כלים

סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בת"א (בדימוס), ד"ר עדנה קפלן הגלר, ביקרה היום במכללה האקדמית נתניה את הצעתו של שר המשפטים לשעבר ד"ר יוסי ביילין, לחון את הנשיא לשעבר משה קצב מייד לאחר שייכנס לבית הסוהר. עיתונאים שהשתתפו בדיון גילו כי היה בידיהם מידע בדבר הטרדות מיניות שקצב הואשם בהן כבר בשנת 2000

DSC_0796בדיון שקיים ביה"ס לתקשורת במכללה על טיפול התקשורת במשפט קצב, שאלה השופטת לשעבר "כיצד יכל ביילין להעלות את הצעתו עוד לפני מתן גזר הדין?"

לדבריה, ביילין כשר משפטים לשעבר צריך היה לזכור כי בית המשפט העליון מתח כבר לפני שנים רבות ביקורת על נשיא המדינה שחנן אדם שלושה חודשים בלבד לאחר שנשלח למאסר. ד"ר הגלר- קפלן טענה עוד כי התקשורת פרצה הרבה גדרות ומנהלת לפעמים משפט משלה במקביל להליך המשפטי וכשחוזרים על הדברים אנשים מקבלים אמירות תקשורתיות כאמת.

"התקשורת לא יכולה לשפוט אדם תוך כדי משפט." אמרה השופטת קפלן הגלר, שהזהירה גם מפני הפערים שיכולים להיווצר בין הציפיות שמטפחת התקשורת לבין פסה"ד הניתן ע"פ הראיות שבפני השופטים.

העיתונאית ד"ר ענת פלג שהשתתפה אף היא בדיון בנתניה גילתה כי ערב ההתמודדות בין פרס לקצב על הנשיאות בשנת 2000 פנה אליה ככתבת משפטית של "קול ישראל", עו"ד המקורב לפרס בטענה שקצב הוא מטרידן סדרתי ואף מעבר לכך.

הוא הציע לה להביא את סיפורה של אחת מקורבנותיו של קצב, שלימים התברר כי היא א' ממשרד התיירות. "קול ישראל" ביקש תצהיר מא' שתאשר כי אמרה את הדברים אך היא סירבה והיועץ המשפטי של הרדיו סירב לפרסם את הדברים מחשש לתביעת לשון הרע.

לדבריה, מאז 1992 הפסיקו לאכוף את חוק ה"סוב-יודיצה" האוסר פרסום מידע על משפטים, "סיקור משפט קצב בתקשורת נובע בין היתר מהאקטיביזים המשפטי ומתהליך המשפטיזציה. הביקורת החליפה את האובייקטיביות העיתונאית וכיום אין הפרדה בין פרשנות לעובדות".

העיתונאי יובל יועז אישר גם הוא כי לעיתונאים שונים היה מידע על טענות של נשים כלפי קצב אך בשל סירוב המתלוננות לשתף פעולה, לא ניתן היה לפרסם את הדברים מהעדר הוכחות.

נשיא המכללה פרופ' צבי ארד אמר בדיון כי "רק דור שיצמיח מנהיגים בעלי ביקורת עצמית ובעלי עוז להודות בשגיאותיהם יכול להיות דור מאושר". דיקן ביה"ס לתקשורת פרופ' דב שנער טען כי התקשורת מאבדת פרופורציות, "היא הפכה את ד"ר אינס לדבורה הנביאה, את הכדורגלן אבי כהן לטרומפלדור ואת טייקוני הגז לחיילי הישע". ד"ר דליה גבריאל-נורי מביה"ס לתקשורת טענה כי ביהמ"ש הרשיע בפסק דינו את התקשורת בעשיית משפט שדה לקצב.

ח״כ אורית זוארץ (קדימה), חברה בועדה לקידום מעמד האישה, אמרה בתגובה לדבריו של יוסי ביילין לגבי הרשעת קצב: ״ זקנתו מביישת את נעוריו. צר לי כי מר ביילין, שהיה שר משפטים ומכיר את הקושי בהתמודדות עם עבירות מין בכלל ושל בכירים בפרט. בוחר לחוס על פושע מין ולא על קורבנותיו. די להתחסדות בשם ההגנה על רגשות הציבור. זה הזמן להגן על נפגעות האונס ועבירות המין של הנשיא לשעבר״