בעת שהתרעתי לפני תשעה חודשים כי מספר המסתננים מאפריקה יוכפל בתוך זמן קצר, היו רבים שהטילו ספק בכך. מכיון שהנתונים זורמים אל שולחן הוועדה שבראשותי, מוצא אני חובה שוב לעדכן בהתפתחויות. ישנם כיום כ-40,000 מסתננים מאפריקה השוהים שלא כחוק בתחומי מדינת ישראל. רובם הגדול כבשו שכונות שלמות בדרום ת"א. מדובר במספר השווה לכל תושבי כל אחת מן הערים: עפולה, טבריה, קרית מוצקין, אזור, כרמיאל. כ-32,000 מהמסתננים נתפסו ע"י כוחות הביטחון אך שוחררו כולם בתוך זמן קצר

כלים
לפי נתוני צה"ל הגיעו למצרים כבר כשני מיליון מסתננים אפריקניים (כעדותו של אלוף במילואים עמוס גלעד בשולחן הוועדה שבראשותי) אשר מבקשים לחדור לישראל דרך סיני. מורי-דרך בדואיים מסיני גובים כ-2500$ לראש ומגניבים את שוכריהם דרך הגבול. המסתננים מגיעים עם פתק בכיס ובו רשומה הכתובת של קרובי משפחתם בארץ ותוך זמן קצר הם חוברים אליהם. במידה שחיילי צה"ל פוגשים אותם, הם מאכילים ומשקים אותם. המסתננים עוברים חקירה ושהות קצרה בכלא סהרונים ומשם הם חופשיים ללכת לדרכם.

בינתיים הקמנו יחד עם חברינו ח"כ תא"ל נחמן שי (קדימה) וסגן יו"ר הכנסת ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) את השדולה למניעת הסתננות אשר הפכה למעשה השדולה להצלת העיר תל-אביב. אנו מסכמים כעת שנה וחצי של מאבק ואנו סבורים שב"ה הצלחנו לפחות להעלות את הנושא על סדר היום הציבורי ולהעלאת המודעות בקרב הציבור לכך שנשקפת סכנה של ממש לחברה בישראל, או כלשון הרמטכ"ל שאמר שזו "בעיה מספר 1 של מדינת ישראל".

סיירתי בת"א בשכונות שפירא ונוה-שאנן, נפגשתי עם מנהיגי קהילת המסתננים ועם מפקדי משטרת ישראל באזור, וכאורחו של ראש העיר רון חולדאי וחברי מועצת העיר ביקרתי במוסדות החינוך שילדים יהודים הינם בו מיעוט מבוטל. ראיתי את המצוקות החברתיות הקשות ונחמץ ליבי.

בנינו תוכנית עבודה להפסקת הטרור הדמוגרפי הזה, המאיים על החברה בישראל בכלל ועל צביון העיר תל-אביב בפרט. שישית מתושבי העיר אילת הינם מסתננים. התוכנית שלנו בנויה מהמרכיבים הבאים:

הכרזה על מצב חרום ומינוי חרום של השר בוגי יעלון על-מנת שיישם את התוכנית הכוללת להפסקת ההסתננות, הטיפול ההומניטארי באלו הנמצאים ועד השבתם לארץ מולדתם. כל הסמכויות והתקציבים הנדרשים לכך יופקדו בידי השר. השר יעלון הביע נכונות לקבל על עצמו את התפקיד הזה.

הנחיית חיילנו בהוראות ברורות וחד משמעיות שלא מאפשרות לבדואים מורי-הדרך בצד המצרי להמשיך להחדיר ארצה מסתננים. ענישה של הבדואים בצד הישראלי המסייעים למסתננים להכנס ארצה. בניית גדר ומכשול לאורך כל 250 הק"מ של גבול הדרום. הטלת קנסות כבדים על כל מי שיעסיק את המסתננים.

יש צורך בבניית עיר מגורים פתוחה למסתננים בה תדאג מדינת ישראל לטיפול הומניטרי ברוח היהדות בכל אחד מן השוהים בו. בעיר יסופק להם כל מחסורם הגשמי. העיר תיבנה בתיאום מלא עם ראשי המועצות האזוריות בדרום. ובסופו של התהליך, יש צורך בהשבת המסתננים לארץ מכורתם.

בצער עלי לומר שהממשלה קיבלה רק חלק מן ההמלצות. המלצה מס' 1 והחשובה שבהן טרם התקבלה ועל כן אני צופה שהמצב רק ילך ויחמיר. ראש הממשלה הטיל את המשימה על אדם ראוי, אייל גבאי, אבל מתוקף תפקידו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה הוא באופן טבעי איש עסוק אשר כל ענייני המדינה מוטלים עליו. התקציבים והסמכויות מפוזרים על פני 11 משרדים: משרד הבטחון, משרד הפנים, המשרד לבטחון פנים, משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה, משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרד החינוך ומשרד התמ"ת.

כל עוד לא תרוכז התוכנית הכוללת תחת ידיו של איש אחד עם סמכויות ותקציבים מלאים, לא ייפסק הטרור הדמוגרפי. ב12 החודשים האחרונים הסתננו כ-15,000 אפריקנים שרובם הגדול השתכן בעירכם תל-אביב. בשנה הקרובה עתידים להכנס עשרות אלפי מסתננים נוספים, כמובן רובם ישתכנו בתל-אביב.

אמש הפגינו מאות בדרום תל אביב. בקרוב יפגינו אלפים במרכז תל אביב ועוד שנה או שנתיים יפגינו עשרות אלפים בצפון העיר, כשרבים מאוד מתושבי תל אביב כבר יהיו נשאי איידס ושחפת. השתיקה היחסית של תושבי ת"א מזכירה את תזמורת הטייטאניק שבעוד הספינה טובעת המשיכה ליצור אווירה של עסקים כרגיל.

הכותב הוא חה"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה), יו"ר האיחוד הלאומי ויו"ר הוועדה לבעיית העובדים הזרים