ברגע שאנו רוצים לעצב את הבית, לחדש אותו ולעצב שוב פעם, כדי ליצור אווירה אחרת, כזו שתחבר אותנו לתקופות עתיקות יותר, נושנות ורומנטיות יותר, אנחנו מחפשים את כל האלמנטים האפשריים ליצירת האווירה המבוקשת. אחד האלמנטים הרומנטיים ביותר לכך הוא ריהוט עתיק

כלים

לרבים מאיתנו יש את הזיכרונות מהבית הישן של סבא וסבתא, את אותו ריהוט עתיק שהיה ממוקם ברחבי הבית, בין אם בסלון, בין אם בחדר השינה ואפילו במטבח. היום יש כבר חזרה מאוד ברורה לתקופה ההיא, שרהיטים היו נעשים ומיוצרים מחומרים מאסיביים יותר, כמו עץ מלא, כמו ריפוד מאוד מושקע ומרווח. היום כבר אפשר לראות שיש תנועת רסטורציה מאוד גדולה הפועלת לשימור הריהוט הישן והנושן.

רסטורציה של ריהוט עתיק כאמנות מודרנית

רסטורציה היום בתחום הרהיטים לוקחת ריהוט עתיק שכבר שנים רבות לא משתמשים בו, שנראה כבר כעזובה מוחלטת, ומשחזרת את כל הפאר וההדר שהיו לרהיט המדובר בימיו הטובים. לא קל לבצע תהליך טוב של רסטורציה וחשוב מאוד לדעת מהם השלבים המדויקים והמתאימים לשחזר ריהוט עתיק, בעיקר אם הוא נמצא במצב מאוד בעייתי ושביר. בהחלט צריך לראות את הרסטוראטורים כאנשי אמנות לכל דבר, משום שיש לדעת ולהבין את המהות של העבודה בטרם מתחילים אותה. האסכולה התומכת בכך טוענת שלריהוט העתיק יש את הנשמה של התקופה שבה הוא יוצר, ובניגוד לרהיטים של היום, שמיוצרים בפס ייצור, אז ריהוט היה עניין של אומנות ונשמה, של בעלי מקצוע מיומנים.

מאומנות לאומנות – רסטורציה וסיפורים

הרי לכל ריהוט עתיק יש את סיפור התקופה שלו, את אומן הנגרות שעיצב אותו ולאורך השנים חלק מן הסיפורים נשכחו. בתהליך של רסטורציה הסיפור מתגלה נחשף שוב, ומדובר בסוגים רבים של רהיטים, כמו כיסאות וכורסאות, שולחנות כתיבה ושולחנות אוכל, שידות, ארונות וכיוצא בזה. תהליך השחזור מבוצע בשלב ראשוני של הסרת כל הפגעים ותיקונם, הדבקה וחיבור כל החלקים בצורה המושלמת. לאחר מכן מתחיל הרסטוראטור עם עבודת השחזור המדויקת יותר, שדורשת דיוק ונאמנות למקור. ריהוט עתיק יכול להיות מבוסס על ידי מעשה אומן כמו נגר או רפד, שהשקיעו את כל יכולתם בכל כיסא, שולחן או מיטה, ועל אמנות הרסטוראציה לחזור על המעשה, שנים רבות לאחר מכן.

בית חדש-ישן, ריהוט ישן-חדש

המגמה הברורה היא להחזיר את הרהיטים הישנים, אלו ששרדו את כל השנים שבהן היו מאוחסנים והצליחו להחזיק מעמד, למצב של שמישות ואסתטיקה. ריהוט עתיק הוא תחום מאוד בולט בכל הנוגע לעיצוב פנים, והמחירים של ריהוט עתיק שעבר רסטורציה יכולים להיות יקרים יחסית, לאור התהליך הארוך והמורכב שהם עוברים עד לרגע שבו הם מוצגים למכירה. אפשר למצוא את הריהוט המשוחזר גם באתרי האינטרנט של הרסטוראטורים השונים, וגם במחירים עממיים יותר, אך במצבים פחות שמורים, ניתן גם למצוא את הריהוט בשווקי הפשפשים למיניהם. ממש ווינטג'.