ביום ג' הקרוב (31.1) בשעה 10:45, תתקיים עצרת מחאה מול הכנסת, בהובלת מגמה ירוקה, תנועת המחאה, האסיפה הכללית- צוות דיור, הקואליציה לדיור בר השגה, האגודה לזכויות האזרח והמטה לתכנון אחראי, לקראת דיון מיוחד בנושא דיור בר השגה במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבניה, המכונה 'רפורמת הולילנד'

המפגינים יגיעו לרחבת משכן הכנסת כשהם עטויים בחלוקי רחצה וכובעי מקלחת, בידיהם ליפות וסבונים ויפריחו בועות סבון, במטרה למחות על הגדרתו המטעה של סעיף דיור בר השגה בדיון שיחל ב11:30 בועדת הפנים והכלכלה. הועדה מבקשת להגדיר דיור בר השגה כדיור להשכרה או כדירות קטנות במחיר השוק. אולם הגדרה זו כלל אינה כוללת דיור במחיר מוזל.

המפגינים יקראו לממשלה: אל תסבנו אותנו! הרפורמה בתכנון תעזור לבנות הרבה 'הולילנדים' על חשבון כולנו ואין לה שום קשר עם דיור בר השגה!

בארגוני המחאה מסבירים, כי ההגדרה מרוקנת מכל תוכן את הרעיון של דיור בר השגה ולא עונה על צרכי הציבור, שסכום גבוה מאוד מהכנסתו היום מוצא על דיור.

"הרפורמה בחוק התכנון והבנייה היא חוק אנטי חברתי חמור ששולל כיום דיור בר השגה", אומר אודי חן, רכז פעילות ציבורית בארגון מגמה ירוקה. "הרפורמה במתכונתה הנוכחית מסוכנת כי היא מפקירה בידי ההון-שלטון את מערכת התכנון בישראל. התכנון כולל את הדיור ועוד הרבה יותר מזה - הוא קובע איך יראה המרחב הפיזי שלנו, את מי הוא ישרת, וגם כיצד יתחלקו המשאבים בין הציבור לבין כרישי הנדל"ן".

בארגוני המחאה מוסיפים, כי מדובר בשימוש מטעה במונח המקצועי "דיור בר-השגה". משמעות המושג בכל מקום בעולם הוא דיור זול ממחירי השוק, שמחירו נקבע בהתאם להכנסת הזכאים, ובוודאי לא דיור במחיר השוק. ארגוני המחאה מוסרים כי "מדובר בעוד הוכחה לכך שהרפורמה בחוק התכנון אינה רפורמה חברתית, והיא לא תסייע ליצירת מרחב שמגשים את הרעיון של צדק חברתי, אלא תרמוס לחלוטין את הזכויות החברתיות של הציבור".

לטענת הארגונים, אם ההגדרה תתקבל כפי שהיא ייסתם הגולל על היוזמות המקומיות לדיור בר-השגה אמיתי, שכולל גם דיור מוזל. ערים רבות מקדמות פרויקטים שבהם רכיב של דיור בר-השגה במחיר מוזל לזכאים. אלא שפרויקטים אלו הוקפאו בהוראת משרד המשפטים, בשל היעדר הגדרה משפטית של דיור בר-השגה בחוק. אם ההגדרה תישאר כפי שמציעה הממשלה פרויקטים אלה ואחרים לא יוכלו לצאת לפועל! הפגיעה, אם כך, אינה רק בפרויקטים עתידיים כי אם גם בפרויקטים קיימים.

לדברי הארגונים החברתיים, "בציניות בלתי רגילה, הממשלה מביאה לדיון הצעת חוק שבאה לפתור את משבר הדיור בישראל ולאפשר דיור בר-השגה, אך מלבד הכותרת היפה ההצעה ריקה לחלוטין מתוכן. דירות במחירי השוק, גם אם הן קטנות או מיועדות לשכירות, אינן בהישג ידו של חלק גדול מהציבור בישראל, ועל כך יצאו מאות אלפי אזרחים למחות בקיץ האחרון."

הארגונים דורשים שינוי מהותי של הגדרת דיור בר-השגה ומתן סמכות לרשויות התכנון לקבוע גם הוראות לעניין המחיר והזכאים, ולאפשר לראשי ערים לקדם דיור בר-השגה. כמו כן, יש לקבוע כי לא יאושרו תוכניות מתאר למגורים אלא אם יש בהן התייחסות מספקת (לפחות 20% מהדירות) לדיור בר-השגה בתמהיל מגוון, שחלקו יהיה גם במחיר ההולם את הצרכים של אוכלוסיות מעוטות הכנסה.