הקמפיין העולמי הראשון לאיתור בני אנוסים יוצא לדרך ארגון ‘שבי ישראל’ משיק מהלך היסטורי לחשיפת שורשיהם היהודיים של מיליוני בני אנוסים ברחבי העולם. ארגון ‘שבי ישראל’ מוציא בימים אלה לדרך פרוייקט היסטורי שמטרתו לאתר את צאצאיהם של אנוסי ספרד ופורטוגל.

כלים

ההתעניינות העצומה במיזם הובילה כבר בתחילתו לעשרות אלפי פניות של אנשים המבקשים לדעת האם יש להם קשר היסטורי לעם היהודי.

הפרוייקט יצא לדרך עם פרסומו בספרדית של הספר ‘האם יש לך שורשים יהודים?’. אלפי הנסיונות להורדתו גרמו לנפילת אתר האינטרנט של ‘שבי ישראל’. הספר בן 109 העמודים מהווה מדריך מעשי ראשון מסוגו למציאת שורשים יהודיים. זהו רק צעד ראשון בתכנית אסטרטגית עניפה של ‘שבי ישראל’, שמטרתה למצוא מיליוני צאצאים של יהודים מספרד ופורטוגל, שחוייבו בכוח להמיר את דתם לנצרות קתולית במאות ה-14 וה-15. להצלחת המיזם יכולות להיות משמעויות מרחיקות לכת.

"אנחנו נמצאים בתחילת נקודת מפנה היסטורית, שתביא לחיבור מחדש של מיליוני דוברי ספרדית ופורטוגזית עם שורשיהם היהודיים", אמר יו"ר ‘שבי ישראל’, מיכאל פרוינד. “הספר נועד לגרום לאנשים להתחיל לשאול שאלות על זהותם, ומציע דרך מעשית לבצע את התהליך. מיליוני אנשים ברחבי ספרד, פורטוגל, מרכז ודרום אמריקה הם צאצאי יהודים מחצי האי האיברי, והגיע הזמן שהעם היהודי ימצא אותם”, הוסיף פרוינד.

‘האם יש לך שורשים יהודים?’ נכתב על ידי פרוינד והמנהל החינוכי של ‘שבי ישראל’, הרב אליהו בירנבוים. בנוסף לעותקים המודפסים המופצים ברחבי העולם, המדריך זמין להורדה בחינם באינטרנט וכספר אלקטרוני.

לאורך תשעה פרקיו מכסה הספר את כל השאלות שעשויות לעלות אצל מי שמתחיל את תהליך החיפוש של שורשיו היהודיים. בין היתר הוא מייעץ כיצד לבצע חיפוש אילן יוחסין, כולל גישה לרשומות מהאינקוויזיציה הספרדית. עוד מסביר הספר אילו שמות משפחה עשויים להיות בעלי שורשים יהודיים (למשל, אם אדם מגיע מפלמה דה מיורקה ושם משפחתו הוא ‘סיגורה’, יש סיכוי טוב ששורשיו יהודיים), והוא גם מספק מידע על מנהגים יהודיים ‘חבויים’ (הדלקת נרות, אפיית חלה, ולהבדיל דרכי אבל) לפי חלוקה גיאוגרפית והיסטורית.

הגירסה הראשונה של הספר יצאה בספרדית, ועכשיו הוא נמצא בתהליך של תרגום לשפות אחרות, כולל פורטוגזית, איטלקית ואנגלית. "הפרויקט ש’שבי ישראל’ יזם ומחוייב לו הוא, במילה אחת, היסטורי”, אומר פרוינד, “המספרים של צאצאי בני האנוסים הם עצומים. אנו מאמינים כי המספר הכולל מגיע לעשרות מיליונים. הגילוי העצמי שלהם כיהודים יכול להשפיע ולהעשיר מאוד את הקהילה היהודית הבינלאומית. המשימה שלנו היא לתמוך בכל מי שנמצא בחיפוש אחר מוצאו היהודי, ואנחנו מאושרים מרמת העניין העצומה, במיוחד בתקופה שבה אנו עדים להתעוררות האנטישמיות באירופה”.

פרוינד מוסיף כי על פי מחקרים גנטיים ובדיקות DNA שנערכו בעשור האחרון, ל-20 אחוז מהגברים בחצי האי האיברי (ספרד ופורטוגל) יש מוצא גנטי יהודי. בברזיל, ההערכות הן כי 5-10 מיליון איש הם צאצאים של בני האנוסים.

"ההיסטוריה של העם היהודי שזורה ברדיפה מתמדת של מאות שנים”, אומר פרוינד, “יש בעולם מיליוני לא-יהודים ממוצא יהודי. במקרים רבים אבותיהם נקרעו מאיתנו בניגוד לרצונם, ובכל זאת הם ביקשו באומץ לשמר קשר לעם היהודי. אנחנו חייבים להם ולאבותיהם להושיט להם יד ולסייע להם להשתלב מחדש ולחזק את הקשר עם בני עמנו”.

‘שבי ישראל’ היא הארגון הגדול ביותר בעולם העובד עם בני האנוסים. לארגון יש שליחים בספרד, פורטוגל, דרום איטליה וסיציליה, כמו גם קולומביה, ברזיל ואל סלבדור, שכולם עובדים ישירות עם אלפי בני אנוסים. בנוסף, ‘שבי ישראל’ נמצא בקשר עם יותר מ-80 קהילות של בני האנוסים בכל מרכז ודרום אמריקה, ומספק להם באופן קבוע מגוון משאבים חינוכיים ודתיים.

אודות בני האנוסים בפורטוגל:

בשנת 1492 גורשו היהודים מספרד. הרבה מהמתנצרים - הידועים בשם "אנוסים" - שמרו על זהותם היהודית והמשיכו לקיים את המסורת היהודית בסתר. בשנת 1497, כשמלך פורטוגל ראה את אמונתם ועיקשותם של היהודים שבחרו בעזיבת הממלכה על פני התנצרות, הוא הפך את הגירוש להמרת דת כפויה, מה שכונה אז "הטבלה בעמידה". המומרים ההם, שהיו "נוצרים חדשים", עשו כל מה שביכולתם כדי להבטיח המשך לשורשיהם היהודיים והעבירו את זהותם בסוד מדור לדור, על אפה וחמתה של האינקוויזיציה. רבים שילמו מחיר כבד על נאמנותם ליהדות, אך רבים אחרים הצליחו להעביר את סוד יהדותם עד ימינו אנו. דוגמה אופיינית לכך היא הקהילה בבלמונטה בפורטוגל ששמרה על מנהגיה ועל זיקתה ליהדות, עד שבשנת 1989 שבה בגלוי אל חיק היהדות ההלכתית.

על ארגון "שבי ישראל":

ארגון ללא מטרות רווח, אשר הוקם ע"י מיכאל פרוינד, עולה מארה"ב, הפועל לחיזוק הקשרים עם צאצאי יהודים במקומות שונים בעולם. בין הקהילות עמן נמצא הארגון בקשר: "בני האנוסים" בספרד, פורטוגל ודרום אמריקה, ה"יהודים הסובוטניקים" שברוסיה, קהילת יהודי קייפנג שבסין, "היהודים הנסתרים" בפולין, "בני המנשה" בהודו ועוד. מידע נוסף על הארגון באתר: