במסגרת כנס רמלה – בין ישראל לעמים ה- 4 שהתקיים היום (ג') ודן בסוגיית הריבונות היהודית על קרקעות המדינה התייחס הרב שמואל אליהו לפסק ההלכה נגד השכרת ומכירת דירות לנוכרים: "אני יכול לומר שאני גאה בציבור. בצפת פסק ההלכה עבד! ברוך ה' בצפת לא מוכרים אדמות לנוכרים. וגם לא שוכרים ולא מוכרים דירות."

היום השתתף הרב שמואל אליהו –רבה של העיר צפת בכנס רמלה בין ישראל לעמים הרביעי בו עסקו חברי כנסת, אנשי אקדמיה ורבנים בנושא קרקעות המדינה על היבטיה השונים וכן במורכבויות של הערים המעורבות. בנאום שנשא הרב שמואל אליהו לאחר קבלת אות מגן כנס רמלה מידי מארגני הכנס ושר המדע והטכנולוגיה הרב פרופ' הרשקוביץ', התייחס הרב למכתב הרבנים שאותו יזם ולסערה שהתחוללה בעקבותיו:

הרב אליהו תקף את התקשורת שלדעתו טיפלה בסיקור המכתב באופן לא ראוי: "כולם מבינים את גודל הסכנה. הם אוכלים שכונה ועוד שכונה ואני צריך לתת דין וחשבון לאיזה עיתונאית ? הפכנו להיות עבדים. להגיד לי שאני גזען ? מי את שתגידי לי? מספיק שנתנו לנו זנב קרניים, מצות עם דם, מה לא אמרו על היהודים ? מגפות שחורות ?

אני שמח מאד לשמוע ש-74% מהציבור לפי כל מני סקרים שנעשו בנושא, תומכים במכתב הרבנים... אני חושב שזה ההלכה, אני מאמין שזה ההלכה ויש לנו גב מהקדוש ברוך הוא.

יש היום מלחמה לרכוש אותנו בכסף. ברור ה' שיש לנו הלכה ברורה. אני יכול לומר שאני גאה בציבור. בצפת פסק ההלכה עבד! ברוך ה' בצפת לא מוכרים אדמות לנוכרים. וגם לא שוכרים ולא מוכרים דירות. ללא הבדל בין דתיים וחילוניים."

הרב שמואל אליהו הדגיש כי "הציבור בצפת שומע ולא משכיר דירות למרות שלא פשוט לעמוד בפיתוי כאשר מציעים לאנשים מחירים גבוהים. עוד ציין הרב שמואל כי "אם מישהו נלחץ אני לא מתבייש ואומר לו אדוני זה אסור על פי ההלכה".

בנוסף לרב שמואל אליהו התייחס לסוגייה הרב יעקב אריאל- רב העיר רמת גן, אשר חזר על עמדתו כי אין מקום לפסק הלכה גורף על השכרת דירות לערבים ארך במקומות בהם מתרחש מאבק להשתלטות על אזורים יהודיים כגון צפת באר שבע או עכו, אכן יש למנוע השכרת דירות אך לא מהטעם של "איסור לא תחונם" אלא בגלל הסכנה הלאומית הכרוכה בכך.

בנוסף לרב אריאל ואליהו, השתתפו בכנס הרב זלמן מלמד - רב היישוב בית אל וראש הישיבה, הרב דב ליאור רבה של קרית ארבע וראש הישיבה, יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין, ח"כ יעקב כץ, שר המדע והטכנולוגיה הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ', ח"כ דניאל בן סימון ועוד.

במסגרת הכנס התקיימו מושבים רבים ומגוונים בנושאים : שטחים פתוחים בגליל ובנגב, מדיניות ציבורית בניהול קרקעות המדינה, היבטים ערכיים ומוסריים בסוגיית הקרקעות וכן דיון על מקומה של קק"ל במדיניות ניהול הקרקעות.

אריאל בן דוד (בנדא) מנכ"ל כנס רמלה מסביר על בחירת נושא כנס רמלה הרביעי : "הריבונות היהודית על קרקעות המדינה נמצאת בנסיגה מתמדת ומדאיגה. בשטחים הפתוחים המצויים בעיקר בנגב ובגליל ישנם פלישות רבות לקרקעות המדינה הכוללות בנייה בלתי חוקית ובנוסף ישנה תופעה של רכישת קרקעות ודירות ביישובים יהודיים על ידי גורמים זרים. כנגד כל התופעות החמורות הללו אין כמעט אכיפה ובוודאי שלא הרתעה. מטרת כנס רמלה ה-4 הינה להציף על סדר היום הציבורי את הנושא ולתבוע מהמדינה ומקבלי ההחלטות פתרונות ראויים".

כנס רמלה נוסד על ידי תנועת קוממיות בשיתוף הגרעין התורני ברמלה ובחסות עיריית רמלה. מטרת הכנס להעלות לדיון ציבורי סוגיות העומדות על סדר היום הציבורי בנושאים הקשורים לייחודו של עם ישראל וליחסיו עם העמים סביבו הן בתוך מדינת ישראל והן מחוצה לה. עצם קיומו של הכנס בעיר רמלה, שבנוסף להיותה עיר מעורבת, אינה נמצאת במרכז העשייה הציבורית, מהווה אמירה בפני עצמה של חיזוק ותמיכה לעיר ולתושביה בהתמודדות עם קשיי היומיום.