שורה של פוליטיקאים ישראלים ואירופאים שהשתתפו היום בועידה בינלאומית בתל-אביב, קראו לחיזוק היחסים הבילטראליים בין ישראל לרוסיה. הפאנל שהתכנס היום בת"א בהשתתפות פוליטיקאים, אנשי אקדמיה ומעצבי דעת קהל, קרא לקיום מאמץ מחודש לחזק את היחסים הכלכליים והפוליטיים בין שתי המדינות, במיוחד לאור המשבר הכלכלי באירופה, חוסר היציבות במזרח התיכון וניסיונות החימוש הגרעיני של איראן

בין הדוברים בועידה היה סגן שר החוץ, ח"כ דני איילון (ישראל ביתנו) שקרא לשיתוף פעולה רב יותר בין אירופה ישראל ורוסיה בתחומים הכלכליים והפוליטיים. "רוסיה היא אחת מבנות בריתנו החשובות ביותר. המצב במזרח התיכון משפיע על רוסיה, אירופה והעולם כולו ונושאים אלו מחייבים אותנו לפעול יחד" אמר איילון והוסיף: "היעדים האסטרטגיים המשותפים לישראל ולרוסיה מחייבים שיתוף פעולה נרחב יותר בתחומי התשתיות, התעשייה, המדע והמסחר".

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו): "שר החוץ אביגדור ליברמן פועל מיום כניסתו לתפקיד לדיפלומטיה רב כיוונית ובעיקר לחיזוק היחסים בין מדינות חבר העמים לישראל. יעידו על כך הביקורים של נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר החוץ ברוסיה. בתקופה האחרונה התרחבו גם היחסים הכלכליים בין המדינות, וגם ברמה המדינית צבאית. לרוסיה יש ניסיון רב בלוחמה בטרור ויש לנו הרבה מה להרוויח משיתוף הפעולה איתם בלחימה חסרת פשרות זו. יש סוגים שונים של דמוקרטיות ואסור לקבל התערבות של מדינות זרות בעניינים פנימיים של רוסיה או של כל מדינה אחרת. כשמדובר במדינה דמוקרטית, אני מציעה שלא ננסה לערער את הדמוקרטיה הזו, כי כל התערבות זרה במערכת השלטונית של מדינה אחרת מסיבה לה נזק".

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (העבודה): נוכח חוסר היציבות באירופה, רוסיה היא שוק חשוב מאוד בעבור ישראל, וקרקע פורייה לפיתוח כלכלי. רוסיה חשובה לכלכלת ישראל, בשתיהן תעשייה ענפה והשקעות רבות. היינו רוצים לראות שחקנים רוסיים רבים יותר בשוק ההון הישראלי ובהשקעות בעסקים ישראליים. גם ישראל יכולה לסייע לרוסיה בזכות הידע הטכנולוגי הרב שיש בה".

שר ההסברה יולי-יואל אדלשטיין (ליכוד): גם רוסיה וגם ישראל צריכות לקחת חלק בהבאת היציבות לאזור, כולל בלוחמה בטרור. יש לנו כעת הזדמנות לעצור את השאיפות הגרעיניות של איראן. עדיין לא מאוחר להטיל סנקציות על איראן. רוסיה וישראל יכולות ביחד לפעול להבטחת עתיד בטוח יותר באזור".

יו"ר הועדה בין פרלמנטארית ישראל – רוסיה, יו"ר סיעת "ישראל ביתנו", רוברט אילטוב התייחס למספר נושאים מכריעים. בנוגע למצבה הפוליטי, והבחירות ברוסיה , אמר כי יש חשיבות מכרעת ליציבות הפוליטית ברוסיה. רוסיה יציבה תורמת ליציבות הגלובלית. כמו כן ציין כי גם לרוסיה וגם לישראל חשוב שהכלכלה האירופית תגיע ליציבות ותשמור עליה.

בנוסף , התייחס ח"כ אילטוב לשינויים המתרחשים במזרח התיכון ולתופעת "האביב הערבי". הוא אמר כי אסור שהעולם יפספס את כלל המאורעות המתרחשים במזה"ת וזאת כי יש להם יכולת השפעה רבה על כלל המדינות ובייחוד על המדינות המוסלמיות בתוך חבר העמים, על טורקיה, ומדינות מערביות שגובלות עם צפון אפריקה. "השינויים עלולים להשפיע לא רק על המצב הכלכלי אלא על המצב בגאו-פוליטי העולמי".

בפאנל השתתף גם פרנקו פראטיני, עד לאחרונה שר החוץ האיטלקי, שאמר: "אני שמח על כך כי ככל הנראה נשיא רוסיה הבא יהיה ולדימיר פוטין. זה ממחיש את ההמשכיות והיציבות שהעולם זקוק להן בימים של זעזועים כלכליים ופוליטיים"

המשתתפים הסכימו על כך שחזרתו הצפויה של ולדימיר פוטין לנשיאות רוסיה בבחירות לנשיאות ב-2012, תבטיח את המשך פיתוח היחסים בין רוסיה לישראל. "ולדימיר פוטין הוא מנהיג חשוב ביותר בעל מעמד עולמי ובעל עמדה מכרעת בסוגיות אסטרטגיות חשובות וחשוב לנו לשמוע יותר את עמדתו בהקשרים הנוגעים לישראל. אנחנו מצפים ורוצים לראות עמדה רוסית נחרצת ביחס לגרעין האיראני. אנחנו חושבים שהעמדה הרוסית יכולה להיות עמדת שובר שוויון", אמר ח"כ הרצוג.

""אנחנו ברוסיה חייבים לבחון מחדש את יחסינו עם אירופה, המזרח התיכון ומדינות בריה"מ לשעבר. עלינו לשאוף לשיתוף פעולה בינלאומי רב יותר", אמר מיכאיל סטראשינוב, חבר הדומא (הפרלמנט הרוסי).

"פוטין מאוד פופולארי ברוסיה. בתקופתו כנשיא רוסיה נהנתה מצמיחה כלכלית יציבה וקבועה. באותו זמן וושינגטון עושה טעות גדולה בכך שהא ממשיכה בניסיונה לזכות בדומיננטיות עולמית", אמר אנטוני סאלביה, מנהל מכון מחקר אמריקאי שפועל באוקראינה.

העמדה של מרבית חברי הפאנל היתה שיציבות כלכלית ופוליטית, דוגמת זו ממנה נהנית רוסיה, הכרחית לפיתוח של קשרים בינלאומיים.

הועידה שאורגנה על ידי התאחדות העיתונאים דוברי הרוסית בישראל, יחד עם מכון המחקר המוסקבאי ללימודים בינלאומיים משולבים, תחת הכותרת "פיתוח יחסי ישראל – רוסיה – אירופה", נערכה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א.