שיטת הפריימריס הכניסה לכנסת נציגים חסרי אידיאולוגיה, חלקם מושחתים, שאפשרו את העקירות והנסיגות * ריצה משותפת של מפלגות הציונות הדתית היא בנפשנו, אבל נציגי האיחוד הלאומי לא ייבחרו במיפקד - כך כותב ח"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה) במאמר דיעה מיוחד

כלים

מזה 28 שנים לא קרה כדבר הזה שמלאו שלוש שנים לכהונתה של כנסת נבחרת. אבל הנה זה קרה. הבחירות עלולות להיות בכל שלב עד כסלו ה'תשע"ד, המועד הרשמי לסיום כהונתה של הכנסת. עלינו, הציבור התורני, הדתי, הלאומי, כולנו כאיש אחד, להיערך אליהן. בראש ובראשונה מוטל עלינו הנציגים להפיק את הלקחים הנדרשים.

ראשית, רצים ברשימה משותפת, האיחוד הלאומי והבית היהודי! כל השאר זה כבר פרטים. זהו ערך עליון! הפילוג עלה ועולה לנו בכל יום ביוקר רב.

כשהשר הרב דני הרשקוביץ ואנוכי נפגשים לשם היערכות לחיבור בין המפלגות, אין לנו צורך להתקזז עם ח"כ אחר כדי להיעדר מהצבעות במליאה. אנחנו פשוט מתקזזים האחד עם השני. הרי הוא בקואליציה ואני בעל כורחי באופוזיציה. אנקדוטת הקיזוז הזו מבטאת אולי יותר מכל את גודל האבסורד ואת עוצם העליבות שראש הממשלה בנימין נתניהו העמיד אותנו בה.

שני נציגים של הציבור היקר והקדוש שלנו, שני אנשים השייכים לאותה אסכולה ואמורים לעבוד שכם אחד למען העם, התורה והארץ, עומדים שלא בטובתם משני צידי המתרס. זה מה שעולל לנו הפילוג. זה מה שעולל לנו נתניהו. על כן הלקח הראשון הוא: ריצה משותפת ברשימה אחת!

ועכשיו לפרטים: הבית היהודי והאיחוד הלאומי הן שתי מפלגות. לֶקח מההכנות לבחירות הקודמות הוא שהציבור שלנו מגוון וניסיונות לעשות איחוי מלאכותי בין הגוונים איננו מציאותי. אסור ואי אפשר לוותר על הדגשים השונים שכל גוון מביא עימו. מסיבה זו, המתווה שייעדנו לעצמנו לקראת הבחירות הבאות הוא שכל אחת משתי המפלגות הללו תביא את נציגיה והרשימה המשותפת תכיל לסירוגין נציגים משתיהן. אנחנו לא נקבע להם והם לא יקבעו לנו.

יתרה מזאת, האיחוד הלאומי מורכב משלוש מפלגות: תקומה, התקווה וארץ ישראל שלנו. גם בין שלוש המפלגות הללו לא תקבע מפלגה אחת לשנייה מי יהיו הנציגים שלה.

יש השואלים אותנו: האם באיחוד הלאומי-תקומה יתקיימו פריימריס? ותשובתנו היא חדה וברורה: לא! זו הדרכת רבותינו. על בסיס השמיעה להדרכתם קמה ונבחרה המפלגה וכך יהא. 'פריימריס' היא מילה שמסיבה לאנשים נחת, בעיקר אם מוסיפים לה את המילה 'פתוחים'. מה הסיבה אם כן שבישראל ביתנו, ביהדות התורה ובש"ס אין פריימריס? מדוע טומי לפיד לא ערך במפלגתו פריימריס ומדוע בנו ילך בדרכו?

בסיירות אין פריימריס

שיטת הפריימריס היא שיטה שהוכיחה את עצמה כמושחתת ומשחיתה. הפריימריס הופכים את התפקיד לעיקר ואת האידיאולוגיה לטפל. הפריימריס הם אלו שהפכו את המפלגות הגדולות לקניון של דעות ועקרו מהן את האידיאולוגיה וקדושת צדקת הדרך. בפריימריס מנצח מי שפקד אנשים רבים יותר, מי שיש לו הכי הרבה כסף.

ציבור המתפקדים, או יותר נכון לומר הציבור שאותו פוקדים המבקשים להיות מועמדים, בוחר אנשים שאין לנו – לציבור הדתי כולו, שום יכולת למדוד את נאמנותם המוחלטת לערכים הקדושים לנו. שלמותה של ארץ ישראל היא רק ערך אחד ובולט שבערכים אלו. מיפקד פירושו שכמה מאות אנשים פוקדים את האנשים היקרים לליבם ואלו שמתפקדים מצביעים כפי שהדריכום אותן מאות.

למעשה, לפי שיטה זו כמה מאות אנשים שמייצגים רק את מי שפקד אותם, קובעים עבור כל הציבור מי יהיו נציגיו. למרות הערך החשוב שמנהיג יהיה אדם כריזמטי ובעל יכולות הנהגה, האידיאולוגיה שלו ונכונותו למסור את נפשו עליה חשובים הרבה יותר. פריימריס מבטיחים יותר את החלק הראשון וממש אין בהם כדי להבטיח את החלק השני החשוב באמת.

הרי יש לנו מטרה שלשמה אנו רצים לבחירות. על השולחן מונחים ערכי היסוד שלנו ואין לנו את הלוקסוס להמר על ערכים אלו ברולֶטַת הפריימריס. אנשים נאורים מדברים היום בריש-גלי על ההשחתה והבלטת הפרסונה על פני האידיאולוגיה שגרמה שיטת הפריימריס.

ד''ר אריה כרמון, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, הסביר בראיון רדיו כי הפריימריס "גרמו להתרסקות התשתית המשטרית אצלנו... הם הביטוי הקיצוני להתפוררות המוחלטת של המפלגות. הן מכשלה". השר מיכאל איתן, מוותיקי חברי הכנסת תוקף אף הוא את שיטת הפריימריס וקורא לחדול ממנה. אין כל סיבה בעולם שאנו נשתמש בשיטה מיושנת שהוכיחה כמה רע היא גרמה למפלגות, לכנסת ולגורלו של עם ישראל.

לדאבון ליבנו אנו למודי ניסיון. הלא קרו כמה דברים. גוש קטיף נחרב משום שנציגי ציבור שאמורים היו לייצג את נאמני ארץ ישראל לא עזבו את הקואליציה מיד אחרי ששרון לא קיבל את משאל המתפקדים. הם המשיכו לתחזק את הממשלה עד לרגע האחרון כמעט.

וכן היה הדבר בממשלת נתניהו הראשונה. כדאי להיזכר בכך שמפלגת האיחוד הלאומי-תקומה קמה על הריסותיה של מפלגה ציונית דתית שלא עמדה בלחצים והסתאבו עמדות ראשיה כשנכנעו לרעיונותיו של נתניהו בהסכם וואי למסור 13 אחוזים מחבלי יו"ש. מפלגת האיחוד הלאומי-תקומה קמה על בסיס ההבנה שרבנים מורמים מעם הם שידונו ויכריעו בשאלות מורמות מעם.

היה מי שטרח למנות שבכנסת היום מכהנים 80 חברי כנסת יוצאי ליכוד. האם הדבר מנע את ההכרזה על שתי מדינות? את ההקפאה דה-יורה כשנאסר על יהודי להרים מעדר, ועד כה גם הקפאה דה-פאקטו בירושלים וביישובים הגדולים? את הריסות המאחזים ואי קבלת החוקים הלאומיים? ומי ימנע מנתניהו לחבור ללפיד ואחרים בכנסת הבאה? איש מאנשי הליכוד לא יקום כמו שלא קמו עכשיו. והרי לנו אין כל ספק, כשם שגזר נתניהו על היהודים בהקפאה אין כל ספק שהוא יעקור יהודים בגלל שהוא יודע שאף אחד לא יקום.

ביחידות העילית של צה"ל אין פריימריס. בסיירת מטכ"ל, ביחידת שלדג ומגלן משתבצים רק המעולים, בחיל האוויר אומרים "הטובים לטיס". לא כולם יכולים להיות ביחידת עילית, כי לא לכולם יש כוחות לעמוד בלחצים. כיום, למשל, ארבעת חברי סיעת האיחוד הלאומי הם אנשים שכל אחד יודע בביטחון גמור שהם לעולם ובשום מצב לא ימכרו את ארץ ישראל ולא יבגדו בה, כמו שמועצת גדולי התורה והרב עובדיה יוסף יודעים שאנשי יהדות התורה וש"ס לא יבגדו בערכים שלשמם שלחו אותם.

לא לוקחים צ'אנסים על ארץ ישראל. אי אפשר לקדש את הפריימריס תוך סיכון הארץ. החיבור בין שתי המפלגות הוא החשוב. חשובה המסגרת ומי שמוביל אותה. חשובים האידיאלים ומימושם.

הכותב הוא ח"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה), יו"ר האיחוד הלאומי