על רקע הביקורת הנוקבת בעולם בעקבות פעילות לוחמי חיל הים מול המשט לעזה, הפתעה נעימה לישראל מהכיוון ההפוך: ארגון הספנות הבינלאומי (I.M.O) הכריז היום (יום שלישי) בלונדון על צה"ל כזוכה באות ההוקרה הגבוה ביותר שמעניק הארגון על גילוי אומץ לב יוצא דופן, בהצלת חיים בים. האות המיוחד יוענק לצה"ל בחודש הבא על ידי האסיפה הכללית של הארגון בלונדון

אות ההוקרה המיוחד ניתן לצה"ל בעקבות הצלת שישה ימאים של אוניית מטען זרה שטבעה מול חופי לבנון בחודש דצמבר 2009. מדובר באוניה SALLA -2 שנשאה את דגל טוגו והיתה בדרכה מיוון לנמל חיפה. האוניה נקלעה למצוקה בים הסוער וטבעה במרחק של 90 קילומטר מחופי ישראל, סמוך לעיר הלבנונית צור.

במבצע הרואי ומסוכן הצילו לוחמי צה"ל ויחידת החילוץ 669 של חיל האוויר שישה ימאים אוקראינים ששהו במים שעות ארוכות, תוך שהם נאבקים בגלים הגבוהים ובמזג האוויר הקשה ששרר באזור. צוותי לוחמים של צה"ל השתלשלו באמצעות כבלים לים, למרות הרוחות העזות והגלים הגבוהים ותוך סיכון חייהם העלו למסוקים את כל הניצולים.

אות ארגון הספנות הבינלאומי ניתן אחת לכמה שנים במקרים מיוחדים של גילוי אומץ לב יוצא דופן בהצלת חיים בים. חילוץ הימאים האוקראינים בדצמבר האחרון על ידי צה"ל הוא אחד מ- 10 מקרים בעולם הזוכים לקבל את האות המיוחד.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ אומר כי הגשת מועמדות צה"ל לפרס החשוב בוצעה ביוזמת משרד התחבורה בחודש אפריל האחרון. שר התחבורה שיגר בדחיפות השבוע את מנהל רשות הספנות והנמלים, יגאל מאור להדוף את כוונת מדינות ערב, טורקיה ואירן לגנות את ישראל בועידת ה- I.M.O, בעקבות המשט לעזה.

השר כץ אמר כי בעוד מדינות העולם מגנות את ישראל על זכותה הלגיטימית להגן על עצמה משבח ארגון הספנות הבינלאומי (I.M.O) את צה"ל על פעילותו בהצלת חיים. "מדובר בהישג גדול לצה"ל שנרתם ללא היסוס להציל חיי אדם בכל עת גם באזורים הנידחים והמרוחקים ביותר בעולם" הוסיף כץ

ארגון הספנות הבינלאומי (I.M.O) הוא סוכנות מקצועית של האו"ם וחברים בה 168 מדינות מכל העולם. הסוכנות נמצאת באופן קבע בבריטניה ולרשותה עומד צוות מקצועי של כ- 300 עובדים.