מהקלטות שהגיעו לידי העיתון 'מקור ראשון' עולה כי יו"ר האופוזיציה עמדה בקשר רציף עם ראשי המחאה כבר בקיץ. לבני התחייבה לפעול לאחד את כל מפלגות השמאל, כולל יאיר לפיד, לגוף אחד שיתמודד מול בנימין נתניהו

במפגש סגור שקיימו השבוע נציגי המחאה החברתית ויו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני (קדימה), מתברר כי האחרונה עומדת בקשר רציף עם ראשי המחאה ומדרבנת אותם לארגן התגייסות ציבורית נוספת בקיץ הקרוב.

טענות רבות הופנו בקיץ האחרון כלפי יו"ר האופוזיציה על ניסיונותיה לקחת חלק מאחורי הקלעים של המחאה החברתית. מנגד, מובילי ההפגנות טענו כל הזמן שהם מייצגים את הלך הרוח הציבורי, ללא שיוך פוליטי כזה או אחר.

בפגישה, שהקלטות של תוכנה הגיע לידי העיתונאי זאב קם כתב העיתון 'מקור ראשון' בכנסת, מתברר כי לא רק שלבני הייתה בקשר עם מארגני תנועת מחאת האוהלים במהלך הקיץ וכי ניסתה לקחת בה חלק בצורה מאורגנת, אלא כי מתקיים תיאום בין הצדדים לקראת המשך המחאה, שצפויה להתחדש בחודשים הקרובים.

כמו כן, במהלך המפגש התחייבה השרה לשעבר לפעול לאיחוד כל מפלגות השמאל, כולל סיעתו של יאיר לפיד, לריצה משותפת כגוף אחד לקראת הבחירות הבאות.

בתיעוד הדברים נחשף לראשונה כי יו"ר קדימה הציעה, עוד במהלך המחאה, לא להתמקד בתחום החברתי-כלכלי, אלא להתבטא גם בנושא המדיני. "אני לא חושבת שפעילי המחאה הם אלו שצריכים להגדיר את החקיקה", אמרה לבני במהלך הפגישה. "אבל אתם מגדירים את הדרישה. (...) באחת מהפגישות אז אמרתי שהלוואי והייתם מכניסים הסדר שלום ועוד כמה דברים שאני מאמינה בהם. זה חשוב".

יו"ר האופוזיציה ונציגי המחאה הפיקו לקחים מתוצאות ההפגנות וביישומן לקראת חידושה בקיץ הקרוב. "צריך לדבר על העתיד", היא אמרה, "אני חושבת שהיא הייתה דבר מדהים, אבל השאלה היא מה יקרה בעתיד, והאם המחאה תשפיע על המצב הפוליטי במדינת ישראל. בעיניי, זה המבחן האמיתי שלה. (...) בסיום המחאה חיכינו לכם כאן בכנסת והמחאה לא נכנסה פנימה".

אחד מנציגי המחאה הסביר ללבני כי הבעיה נעוצה במבנה המשטר הישראלי, שבו אפשר לשנות דברים רק באופן פוליטי. "אבל אתם לא יכולים להדיר פוליטיקאים", קטעה אותו חברת הכנסת, "אם היינו יכולים לדבר מעל הבמה, הייתה תפיסה של תרבות פוליטית".

נציג אחר הסכים עם דבריה, וסיכם כי "ברגע שאנחנו חוזרים, וזה יקרה מאוד בקרוב, אז תיקחו את זה (הפוליטיקאים, ז"ק). אל תחכו לאישור". משתתף נוסף בפגישה הוסיף: "תן לציפי (לבני, ז"ק) לעלות לדבר. תן לשלי (יחימוביץ, ז"ק) לעלות לדבר. תן לזהבה (גלאון, ז"ק) לעלות לדבר".

גם המצב הפוליטי הנוכחי והעתידי בישראל עלה במהלך הפגישה בין לבני ובין נציגי המחאה. סתיו שפיר, ממובילי המחאה הבולטים, פנתה לשרה לשעבר וביקשה כי תאחד לגוף פוליטי אחד את כל מפלגות השמאל. "את אומרת בצדק שלא צריך לפלג", אמרה שפיר ללבני. "האם אנחנו יכולים לצפות לאיחוד של כל מפלגות האופוזיציה לכוח אחד?" שאלה.

לבני ענתה לשפיר כי "התשובה הקצרה לשאלה שלך זה כן, אני מאמינה שצריך לעשות את זה". בהמשך הוסיפה ש"המרכיבים הרלוונטיים לעניין שקיימים היום במגרש הפוליטי הם קדימה, העבודה ומרצ, ונגיד גם יאיר לפיד, שהוא שחקן חדש".

עם זאת, יו"ר הקואליציה הביעה בפני הנציגים את חששה שלא כל המפלגות הללו יתחייבו שלא לחבור לקואליציה עם ראש הממשלה נתניהו, לאחר הבחירות. "אם הייתי יודעת שכולם רואים את עצמם כשותפים טבעיים של קדימה, פחות הייתי עסוקה איך מייצרים את אותו גוף", אמרה. "מטריד אותי שהם לא פוסלים את עצמם מלהיות חלק מקואליציה מהסוג הזה. מבחינתי זו עדיפות ראשונה, ואני לא בטוחה שהם נמצאים באותו מקום. בעיני זה יכול ליצור שינוי פוליטי עמוק. זו דרמה שאני חושבת שאנחנו להיות חלק ממנה".