כלים

ועדת החממות הטכנולוגיות בראשות המדען הראשי במשרד התמ"ת אישרה תמיכה בהקמתן של 20 חברות הזנק חדשות בחממות הטכנולוגיות, בהיקף מענק כולל של כ-35 מליון ₪. ועדת החממות הטכנולוגיות, בראשות המדען הראשי היוצא, ד"ר אלי אופר, אישרה תמיכה בעשרים מיזמים חדשים ופורצי דרך: 7 בתחום מדעי החיים, 5 בתחום הקלינטק ו- 8 בתחומי התוכנה והתקשורת

המיזמים שאושרו לפיתוח בחממות:

מדעי החיים

פיתוח מולקולות כתרופה לסרטן - חממת ואן ליר, ירושלים

קשרי חלבון-חלבון מהווים חלק הכרחי בכל התהליכים הביולוגים. חברת "פרומיינינג תראפיוטיקס" (ProMining Therapeutics) בחרה להתמקד במבנה המצוי במספר חלבונים החשובים בהולכת אותות מקולטנים על פני התא. מספר רב של פרסומים הדגימו כי הפרעת הקשר בין מבנה חלבוני זה וחלבוני המטרה שלו אפשרי על ידי פפטידים קצרים ואף על ידי מולקולות קטנות, וכמו כן הפרעת קשר זה מובילה לחסימת מעבר אותות במסלולים ביולוגיים. החברה תשתמש במידע הנרחב שנצבר על אופי הקשר בין מבנה חלבוני זה לחלבוני המטרה שאליו נקשר, בכדי לפתח מולקולות המעכבות קשר זה. מולקולות אלה יפותחו על ידי החברה כתרופות חדשניות לטיפול במחלת הסרטן.

איתור סמנים ייחודיים על פני ממברנת התא לצרכי זיהוי תאי אב פנקריאטים - חממת ואן ליר, ירושלים

חברת אס.סי.טי (SCT) שמה לה למטרה לכוון את ההתמיינות של תאי גזע עובריים ובוגרים ממקור אנושי לתאים מפרישי אינסולין למטרת השתלה וריפוי חולי סכרת. הטכנולוגיה הייחודית של החברה מתבססת על סימון תאי הגזע בסמן פלורסנטי והפרדה של תאי האב הפנקריאטיים במהלך ההתמיינות לפנקריאס. תאים אלה ישמשו לצורך השוואה וזיהוי סמנים ייחודיים חוץ- תאיים, שניתן יהיה להשתמש בהם לזיהוי והפרדה של תאי אב פנקריאטיים.

התקן תוך רחמי כדורי - חממת ואן ליר, ירושלים

חברת איי.יו.בי מדיקל (IUB Medical) תפתח אביזר רפואי המשמש התקן תוך-רחמי המוכנס ע"י רופא נשים לרחם אישה – ע"פ בקשתה – לצורך מניעת הריון. ההתקן בעל מבנה תלת מימדי כדורי, הנוצר ע"י תיל מתכת בעל תכונה של זיכרון צורני , כך שלפני הכנסתו לרחם, לתיל יש מבנה אורכי דק, ובעת הכנסתו לרחם הוא רוכש את המבנה התלת-ממדי / כדורי שלו.

פפטידים משפעלי GRP78 לטיפול במחלות אסכמיות - חממת מיט"ב, תל חי

חברת פפטולייף (Pep2Life) מפתחת פפטיד לטיפול במחלות איסכמיות. הפפטיד הראה בניסויים פרה-קליניים ראשונים פעילות משמעותית בהצמחת כלי דם חדשים במודלים של גף אחורית איסכמית בעכברים. הטיפולים הקיימים כיום למחלות איסכמיות ככלל ואיסכמיה קריטית של הגפה הנם בעלי אפקטיביות מוגבלת מאד. הצלחה בפיתוח הפפטיד עשויה לחולל מהפכה של ממש באופן הטיפול באיסכמיה קריטית לרגל של אנשים סוכרתיים שברובם עוברים כריתה ולפתוח לחברה שוק של מאות מליוני דולרים. בתקופת החממה החברה תערוך אופטימיזציה לפפטיד, תבדוק ותוכיח את פעילות הפפטיד, תחילה במודל חיות, וכן תבדוק את פרופיל הבטיחות שלו כהכנה לניסויים בבני אדם בשלבי הפיתוח המתקדמים יותר.

מציאת נוגדן למטרה במחלת הסרטן - חממת רד ביומד, תל אביב

סרטן הוא שם כללי למחלות שונות, שבהן תאים בגוף מתחלקים בצורה לא מבוקרת. הצטברות של תאים כאלה יוצרת גידול ממאיר. התפתחות הגידול מונע מצמיחה לא מבוקרת של תאים וכן מגיוס כלי דם חדשים שמזינים באופן מוגבר את הגידול. חברת "פלקסיקיור" (Plexicure) מתכוונת לפתח נוגדנים לאותם חלבונים אשר מעודדים הן את צמיחת תאי הסרטן והן את תאי האנדותל (היוצרים את כלי-הדם). הטיפול בשני המרכיבים יגביר את הסיכוי ליצירת אפקט ביולוגי טוב יותר לעיכוב הגידול.

כלי המאפשר לקיחת דגימת רקמות מחלל הריאה וסביב הכלים הריאתיים - חממת מיט"ג, קצרין

חברת קשת מכשור רפואי (Arch Medical devices) תפתח כלי ייחודי המאפשר נטילת דגימת רקמה בפעולה מיני-פולשנית (תחלופת ניתוח) תוך שימוש בציוד הבסיסי הקיים כיום בבתי החולים. מוצר הפיתוח הוא בעל יכולת תמרון עצמאית ופשוט לשימוש, ללא צורך במערכות יקרות אשר אינן זמינות במרבית המרכזים הרפואיים בעולם. החברה בחרה להתחיל במוצר לדגימה ריאתית בשל הצורך הדחוף בבירור ממצאים גושיים ריאתיים, צורך הולך וגובר בפרט בשנים האחרונות. השימוש במוצר הפיתוח יסייע באבחון כמו גם בדירוג מחלת סרטן הריאה, יחליף פעולות פולשניות, יוזיל את מהלך הבירור וישפר את בחירת הטיפול הנכון בחולים. התמותה מסרטן הריאה היא הגדולה ביותר מבין סוגי הסרטן השונים – כ-800,000 חולים נפטרים מסרטן ריאה בכל שנה. גילוי מוקדם של המחלה מגדיל את הסיכוי לשרוד אותה. מוצר הפיתוח יהווה פלטפורמה לפיתוח יישומים נוספים, כגון לקיחת דגימה מהלבלב, בפרוסטטה, כליות ועוד.

התקן מתכלה לטיפול באי שליטה בסוגר האנאלי - חממת מיט"ג, קצרין

חברת "פריסטלטיקה" ( (PeristaltiX מציעה פתרון לסובלים מאי-שליטה על סוגרי פי-הטבעת. החברה תפתח התקן לשימוש חד-פעמי שאינו גורם לתחושת אי-נוחות המאפיינת פתרונות מתחרים קיימים בשוק, ומאפשר חופש תנועה גדול יותר לסובלים מאי-שליטה. הפתרונות המוצעים היום אינם מספקים וחברות גדולות כמו J&J ומדטרוניק מפתחות גם הן טכנולוגיות לפתרון בעיה קשה זו. הפתרונות הקיימים היום דורשים פעולות כירורגיות מורכבות מחד, ומאידך פתרונות אחרים פשוטים אך לא נוחים (חיתולים למשל) המגבילים את חופש התנועה. אי -שליטה על סוגרי פי-הטבעת היא בעיה ממנה סובלים כ-3% מאוכלוסיית העולם. ההוצאות הכוללות הקשורות בבעיה זו נאמדו בכ-25 מיליארד דולר רק בארה"ב.

קלינטק

מכונה אוטומטית לממכר שקיות מים מטוהרים - חממת מיט"ג, קצרין

חברת "ג'נסיס" (Genesis) תפתח טכנולוגיה ומכונה אוטומטית למכירה והספקת מי-שתייה מטוהרים באריזות גמישות. הטכנולוגיה והמערכת שתפותח יבטלו את הצורך בשינוע והובלת מים בבקבוקים ובצורך באריזות בעלות נפח גדול. המערכת תאפשר שימוש בחומרים מתכלים ובחומרים הניתנים למחזור. המוצר שיפותח מציע פתרון אקולוגי וחסכני לשוק גדול ביותר, המתאפיין כיום במכירות מים בבקבוקים המהווים גורם משמעותי בזיהום הסביבה לאחר השימוש בהם, ובשל הובלתם למרחקים גדולים. בארה"ב בלבד מעל ל-3.5 מליון מכונות אוטומטיות לממכר משקאות קלים, עם מחזורי מכירות של מעל ל-6.6 מיליארד דולר, שתרומתם השלילית לסביבה היא של כ-70 מליון בקבוקים המושלכים מדי יום לזבל, ומהווים מטרד ומקור זיהום משמעותי לסביבה.

10. פילטר חדשני לסינון מים ושפכים - חממת כנרות, קיבוץ לביא

חברת "פילטופלקס" (FiltoFlex) תפתח פילטר חדשני לסינון מים ושפכים המבוסס על מצע סינון קומפרסבילי. סינון הנו אחד התחומים החשובים והמרכזיים בתהליכי טיפול במים ושפכים ומטרתו העיקרית הנה הרחקת חומר מרחף מתוך מי הגלם המטופלים. פילטר פילטופלקס מבוסס על מצע סינון ייחודי, אשר על ידי הפעלת לחץ, ניתן לשנות את צורתו וצורת המרווחים שבין גרגריו, בעוד שחרור הלחץ מאפשר לגרגרי המצע לחזור לצורתם המקורית ולמרווחים שבין המצע - לגדול. בכך, מתאפשרת שליטה טובה ברמת הסינון, שטיפה נגדית יעילה והוזלת עלויות הסינון הכלליות. פילטר פילטופלקס עשוי להתאים למגוון רחב של יישומים, ביניהם סינון מי-שתיה, סינון קדם להתפלה, סינון מים לחקלאות, סינון קולחים שניוניים ועוד.

11. המרת חום לחשמל - חממת ל.נ. יזמות, חיפה

חברת "גרין גולד" (Green Gold) תפתח מערכת להמרת חום לאנרגיה חשמלית, במבנה ייחודי חדשני ופורץ דרך. המערכת הנה מערכת תרמו-דינמית בחוג סגור, מבוססת נוזל מגנטי. על פי השיטה במערכת זו, מייצרים אנרגיה חשמלית AC (מותאמת לרשת הארצית) ללא צורך בטורבינה. יצור החשמל "ירוק" ללא זיהום כלל, המאפשר שיפור נצילות מנועים כימיים והפחתת פליטת גזי חממה. מקורות האנרגיה המוזנים ומומרים לחשמל הם: חום שיורי מתחנות כוח, מנועים, דוודים, כמו כן אנרגיה סולארית וכל מקור חום שהוא.

12. שילוט חוצות דיגיטאלי - חממת ל.נ. יזמות, חיפה

"קא פתרונות שילוט" (K.A Advertising Solutions) תפתח שילוט חוצות דיגיטלי-רפלקטיבי העושה שימוש נבון באנרגיית השמש. הלוח מצטיין בצריכת אנרגיה נמוכה ובאיכות תמונה מעולה כמקובל בתעשיית הדפוס. הלוח החדש יעלה כמחצית מהלוחות הדיגיטליים הקיימים, ויחסוך כ- 96% מעלויות השימוש. הטכנולוגיה הרפלקטיבית החדשנית תאפשר הצגת צבעים מרהיבה ותיעזר באור השמש ביום ובתאורה לבנה בלילה. יתרונות נוספים של הלוח החדש הם גודל פיקסל מודולארי, אמינות גבוהה ועלויות אחזקה נמוכות, ידידותי לסביבה בהיבטי קרינה ובטיחותי לנהגים.

תוכנה ותקשורת

13. תנועה עירונית חכמה - חממת אינסנטיב, אריאל

חברת "וויי-בטר" (WayBetter) הוקמה על ידי צמד מעצבי שירות וממשקים בוגרי בצלאל, אשר חברו לפרופסור, מומחה בתחום האלגוריתמים, בכדי לשפר את חוויית השימוש בתחבורה הציבורית ובמוניות, תוך כדי חסכון באנרגיה, זמן וכסף. החברה תאפשר שירות פשוט ומשתלם של נסיעות "מדלת לדלת" משולבת עם מערכת לומדת של ניתוח ואופטימיזציה בזמן אמת. שילוב זה מבטיח הפחתה במחיר הנסיעה, עליה ברווחיות לנהגים ושיפור חוויית התנועה העירונית ואיכות הסביבה בה.

14. טכנולוגיה לרכיבים מתכווננים עבור מודולי תקשורת סלולאריים - חממת מיט"ג, קצרין

חברת "כדור מיקרואלקטרוניקה" (Kadoor Microelectronics) תפתח רכיבי תקשורת מתכווננים, בעלי ביצועים גבוהים, המשולבים בטכנולוגיית RF-CMOS על בסיס טכנולוגיה ייחודית. רכיבי התקשורת שיפותחו יאפשרו הקטנה והוזלה משמעותיות של מודולי התקשורת של טלפונים סלולאריים בשנים הבאות. השוק העולמי לרכיבים כאלה מוערך במאות מליוני דולרים ב 2010, וצפוי לגדול בצורה משמעותית עד מעל $2B בשנת 2015.

15. שירות סלולארי מקומי - חממת JVP Studio, ירושלים

עולם הטלפונים החכמים צובר תאוצה משמעותית. במקביל, רשתות חברתיות נהפכו להיות המדיה המובילה באינטרנט היום, והקשרים החברתיים תופסים מקום דומיננטי בעולם התכנים המקוון. לכאורה, שירותים מונחי מיקום כדוגמת Foursquare ו-GoWalla, היו צריכים לנסוק כלפי מעלה. למרות זאת, הרבה משתמשים נוטשים שירותים אלו לאחר שימוש קצר מועד. הסיבות לכך הן ששירותים אלו מספקים ערך רק למשתמשים, ולא לעסקים, ערך שמייצר אורך חיים ממוצע של מספר שבועות בודדים במקרה הטוב. חברת "קרהבו" (Karaboo) באה לשנות זאת ע"י חיבור בין עסקים קטנים לרשתות חברתיות מבוססות מיקום, תוך מתן ערך אמיתי ומתמשך ללקוח, באופן מיוחד לכל סוג עסק.

16. משחקי עולם אמיתי לטלפונים חכמים - חממת גרנות ונצ'ורס, גן שמואל

חברת "מטאל-קומפאס" (MetalCompass) תפתח משחקי עולם אמיתי לטלפונים חכמים. משחקי מטאל-קומפאס הנם משחקים מבוססי מיקום שהשחקנים משחקים בסביבת המציאות באמצעות הטלפונים החכמים שלהם. שווקי הטלפונים החכמים והמשחקים לטלפונים החכמים צומחים בקצב מהיר, כאשר לטלפונים חכמים יש מגוון רחב של יכולות המאפשרות ליצור משחקים חדשים ומלהיבים. משחקיה הייחודיים של מטאל-קומפאס רותמים את היכולות של הטלפונים החכמים וטכנולוגיה חדשנית ליצירת סביבת משחק עשירה וחדשנית.

17. קביעת צליל החיוג על ידי המחייג - חממת איריס ונצ'ורס, שדה בוקר

חברת "ג'ויפ" (Joyp) מפתחת שירות לטלפונים חכמים (SmartPhones), המאפשר למחייג לקבוע איזה תוכן המחייג ישמע בזמן ביצוע השיחה ביוזמתו, ועד אשר היא נענית. הפלטפורמה אשר JOYP מציעה הנה ייחודית בשוק הסלולר העולמי, והטכנולוגיה מוגנת בפטנטים בינלאומיים. קהל היעד של JOYP הנו בעלי טלפונים חכמים, ספקי שירות ותוכן בעולם הסלולאר.

18. מערך תצוגת נתונים מבוססי מיקום על שמשת רכב בזמן אמת - חממת גרנות ונצ'ורס, גן שמואל

19. טכנולוגיה להפצה ממוקדת של מוצרים דיגיטאליים - חממת דה טיים, תל אביב

חברת "ג'טוניק" (Getonic) מספקת פתרון לעולם חדש של מוצרים למליוני יוצרים המחפשים לממש את כישרונם. החברה מפתחת מערכת ייחודית המאפשרת לכל יוצר מוצרים דיגיטאליים (מוצרים הניתנים להעברה באמצעות האינטרנט) - ליצור תשתית הפצה ממוקדת ורשת שיווק מבוססת Affiliatesבקלות ובמהירות. בתחום המוצרים הדיגיטאליים, הנשלט על ידי מספר חברות ענק, יכול בפעם הראשונה כל אחד, להפוך את יכולותיו למקור הכנסה. חנויות החברה נועדו לפגוש את הלקוחות במקומות בהם הם נמצאים והן ניתנות להטמעה בכל מקום. החנויות מציעות אפשרות למכירת מוסיקה ואמנות דיגיטאלית, הפצת קופונים, גיוס תרומות ועוד.

20. פלטפורמת Middleware המחברת בין מגוון קוראים אלקטרוניים לרשתות חברתיות - חממת קסניה, קרית גת

חברת "קומיוניטי רידינג" (Community Reading) תפתח פלטפורמה טכנולוגית (middleware) המחברת בין 3 עולמות שונים: קוראים אלקטרונים (e-readers), רשתות חברתיות ואנוטציות על ספרים. הפלטפורמה מאפשרת ליצרנים של קוראים אלקטרוניים (חומרה או תוכנה) להוסיף בהשקעה מועטה יכולות רבות כגון שיתוף הערות מולטימדיה, קשר עם רשתות חברתיות ועוד. הפלטפורמה כוללת מספר אפליקציות וכלים למו"לים לייצור פעילויות שיווקיות סביב ספרים ויצירת קשר ישיר מול הקוראים.

מנהל תכנית החממות הטכנולוגיות, מר יוסי סמולר, מציין כי בשל העומס הרב של בקשות חדשות שהוגשו למִנהלת החממות, ניתנה בסוף 2010 תוספת תקציב לתכנית החממות, ובחודש דצמבר האחרון התקיימו, באופן חריג, 3 ישיבות, שבזכותן ניתן היה לתמוך ב- 20 מיזמים חדשים עוד בשנת 2010. סמולר מוסיף כי בשנת 2010 אישרה בסה"כ הוועדה תמיכה בהקמתן של 96 חברות הזנק חדשות. מדובר בגידול של כ- 15% בהשוואה להיקף האישורים שנתנה הוועדה בשנת 2009. סמולר מסביר כי בעקבות התמשכות המשבר הכלכלי ומיעוט ההשקעות שמוכנים גורמים פרטיים לבצע בחברות צעירות, חלה עלייה גדולה במספר המיזמים הזקוקים לתמיכת התכנית והגדלת התקציב אפשרה תמיכה בכל מיזם שהיה ראוי לכך.

במהלך הישיבה האחרונה לשנת 2010, הודה מנהל תכנית החממות סמולר, למדען הראשי היוצא ד"ר אלי אופר על 8 וחצי שנות כהונה כיו"ר ועדת החממות ועל פועלו הרב למען החממות וחברות החממה. סמולר בירך את המדען הראשי הנכנס מר אבי חסון ואיחל לו הצלחה רבה. "בפניך עומדים אתגרים לא פשוטים אך אנו נעזור לך לאורך כל הדרך" סיכם סמולר.

המדען הראשי הנכנס, מר אבי חסון, הדגיש את החשיבות הרבה לתמוך בתקופה הזאת בחברות הזנק הנמצאות בראשית דרכן ואת תפקידה של תכנית החממות כעומדת בראש המחנה הזה. "קידומה וחיזוקה של תכנית החממות חשובים מתמיד בעת הזאת" אמר חסון. חסון הוסיף כי "הצעדים שננקטו ברפורמה שבוצעה ע"י תכנית החממות הטכנולוגיות הנם שלב חשוב בהשגת המטרה הזאת, וכי בכוונתו לבחון צעדים נוספים שיסייעו להצלחתן של החממות וחברות החממה".