ערב ל"ג בעומר, ועונת החתונות כבר בפתח. מהמועצה לצרכנות מספקים כמה טיפים חשובים – איך לרשום נכון את השיק. על גובה הסכום תחליטו כבר לבד

כלים

המתנה המקובלת לבעלי השמחה (ובואו נודה, גם לנו הרבה יותר קל לרשום צ'ק מאשר לחפש מתנה מקורית אך הולמת) היא מתנה כספית, הניתנת לרוב בצורה של שיק. על פי פרסומי בנק ישראל כ- 50% מהשיקים החוזרים, חוזרים לא בשל העדר כיסוי אלא מסיבות אחרות, בין היתר בשל פגמים ברישום השיק. שיקים הניתנים כמתנות לחתונה עלולים להיות פגומים שלא מתוך כוונה, דבר שיביך גם את האורחים בעלי הכוונות הטובות, וגם את בעלי השמחה, ועלול לעלות עשרות שקלים לבעלי השמחה.

אורחים רבים מתלבטים בעניין השם שיש לרשום לפקודתו את השיק. האם לרשום את שמות החתן והכלה ושם משפחת החתן, או את שם בעל השמחה הספציפי אליו אנו קשורים? לרוב אנו מוזמנים לאירוע על ידי אחד מבעלי השמחה, אנחנו לא מעורים בהסדרים הכלכליים של בני הזוג ואנו נבוכים מדי בשביל לשאול את השאלות הרלוונטיות, מאחר והדבר נתפס כחדירה לתחום הפרט.

כמו כן אנו חרדים מפני גניבות והגעת השיק לידיים הלא נכונות, ויוצאים מתוך הנחה שהשיקים הללו יועברו אולי לבעלי המקצוע אשר נשכרו להפקת האירוע. אנו חוששים כי הגבלת השיק תפגע ביכולת העברת השיק ותגרום לאי נוחות לבעלי השמחה.

למרות המבוכה בהתעסקות ברישום, המבוכה כתוצאה מהחזרת שיק והנזק שעלול להיגרם הן לבעלי השמחה והן לאורח. לכן אנו ממליצים לאורחים לברר מראש מה בעלי השמחה מעדיפים שנרשום על השיק. כמו כן, מומלץ כי גם בעלי השמחה יחשבו מראש מה הם מעדיפים ויבהירו לאורחים, עד כמה שניתן, לפקודת מי לרשום את השיק, במידה ויחליטו לתת מתנה בדרך זו.

בין היתר יכולים בעלי השמחה להעביר מייל בין החברים והמוזמנים עם הפרטים הנחוצים, או להוסיף פתק מנומס להזמנה הנשלחת בדואר. עדיף להיות מובכים מעט בשלב זה ולהשאיר פחות מקום להתלבטות, מאשר לשלם את המחיר לאחר מכן.

הסיבה למתן שיק ולא כסף מזומן היא לצמצם את הפיתוי ואת יכולת הגניבה והשימוש בכסף על ידי אחרים. לכן, כדאי להשתמש בכל ההגנות שניתן להפעיל באמצעות שימוש בשיק ולהגביל את סחירות השיקים. במקרה כזה גם אם השיקים יגנבו חו"ח ניתן יהיה למנוע את השימוש בהם על ידי הגנבים. יצוין כי במידה ואכן נגנבים שיקים שהסחירות שלהם הוגבלה אך ורק לטובת בעלי השמחה, האורחים יוכלו לתת שיק חדש מבלי חשש שהשיק הקודם אכן ייפרע. במידה והשיק המקורי ייפרע הרי שסביר להניח שניתן יהיה לדרוש מהבנק להשיב את הכספים, מאחר ומוטלת עליו חובה לבדוק את החתימה על השיקים לפי שהוא מכבד אותם.

  • בררו מהו השם המדויק שיש לרשום לפקודתו את השיק
  • הגבילו את השיק באמצעות רישום ל"מוטב בלבד" על גוף השיק, ומחקו את המילה "לפקודת" בשורה של המוטב ורשמו במקום את האות "ל" לפני השם.
  • הזמינו בבנק שלכם (ללא תוספת מחיר) פנקסי שיקים המודפסים בצורה זו מלכתחילה
  • מומלץ לבעלי השמחה לקבל שיקים לא סחירים, להפקיד אותם בחשבונם ולהוציא שיקים שלהם לתשלום לבעלי המקצוע.