כלים

"כמעט שום דבר אינו מבוטח בישראל. כך גם לגבי משרד הביטחון שבמקרה של רעידת אדמה מצפה לקבל סיוע מלא מתקציב המדינה", כך אמרה היום (ב') ח"כ פאינה קירשנבאום, יו"ר ועדת המשנה לביטוח ושוק ההון בוועדת הכספים של הכנסת. קירשנבאום אמרה את הדברים בכנס המקצועי של ענף הביטוח הכללי שהתקיים שקיימה עדיף במשותף עם האיגוד הישראלי לדיני ביטוח – AIDA ישראל, בראשותו של עו"ד גד נשיץ

בדיון שעסק בהיערכות שוק הביטוח לאסונות המוניים ולסיכונים סביבתיים, הזהירה ח"כ קירשנבאום, יוזמת הוועדה הבין-משרדית להיערכות הפיננסית לרעידות אדמה, כי מדינת ישראל אינה ערוכה לרעידת אדמה, שעלות הנזק בחמש הדקות הראשונות כתוצאה ממנה מוערכת ב- 50 מיליארד דולר. מסקנות הוועדה יוגשו בעוד כשבועיים, ויוצגו בועדת המשנה לביטוח ושוק ההון בוועדת הכספים.

ד"ר אבי שפירא , יו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית, ציין כי רעידת אדמה תתרחש בוודאות וכי אין ספק בכך. "אנחנו יכולים לומר היכן, באיזה עוצמות ואפילו איזה נזקים עלולים להתרחש. מה שאנחנו בוודאי לא יודעים זה מתי ", אמר וציין כי סביר שרעידה תשפיע חזק על ישראל והאזור שיפגע יהיה בין דרום לבנון (המכונה בקעה), עד לדרום ים המלח.

ד"ר שפירא, אמר שכל ממשלה בעולם צריכה לקבוע תקן וסטנדרטים לבנייה, אך הבעיה היא שבישראל לא קיימת אכיפה. לדבריו, יש צורך בכללי בטיחות ממשלתיים ובקביעת תקנים לבנייה ודאגה לשמירה על איכות הסביבה, ובכלל זה דאגה לחוק אוויר נקי ולאיכות המים.

דקל כהן, לשעבר מנהל מחלקת הלוואות, גבייה וביטוח ממשלתי, אמר כי הדגש בהיערכות המדינה לאירוע שכזה הוא בחיזוק המימון. הוא ציין כי הממשלה הקצתה 3.5 מיליארד שקלים לחיזוק מבני ציבור - פעולה שהחלה בשנת 2010. כמו כן, הוקצו 90 מיליארד שקלים לחיזוק מבני דיור ציבורי, שהוא דיור ישן ברובו.

אריה הרמן, מנכ"ל ביטוח חקלאי, ציין שחברות הביטוח, בבואן לעשות ביטוח לחברות פרטיות, מסתמכות על חלוקת מדינת ישראל לאזורי רעש, אומדן הסיכון ומקסימום האובדן שהחברה חשופה לו.

יו"ר איקאה: ביטוח בארגונים – נושא אסטרטגי

הרצאת אורח בכנס היתה של רון הדסי, יו"ר איקאה ישראל, שעסק בהיבטים הביטוחיים בעקבות השריפה שארעה לפני שנתיים בסניף איקאה בנתניה. על רקע הפתיחה המחודשת של סניף החברה בנתניה, תיאר הדסי את הליך התביעה המורכב שניהלה החברה מול הפניקס (מבטחת המבנה) וכלל ביטוח (מבטחת התכולה) ומול שני הבעלים השונים של המבנה, המחזיקים באינטרסים שונים.

כחלק מהפקת הלקחים מהאירוע, הדגיש הדסי את חשיבות התקנתה של מערכת גיבוי בארגון ואת הצורך להצטייד בכיסוי ביטוחי לאובדן רווחים לפרק זמן ממושך. הוא ציין כי ראוי שביטוח בארגונים יהיה נושא אסטרטגי שידון על ידי מקבלי החלטות ברמה הגבוהה ביותר בארגון וכן שביטוח המבנה, השיפורים במבנה והתכולה עדיף שיעשה בחברת ביטוח אחת. כן הדגיש את החשיבות בעדכון שוטף של סכומי הביטוח בתוך תקופת הפוליסה.

אסף מיכאלי, מנהל מחלקת ביטוח כללי באגף שוק ההון, התייחס לחוזר השירות שיופעל בשוק החל משנת 2013, במסגרתו יתפרסמו סקרי שירות שיאפשרו למבוטחים להשוות בין חברות הביטוח בהיבט השירותי, לרבות כמות התביעות שנדחו או לחלופין התקבלו בחברה. הוא העריך כי פרסום הסקרים יעשה מיני מהפיכה ברמת האינפורמציה שתינתן לסוכן וללקוח.

בכנס השתתפו מרצים רבים נוספים שסקרו את המגמות בענף ואת האתגרים הצפויים.