סקר מכון טרומן באוניברסיטה העברית ו-PSR: על רקע ההפגנות במדינות ערב, הישראלים והפלסטינים אינם סבורים שהפגנות דומות בשטחים יביאו לסיום הכיבוש הישראלי

הסקר האחרון של מכון הרי ס' טרומן לקידום השלום באוניברסיטה העברית והמרכז הפלסטיני למדיניות ולחקר דעת קהל ברמאללה (PSR) בדק את הערכות הישראלים והפלסטינים ביחס להפגנות בהקשר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני על רקע האירועים הדרמטיים האחרונים בעולם הערבי.

מהסקר עולה כי 48% מן הישראלים סבורים כי הסיכויים לפרוץ הפגנות דומות בגדה כנגד הכיבוש הישראלי הם בינוניים עד גבוהים; לעומתם סבורים 40% כי אין כלל סיכוי לכך או שהסיכוי נמוך.

התוצאות מראות עוד כי רוב גדול, הן בקרב הפלסטינים (66%) והן בקרב הישראלים (73%), סבורים כי גם אם יפרצו הפגנות בגדה ערבית כמו במדינות ערב הן לא תוכלנה לסיים את הכיבוש או לעצור את ההתנחלויות. רק 31% מהפלסטינים ו-13% מהישראלים חושבים שהפגנות כאלה כן תוכלנה לסיים את הכיבוש ולעצור את ההתנחלויות.

נוסף לכך, הסקר הראה כי 63% מן הפלסטינים מתנגדים ו-32% תומכים בפיגוע בהתנחלות איתמר בגדה שבה משפחה בת חמש נפשות נרצחה.

המדגם הפלסטיני מייצג את תושבי הגדה רצועת עזה ומזרח ירושלים וכלל 1270 מרואיינים מגיל 18 ומעלה שרואיינו ב-127 מקומות בגדה וברצועת עזה, בראיונות פנים אל פנים. גודל טעות הדגימה הוא 3%. הראיונות נערכו בין 17 ל-19 במארס 2011. המדגם הישראלי כלל 601 ישראלים בוגרים. הנתונים הישראלים נאספו בראיונות טלפוניים בעברית, ערבית ורוסית בין 21 ל-28 במארס 2011, וגודל טעות הדגימה הוא 4%.

הסקר תוכנן ונוהל בידי פרופ' יעקב שמיר מהמכון למחקר ע"ש הרי ס' טרומן למען קידום השלום והמחלקה לתקשורת באוניברסיטה העברית ופרופ' חליל שקאקי ראש המכון למדיניות וחקר דעת קהל (PSR) ברמאללה. הסקר המשותף נערך בתמיכת קרן פורד (קהיר) וקרן אדנאואר (ירושלים ורמאללה).