שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן אשר נאם בטקס סיום בית מדרש לרבנים בענייני גיור בבית מורשה בירושלים במסגרתו סיימו 20 רבני שכונה וקהילות לימודי גרות מקיפים קרא לממשלה לקבל החלטה על מינוי רבנים מתנדבים למערך בתי הדין לגיור במדינת ישראל וציין כי: "המכשולים שמציבה מדינת ישראל בפני הגיור הם אסון לאומי"

היום (ה') התקיים טקס סיום בית מדרש לרבנים בענייני גיור בהשתתפות שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן במכון למדיניות הגיור על שם הרי אוסקר טריגובוף של בית מורשה בירושלים. כ-20 רבני קהילות ושכונות סיימו לאחרונה תכנית לימוד מקיפה בנושא גיור אשר שילבה ידע תורני והלכות עם סוגיות סוציולוגיות וחברתיות.

מדובר בקורס הראשון מסוגו אשר לאו דווקא פונה לבעלי תפקידים במערך הגיור אלא לרבנים הפועלים בשטח על מנת לתת להם כלים להתמודד עם אתגרי הגיור היום בקהילות השונות בישראל.

פרופ' בני איש שלום, נשיא בית מורשה פתח את הכינוס ואמר כי למעלה מ-90000 ילדים עד גיל 18 שנולדו בארץ וכל זהותם היא ישראלית וודית אך אינם יהודים על פי ההלכה: "יש כאן דור שלם שצריך לתת לו פיתרון וצריך לתת לו פיתרון ולחברו לעם היהודי ולמדינת ישראל. היום למעלה מ-25% מהחיילים ביחידות השדה הקרביות הם עולים חדשים. המכון למדיניות הגיור על שם הרי אוסקר טריגובוף, נוסד כדי לקדם פיתרון מערכתי לסוגיית הגיור ובית המדרש לרבנים הינו מרכיב מרכזי בפעילות המכון".

יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין הדגיש כי נושא הגיור מהווה היום בעיה הלאומית ממדרגה ראשונה וכי יש צורך בסיסי לקבל את המתגיירים ביחס חיובי ובמאור פנים וכי היום יש בעיה ברצון העולים לעבור גיור.

חבר הכנסת אלקין הדגיש את חשיבות החינוך כפיתרון לבעיית הגיור: "צריך לשנות את היחס של העולים לתרבות היהודית ולמורשת. רק אם נשכיל להשקיע בקרב קהילת העולים ולהגדיל את הרצון שלהם לעבור גיור נפתור את הבעיה. מהפכה חינוכית היא מה שתביא למהפכה אמיתית בקרב יוצא ברית המועצות".

השר נאמן פתח את נאומו בפסוק: "ואהבת את הגר": "כולם שכחנו את ציווי התורה "ואהבתם את הגר", מחקו לנו את זה מהתורה וזה איום ונורא". המכשולים שמציבה מדינת ישראל בפני הגיור הם אסון לאומי.

השר הזכיר כי התבקש על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לכהן כיו"ר וועדה בנושא גיור שהגיעה למסקנה על הקמת מכון ללימודי יהדות- והקמת בתי דין מיוחדים לגיור. השר עוד הדגיש כי הרבנות הראשית אשר התבקשה לאשר את מסקנות הוועדה דחתה אותן בגלל הסעיף הראשון ההורה על הקמת מכון ללימודי יהדות.

"הרבנות הראשית אשמה במצב הקיים היום במדינת ישראל. ואני מבקש שלא יגידו שאשמים חוגים אחרים הרבנות הראשית היא זאת שדחתה את החלטת הוועדה וזה כתב אישום חמור מאד שאני נושא בליבי למעלה מ-10 שנים". אמר נאמן.

השר הזכיר את תרומתם של עולי ברית המועצות למערכת הבריאות, לכלכלה ולמערכת הביטחון של מדינת ישראל והוסיף כי הציע לוועדת השרים בתקופת כהונתו של אריאל שרון לאפשר לרבנים לכהן כמתנדבים בבתי הדין הרבני: "רבנים מתנדבים, שיאושרו על ידי הראשון לציון הרב עמאר לכהן בבתי דין לגיור ויעשו זאת בהתנדבות".

השר הסביר כי נטען כי המהלך בלתי חוקי ובעקבות זאת, פנה למחלקת ייעוץ וחקיקה לחוות דעת בנושא שקבעה כי "אין מניע משפטי למנות דיינים מתנדבים בבתי הדין לגיור. עד היום העניין לא בוצע למרות שאין צורך בהסכמת הסיעות בכנסת ובחקיקה".

השר הוסיף : "אני מברך את היוזמה של בית מורשה בירושלים, ואני קורא לרבנות הראשית אם היא באמת רוצה להישאר כרבנות של כלל מדינת ישראל ולא של ציבור או מגזר זה או אחר לעבור מיד למינוי דיינים ורבנים (מתנדבים)".

השר סיים את דבריו בתקווה כי הקול היוצא מבית המדרש החדש יביא לשינוי המצב והרבנים שלמדו בו יזכו לגייר כמה שיותר אנשים: "האחדות של עם ישראל היא המשימה הלאומית הראשונה שלנו".

מנהל המכון למדיניות הגיור על שם הרי אוסקר טריגובוף, שלום נורמן חילק בסיום האירוע, יחד עם הרב חיים אירם שעמד בראש בית המדרש, תעודות הוקרה לרבנים שהשתתפו בלימודי הגיור.