מחר (ה-10/11/11) ייחנך במעמד שר התמ"ת, שלום שמחון - מרכז מעלו"ת - מרכז עירוני להכשרה יזמות ותעסוקה לאוכלוסייה החרדית, בעיר בני ברק. המרכז הינו ראשון מסוגו בישראל ועתיד לספק לתושבי בני ברק החרדיים פתרון One-Stop-Center לצרכי התעסוקה. הקמת המרכז הינה פרי שיתוף פעולה של משרד התמ"ת, תב"ת-ג'וינט ישראל, האגף לשירותים חברתיים בעיריית בני ברק והאגף לשיקום שכונות במשרד הבינוי והשיכון

מרכז מעלו"ת, מרכז עירוני להכשרה יזמות ותעסוקה לאוכלוסייה החרדית, הינו מיזם ראשון מסוגו בישראל המשלב בתוכו מגוון רחב מאוד של שירותים הנוגעים לצרכי התעסוקה של האוכלוסייה החרדית.

ג'וינט ישראל משקיע בפרויקט כמיליון וחצי ₪, מתרומת משפחת זוסמן וכן באמצעות תב"ת-ג'וינט ישראל. הפעלת המרכז, תסייע באופן יעיל להכוונת נשים וגברים מהמגזר החרדי להכשרות מקצועיות לנוער ומבוגרים – ובכלל זה להנדסאים - במגוון תחומים, ביצוע מכינות וסדנאות העצמה אישית בהיקף השקעה כולל של כ – 10 מיליוני ₪.

חדשנותו של המרכז הינה בריכוז מגוון השירותים השונים הניתנים לציבור החרדי בנושא תעסוקה במקום אחד (One-Stop-Center). הדגש בשירותים אלה הינו בייעוץ והכוונה ללימודים, הכשרות ותעסוקה, חדר חיפוש עבודה, סדנאות לכישורים רכים, לימודי אנגלית ברמות השונות, רכישת מיומנויות מחשב ואינטרנט ועוד. מכלול התכניות הללו, יחד עם פעילות משלימה של הכוונת מעסיקים לקליטת עובדים חרדיים, מאפשר שילוב מוסכם ונכון של הציבור החרדי במעגל העבודה.

שר התמ"ת, שלום שמחון, שיחנוך מחר את המרכז אמר כי: " משרד התמ"ת השקיע בשנת 2011 כ- 100 מיליון ₪ בקידום וסיוע לאוכלוסיית החרדים, על מנת לאפשר להם לרכוש הכשרה מקצועית מתאמת, שתאפשר את השתלבותם של אלו בשוק העבודה. 40 מיליוני שקלים הושקעו ע"י מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת במסלול תעסוקה ייחודי שמעודד מעסיקים לשלב חרדים בתעסוקה מתוכם כ- 15 מיליון ש"ח בעיר בני ברק.

גם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התמ"ת, נרתמה לסייע ליזמים והעסקים הקטנים בעיר, והשקיעה השנה 4 מיליון ₪ על מנת לסייע בקידום המסחר והתעסוקה בתחום מתוכם 400 אלף ₪ בבני ברק. השקעת התמ"ת נועדה להבטיח את שילובם של החרדים בשוק העבודה ובכך להביא להגדת היקף ההשתתפות בשוק העבודה בקרב אוכלוסייה זו."

מנכ"ל ג'וינט ישראל, ארנון מנטבר: "מדי שנה משקיעים הג'וינט, תב"ת והממשלה – באמצעות הג'וינט - כ-25 מיליון ₪ בנושא תעסוקת חרדים. נוכח ההיסטוריה הארוכה שבין הג'וינט לקהילות החרדיות בתפוצות, והעבודה השוטפת של ג'וינט ישראל עם הציבור החרדי בישראל, נוצרו אמון וכבוד הדדיים המהווים בסיס לשיתוף פעולה.

חשוב לזכור כי רבים באוכלוסייה החרדית רוצים להשתלב במעגל העבודה, אולם אין להם הכלים המתאימים. לצד זאת, מעסיקים רבים לא יודעים כיצד לקלוט עובדים חרדיים ולכן מעדיפים באופן גורף שלא לעשות זאת. על כן, יכולתו של ג'וינט ישראל לרתום את הממשלה, כמו גם את המגזר העסקי והשלישי, מאפשרת הנחת תשתיות יציבות לקידום התהליכים החברתיים המורכבים הללו".

בין שירותי המרכז השונים הניתנים במעלו"ת ניתן למצוא את :

מפת"ח (מרכז פיתוח תעסוקת חרדים) – מרכזי מפת"ח הפרוסים במספר נקודות ברחבי הארץ, בהן גם בבני ברק, נותנים כלים בסיסיים לציבור החרדי באתגר ההשתלבות בעולם התעסוקה.

בין היתר לומדים באי המרכז שימוש בסיסי במחשב ובאינטרנט, כתיבת קורות חיים, התמודדות עם ראיון עבודה, הסבר על שוק העבודה וכן סיוע בהגעה למעסיקים פוטנציאליים. למעלה מ-11,500 פונים עד כה הגיעו למרכזי מפת"ח השונים, כאשר בכל שנה יותר מ-2,200 מושמים בעבודה.

קרן ההלוואות של הג'וינט – מסייעת לגברים ולנשים במימון הלימודים במוסדות נוספים כמו "מבחר", "המרכז החרדי", "מקור המעינות" ועוד.

מרכזי טיפוח יזמות מטעם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התמ"ת – שירות ייעוץ, הכוונה וסיוע בהקמת עסקים חרדים ולהרחבה של עסקים קיימים בכל הענפים: תעשייה ומלאכה, מסחר, היי-טק, שירותים ותיירות.

תכנית ח"ן (חוכמת נשים) – תכנית להכשרה חלופית לנשים, במסגרת הסמינרים של בית יעקב כ-700 סטודנטיות לומדות לתעודת הנדסאי, מתוכם 331 נשים בעיר בני ברק לבדה בהיקף השקעה של 3.4 מיליון ₪ בבני ברק והיקף השקעה כולל של 10.5 מיליון ₪ מתקציב התמ"ת.

תכנית שח"ר (שילוב חרדים בצבא) – תכנית לרכישת מקצוע טכנולוגי לאוכלוסייה החרדית – המופעלת ע"י האגף להכשרה מקצועית במשרד התמ"ת במרכזים השונים בתיאום עם צה"ל, המכשירה את המל"שבים בטרם גיוסם, במהלך שירותם הצבאי והשלמות להכשרה בתום שירותם.

חיילי התכנית אף הקימו כולל ערב על מנת לשלב את שירותם הצבאי עם אורח החיים החרדי. למעלה מ-1,500 התגייסו עד כה במסגרת התכנית, וכ-87% מהם השתלבו בשוק העבודה לאחר שחרורם.

חרדים לעתידם – תכנית סיוע לגברים לרכוש השכלה אקדמית בכלל, והשכלה אקדמית מדעית בפרט, באמצעות מתן מלגות בגובה של שכר לימוד אוניברסיטאי. עד כה כבר למעלה מ-150 מתושבי בני ברק ועוד 600 ורחבי הארץ כבר זוכים לסיוע מלגות ללימודים אקדמיים. במסגרת התכנית, ניתנת למשתתפים (כ 650 ) שכ"ל מלא ולחלק מהם – גם מלגת קיום.

פרנסה בכבוד – קיום קורסי הכשרה למקצועות בעלי ביקוש בשוק העבודה וסיוע בהשמה. עד כה התקיימו בעיר עשרות קורסים ובין החברות אשר הסתייעו בשירותי ההשמה של התכנית ניתן למנות חברות מובילות כמו קומברס ומגדל. כמו כן ישנו מסלול לימודי בדיקות תוכנה לגברים בקבוצת "סלע" ולנשים בדיקות תוכנה ב"קווליטסט" ותכנות בחברת I-Rox"". למעלה מ-1000 גברים השתתפו עד כה בתכנית ברחבי הארץ מתוכם הושמו בהצלחה כ-65%.

- צופיה (תעסוקת נשים חרדיות) – סדנאות הכנה למיומנות תעסוקה, מכינות השלמת השכלה ותכניות הכשרה מגוונות מכוונות לתעסוקה. הצוות המקצועי מלווה את המשתתפות והמעסיקים גם יחד, תוך סיוע לטיפול בילדים על פי קריטריונים מוגדרים. עד כה נתנה התכנית מענה לכ-1200 נשים חרדיות מכל רחבי הארץ מתוכן כ-950 הושמו בעבודה.