, אלא מהנדס (המהנדס מועסק ע"י היזם) מחזיק באותה אחריות, כך ששוב מדובר ביתרון משמעותי מבחינת הלקוח. באופן שכזה ניתן לוודא שגוף מקצועי בוחן את סך הפרמטרים בקפידה, מבלי שהלהיטות לסגור עסקה משפיעה על סך ההתנהלות.

כיצד הזום משפיע על סך התמונה?

עד היום התקנות קבעו שיש למסור את הדירה רק אם המוכר והרוכש (או נציג מטעמו) נוכחים בדירה. עם זאת, כיום כאשר כל התקהלות מעלה לא מעט חששות, טוב לדעת שהתקנות החדשות מעניקות התייחסות למציאות ההזויה שנכפתה על כולנו בעקבות הקורונה. במה מדובר? כיום לא רק שאין צורך ששני הצדדים יהיו נוכחים באותו הזמן בדירה עבור שלב המסירה, אלא אפילו ניתן לסגור את הפינה באמצעות פגישת זום, כאשר "טקס העברת המפתחות" יכול להיעשות בדואר, או אם רוצים, אפשרי שהמפתחות יועברו למיופה כוח – נתון להחלטת הצד הרוכש.

קיבוע לצד השלכות נוספות

אם נסכם את סך החידושים, נציין שכיום שלל השקעות נדל"ן נעשות באווירה הרבה יותר בטוחה ונעימה. הלקוחות יודעים שהדירה שעומדת להימסר לידיהם אכן מוכנה לאכלוס, ללא "בעיות של הרגע האחרון". אומנם מדובר בקיבוע של התנהלות רווחת, אך עד שהדברים לא הוסדרו בעיני החוק, תמיד היה מי שניצל זאת, אם כי כמובן שלא חברות נדל"ן מקצועיות ובעלות שם. כמו כן, התקנות החדשות קובעות שאם חל סכסוך בדבר מעמד הדירה, יינתן דגש לתאריך המסירה - יבחנו אם הדירה ניתנה לפני או לאחר שינוי התקנות.