המשנה לראש הממשלה, השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום: "כל עיכוב במעבר בסיסי צה"ל דרומה הוא פשע ועוולה לנגב"

המשרד לפיתוח הנגב והגליל מוביל בשנתיים האחרונות את ההערכות האזרחית למעבר בסיסי צה"ל לנגב. מאחר ואין הסכמה בין משרד הביטחון למשרד האוצר לגבי עלויות המעבר ותקצובן, מתעכבות פעילויות הפיתוח וההערכות לקראת המעבר.

"לא אתן להזדמנות הזו להתפספס", אמר השר שלום בדיון מיוחד שהתקיים בועדת החוץ והביטחון במסגרת יום דיונים בנושא נגב גליל.

סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר נווה אמר: "לפני הדיון כאן הרמטכ"ל אמר לי שמבחינת צה"ל מספיקים דמי רצינות של האוצר. צריך להתחיל את העבודות בשטח. יש לא מעט סיכונים אבל הרבה הזדמנויות".

רותם פלג, סגן ראש אגף תקציבים אמר בתגובה לטענות על האוצר: "בימים אלה אנו מעבדים את כל הנתונים שהגיעו אלינו מצה"ל ואני מאמין שבתחילת שבוע הבא נחל את המשא ומתן עם משרד הביטחון". פלג עוד אמר בדבריו כי המענה האזרחי כבר קורה בשטח בשיתוף עם משרדי הממשלה השונים.

בשבוע שעבר קיים השר שלום פגישת עבודה עם הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי וצוותו. במסגרת הפגישה הציג רא"ל אשכנזי מספר פרויקטים חשובים לצורך פיתוח השטח לקראת קליטת אלפי משפחות הקבע. רא"ל אשכנזי פנה לשר שלום וביקש שיוביל ויקדם פרויקטים אלו אשר מהותיים להשלמת ההערכות האזרחית לקראת מעבר בסיסי צה"ל לנגב.

בין היתר דובר על: סלילת רכבת לצומת הנגב, כביש 224 לירוחם מול משרד האוצר והתחבורה, שיווק והקצאת קרקעות ומתן עדיפות לאנשי הקבע מול מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון והפחתת תעריפי הארנונה לקריית ההדרכה מול מועצה אזורית רמת נגב.

"מעבר בסיסי צה"ל דרומה הוא פרויקט מחולל שינוי. מדובר על אלפי משפחות נוספות שישנו את המאזן הדמוגרפי, ישנו את הרגלי הצריכה בתחומי החינוך, התרבות והפנאי, יגדילו משמעותית את הפעילות הכלכלית והמסחרית ואנחנו נערכים לכך", אמר השר שלום והוסיף "נפעל להקמת קו רכבת לקריית ההדרכה, לשיפור כבישי הגישה למקום ולהפשרת עתודות קרקע ע"י מנהל מקרקעי ישראל.

המשרד לפיתוח הנגב והגליל ימשיך בהובלת מתן המענה האזרחי למעבר הבסיסים כך שמבחינה זו אזור הדרום יהיה ערוך ומוכן לקליטתם. אמשיך לפעול להתרת החסמים והקצאת משאבים לפן זה של הפרויקט. אעשה כל שביכולתי על מנת להחזיר גם את משרד האוצר למסלול של עשייה".

על סמך סקרים ומחקרים שנערכו על ידי המשרד לפיתוח הנגב והגליל, נבנו תוכניות פיתוח כגון: סבסוד עלויות פיתוח למאות יחידות דיור בבאר שבע (כיום 61 שווקו) מתוכננות מאות נוספות, דימונה, ערד ומיתר (76 יחידות בבניה) ועומר (121 בבניה).