בפגישה מכרעת שהתקיימה אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה בין משרדי הגנת הסביבה, ביטחון,אוצר ותשתיות הגיעו המשרדים להסכמה היסטורית על הפסקת זיהום מקורות המים והנחלים הנגרם מהזרמת ביוב מחנות צה"ל. בעקבות ההסכמה בין המשרדים, תדון הממשלה בישיבתה הקרובה בהצעת שרי הגנת הסביבה, התשתיות והביטחון להקצות 400 מליון ש"ח לחיבור מחנות צה"ל לביוב

כלים

לאחר שנים של ניסיונות חוזרים ונשנים להסדרת זיהום מקורות מים וסביבה מביוב מחנות צה"ל, ובעקבות לחץ מתמשך של השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, שדרש לקבל הכרעה בנושא ולהביאה לדיון בממשלה, הגיעו היום כלל נציגי המשרדים לידי הסכמה. חיבור המחנות לביוב יחל מייד עם אישור הצעת ההחלטה ויושלם עד סוף שנת 2015.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן :". זוהי החלטה היסטורית שמעידה, שהמדינה מתחילה להבין את אחריותה על המפגעים הסביבתיים שהיא גורמת.חיבור מחנות צה"ל לתשתית ביוב ימנע זיהום מקורות מים וקרקע, יאפשר ניצול השפכים להשקייה, ויחסוך למשק משאבים רבים שנידרש להוציא עד כה בכדי לשקם את הנזק הסביבתי"

במשך עשרות שנים מוזרמים שפכים ממחנות צה"ל ישירות לשטחים פתוחים וגורמים לזיהום קשה של מקורות מים וקרקעות ברחבי הארץ. מפגע סביבתי חמור זה נובע מכך שכ – 150 מחנות צה"ל טרם חוברו לתשתיות ביוב.

לדברי השר ארדן, המדינה חייבת להחיל על עצמה את הרף הסביבתי אותו היא דורשת מכלל הציבור. לא ייתכן, שראשי יישובים ומנהלי מפעלים ייחקרו ויועמדו לדין בגין זיהום הסביבה ומקורות המים בשעה שהמדינה עצמה לא עושה כל שביכולתה כדי למנוע את הזיהום החמור הנגרם על ידי מחנות צה"ל.

הצעת ההחלטה, המוגשת על ידי המשרד להגנת הסביבה, משרד התשתיות ומשרד הביטחון, מיישמת את המלצת הצוות המקצועי הבינמישרדי בנוגע לסדר העדיפויות בחיבור מחנות צה"ל לתשתית ביוב מוסדר .

ההצעה מטילה על משרד הביטחון, במסגרת תקציבו ותקציב המשרד להגנת הסביבה , לבצע במשך חמש וחצי שנים תוכנית לחיבור מחנות צה"ל המפורטים בתוכנית למערכות ביוב קיימות, ובמקרים בהם החיבור אינו אפשרי, על ידי הקמת פתרונות ביוב למחנות, זאת תוך שימוש בטכנולוגיות יעילות, סטנדרטים מקובלים ובתיאום עם המנהל לפיתוח תשתיות ביוב.

התוכנית תבוצע באופן מיידי החל משנת 2010, למשך חמש וחצי שנים בהתאם לסדרי העדיפויות ורגישות הידרולוגית כפי שנקבעה על ידי הצוות הבינמישרדי.