חיים אלוש – מנכ"ל "משוב" ודובי אמיתי - נשיא התאחדות האיכרים בישראל, מצטרפים אל המחאה החברתית וקוראים למעורבות ממשלתית עמוקה יותר, שתאפשר להוזיל את מחירי התוצרת החקלאית ולבחון את העתודות החקלאיות של מדינת ישראל לטובת פתרון מצוקת הדיור - 20% מהשטחים כבר נמצאים בקונצנזוס

אחרי שהאוהלים התקפלו, והכותרות המרגשות בעיתונים הפכו לעוד תזכורת למהפכה שרק מתחילה לחלחל בתודעה הישראלית, יש מי שממשיכים להניף את דגל המחאה, ולפעול למען הוזלת יוקר המחיה בישראל. בשיחה עם דובי אמיתי – נשיא התאחדות האיכרים בישראל, וחיים אלוש – נשיא קבוצת "משוב", אנו מגלים שאין צורך במהפכה קיצונית כדי לתרגם כמה מהדרישות למציאות בשטח. בעיקר לא כשמדובר בסל המחייה הבסיסי.

סל חקלאי ?

בימים אלו פועל דובי אמיתי - נשיא התאחדות האיכרים בישראל ללא לאות, על מנת להעלות על סדר היום הציבורי את מחירי התוצרת החקלאית והוזלתם. במסגרת ועידת ישראל לחקלאות ה-2, שתפתח ב- 14 בספטמבר בקיבוץ רביבים ברמת נגב, יציג אמיתי את עמדתו לגבי השינויים ההכרחיים בשוק החקלאות הישראלי, ומשנה סדורה היטב, המאפשרת להגביר את הפיקוח הממשלתי ולהוזיל את התוצרת, ללא פגיעה באיכרים. "המחאה הציבורית היא אמיתית וכואבת זאת מחאה שבה להסביר לקברניטים שבלתי אפשרי לחיות חיים נורמלים שיוקר המחייה כזה גבוה, וחשוב לזכור שמנהיגות לא קונים בסופר ולא באוניברסיטה. תפקיד המחאה היא להתסיס דברים ולעלות לסדר היום את הנושאים שהעם דורש להם פתרון, ואחריותה של הממשלה לטפל בכך באופן מיידי".

כיצד היית מציע לפתור את המשבר?

היום אנחנו כבר מבינים שאין מקום למחירים גבוהים במדינת ישראל. בתקופה האחרונה התחלנו (ואנו ממשיכים) בתהליך בחינה פנימי מדוקדק, בראשותו של הפרופ' יקיר פלטנר, שיאפשר להוזיל את מחירי התוצרת החקלאית ושם את האצבע על הנקודות הרגישות בתהליך אספקת התוצרת לצרכן – הגורם למחירים הגבוהים. חשוב לזכור כי פערי התיווך הם הבסיס להאמרת המחירים שמקבל הצרכן, ויש להבין שכל השותפים לשרשרת האספקה יצטרכו להושיט יד (כולל חקלאים, סיטונאים ורשתות השיווק). לא יתכן שמי שיישא בעול הם החקלאים, שבחישוב הכולל צריכים גם לספוג שנים בהם הקרקע אינה מניבה יבול".

אל דבריו של דובי אמיתי מצטרף גם חיים אלוש – נשיא קבוצת "משוב" היוזמת את ועידת ישראל לחקלאות ה-2, שמזכיר לנו כי יוקר המחייה מתבסס ברובו על הסל החקלאי שכל משפחה בישראל צורכת, ומחזיר את הכדור לידיים של הממשלה. "הנושא המרכזי במחאה הוא נושא יוקר המזון ומסתבר שרוב הציבור, כולל המנהיגים ובכירי בנק ישראל ומשרד האוצר, לא מבינים שהחקלאות היא שחקן מרכזי בנושא זה. לצערי, ממשלת ישראל עושה הכול כדי להמאיס את החקלאות, על העוסקים בה והם מצליחים בכך. אין לי ספק שאם לא יהיה שינוי בהתייחסות המדינה לחקלאות, בעוד 10 שנים לא תהיה חקלאות בישראל, מהסיבה הפשוטה שאין דור המשך - הבנים הממשיכים לא מעוניינים להיכנס לחקלאות בגלל מדיניות הממשלה".

למה לא לייבא תוצרת חקלאית זולה מחו"ל?

"אין תוצרת חקלאית זולה מחו"ל - מדובר בסיפורי מעשיות. אם לא יגדלו פה תוצרת חקלאית, מחירי הפירות, ירקות, ביצים, חלב ובעצם עלות כל התוצרת הטריה, בתוך פרק זמן קצר מאוד, תכפיל ותשלש את עצמה. מי שביקר בארה"ב ובקנדה יודע כמה הירקות והפירות יקרים ואני מקווה שלא נגיע למצבם. צריך לזכור שאנו מצויים בעיצומו של משבר מזון עולמי, הנובע מביקוש בלתי נתפש לתוצרת חקלאית. ב-70 שנה גדלה האוכלוסייה בעולם מ-2 ל-7 מיליארד אנשים! סין והודו ומדינות נוספות עוברות לצריכת מזון מן החי (בשר, חלב, גבינות) וזה אומר, שכדי להאכיל את האוכלוסיות החדשות, צריך פי 5 שטחי חקלאות (ייצור ק"ג בשר מצריך פי 5 אדמה ומים מק"ג אורז)! יש מחסור חמור בקרקע חקלאית ובמים בעולם. כדור הארץ לא מסוגל לספק את הדרישה. יהיה זה אסון לאומי, אם בגלל מדיניות ממשלתית מוטעית לא יהיו לנו חקלאים ונישאר בלי מזון זול וזמין" מציין חיים אלוש.

עתודות חקלאיות לדיור

אך לא בכך מסתכמת דרישת החקלאים במסגרת גלי המחאה. בימים אלו יותר ויותר חקלאים מבינים את הצורך בהפשרת עתודות חקלאיות לטובת פתרון מצוקת הדיור – מהלך חסר תקדים שבאופן מפליא מקבל גב גם מהתאחדות האיכרים בישראל. "אפשר להפנות קרקעות חקלאיות לטובת דיור", מסביר דובי אמיתי. "אני שותף למכתב שנשלח לראש הממשלה בנושא, כאשר חלק מרכזי מהבעיה בנושא מצוקת הדיור והמחירים הגבוהים הינו מחסור בקרקע לבניה זמניה. למעשה, בין חדרה וגדרה ישנם מספיק שטחים חקלאים. לאחר שבחנו את הנושא לעומק גילינו כי החקלאים מסכימים להפשרת קרקעות לטובת בנייה בשטח שלא יעלה על 20% (כמובן בתוסף תנאים מסחריים הוגנים), ולקריאה זו הצטרפו גם אנשי התאחדות הקבלנים לשכת התיאום וההסתדרות". בסיכומו של יום אנחנו מגלים כי הפתרונות נמצאים בשטח וכי ניתן להתקדם לקראת הוזלת יוקר המחייה בישראל – גם אם לא במהפכות, הרי שבצעדים מחושבים ומושכים.

בועידת ישראל לחקלאות ה-2, שתפתח ב- 14 בספטמבר בקיבוץ רביבים ברמת נגב, ידונו בנושאים אלו במסגרת פאנלים מיוחדים בנושא משבר המזון העולמי ומחאה על עליית המחירים, לצד קידום המודעות לפועלה של ההתיישבות החקלאית בישראל, החשש מפני הקטנת היצוא לאירופה בעקבות המשבר הכלכלי, מעמדה של הטכנולוגיה הישראלית בעולם, התמודדות עם נפילתה של "אגרסקו" והפגיעה בחקלאים, גיבוש "תכנית אסטרטגית לחקלאות" המוסכמת על החקלאים והממשלה, קידום החינוך החקלאי וההערכות לקראת עורף "מים שפירים" (בעקבות מפעלי ההתפלה) שיאפשרו גידולים עתירי מים בישראל. בין הדוברים בוועידה: בין הדוברים: צמרת הכלכלה-פוליטיקה-חברה בישראל, כולל שר האוצר - ח"כ דר' יובל שטייניץ, יו"ר ועדת כספים - ח"כ משה גפני, שרת החקלאות – ח"כ אורית נוקד, יו"ר האופוזיציה – ח"כ ציפי ליבני ושר החוץ – ח"כ אביגדור ליברמן, לצד נוכחות של כל ראשי תנועות ההתיישבות וארגוני המגדלים החקלאיים, אנשי תקשורת מובילים, אנשי אקדמיה ונשיא המדינה – מר שמעון פרס, שינעל את הועידה.